סגור
מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג
מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג (צילום: אנבידיה)

סעודיה מצפה לקבל את השבבים המתקדמים ביותר של אנבידיה "עד השנה הבאה"

בממלכה מעריכים כי תוך שנה יקבלו את שבבי H200 הנחשבים לחזקים ביותר של אנבידיה, מה שיסייע למירוץ ה-AI הסעודי. עד היום הגבלות יצוא מחמירות בארה"ב מנעו עד את הגישה של סעודיה לשבבים

בסעודיה מעריכים כי בתוך שנה יקבלו גישה לשבבים המתקדמים ביותר של אנבידיה, מהלך שיסייע למדינה לפתח את מודלי הבינה המלאכותית המתקדמים ביותר. בריאיון ל-CNBC אמר עבדול רחמן טאריק חביב, מנהל רשות ה-AI של סעודיה כי ההערכה היא לקבלת גישה כבר בשנה הבאה. עם זאת, מדובר בתחזית שאפתנית למדי בהתחשב בהגבלות היצוא המחמירות שהטילו בארה"ב, שמנעו עד כה את יצוא השבבים לממלכה.
חביב אמר את הדברים בשולי כנס ה-AI הבינלאומי של סעודיה. לדבריו, "תהיה לכך משמעות גדולה" אם לסעודיה תהיה גישה לשבבים המדוברים - H200 של אנבידיה, הנחשבים לחזקים ביותר של יצרנית השבבים האמריקאית ומשמשים ב-GPT-4o של OpenAI. "זה יקל על העסקים בין סעודיה וארה"ב", הוסיף. "זה גם יפתח הרבה דלתות לבניית היכולות המחשוביות בממלכה... עבדנו קשה בשלוש השנים האחרונות לבנות את הקיבולת. הקיבולת האנושית והקיבולת של מרכזי הנתונים. כך שאנחנו עובדים ומשתפים פעולה עם כל הקהילה הבינלאומית ותורמים למדינות הפעילות ביותר בתחום ניתוח הנתונים".
סעודיה מזרימה השקעות נכבדות לפיתוח אקוסיסטם של AI במדינה, כשהמטרה היא שבינה מלאכותית תייצג עד 12% מהתמ"ג עד 2030. לפי דו"ח שפרסמה השבוע רשות המידע וה-AI במדינה, קרן ההון הריבונית של סעודיה בגובה 925 מיליארד דולר תוביל את ההשקעות בנושא.
המאמצים הללו הם חלק מיוזמת Vision 2030, שיזם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן כדי לגוון את הכנסות המדינה מעבר לנפט. כך, במרץ דווח כי קרן ההון מנהלת מגעים עם חברת ההון סיכון האמריקאית אנדריסן הורוביץ להקמת קרן בגובה 40 מיליארד דולר שתשקיע ב-AI.
לדברי חביב, העובדה שבארה"ב שוקלים להקל את הגבלות היצוא כדי להעניק לסעודיה גישה לשבבים מצביעה עם הקשרים הקרובים בין המדינות. "זה גם מצביע על ההבנה שסעודיה הופכת להיות מעצמת AI מבחינת השקעות וייצור מוצרי AI ביחד עם ארה"ב", הדגיש.
ממשל ביידן הטיל בשנתיים האחרונות הגבלות על יצוא שבבים, וזאת על מנת למנוע מסין גישה אליהם. במאי האחרון הורחבו ההגבלות כך שהן כוללות דרישה שהחברות יקבלו אישור מיוחד מהממשל לייצא שבבים מתקדמים וציוד לייצור שבבים למדינות רבות במזרח התיכון, כולל סעודיה והאמירויות. הסיבה להגבלות היא חשש מפגיעה בביטחון הלאומי, וזאת בשל הקרבה של סעודיה לסין, שהיא שותפת המסחר הגדולה ביותר שלה ומשקיעה משמעותית ב-Vision 2030.
לפי הדיווחים, בממשלה הסעודית מנסים לעמוד בדרישות האמריקאיות ולהרגיע את הממשל בנוגע לקשרים עם סין, אך בה בעת שומרים על מערכת היחסים עם סין כגיבוי למקרה שארה"ב תסרב לייצא את השבבים לממלכה.