FTזן דלתא לא מפריע לחזרה לשגרה של תעשיית התעופה העולמית
FT
זן דלתא לא מפריע לחזרה לשגרה של תעשיית התעופה העולמית
המחצית השנייה של השנה הביאה עמה התאוששות מהירה עבור חברות התעופה הגלובליות, לפחות אלה שנמצאות במערב המחוסן. חברת הלואו־קוסט וויזאייר מובילה את המגמה באירופה. בכיר בתעשייה: "אנחנו מתקרבים לאור בקצה המנהרה"
במהלך 18 החודשים האחרונים, מנכ"ל נמל התעופה הית'רו ג'ון הולנד־קיי קיבל רק חדשות רעות. שדה התעופה שלו הפסיד כמעט 3 מיליארד ליש"ט מאז פרצה המגפה והטרמינלים הוכנסו להקפאה, בעודו מקיים שיחות חירום עם הממשלה בניסיון לפתוח מחדש את גבולות בריטניה.
אבל בשבועות האחרונים, העננים הקודרים שריחפו מעל התעשייה החלו להתפזר, מה שדחף את הולנד־קיי לכנס פגישה של חברות תעופה וחברות שירותי קרקע כדי להעביר מסר חדש: ודאו כי אתם ערוכים להתאוששות הטיסות בחודשים הקרובים. "אני חושב שיצאנו משלב החירום", הוא אמר ל"פייננשל טיימס".
האופטימיות הזהירה הזו מתפשטת בהדרגה בחלקים גדולים של תעשיית התעופה הפגועה, שסבלה את המשבר הגדול בתולדותיה, בעוד מנהלי חברות מקווים כי החיסונים והקלה באיסורי הנסיעה יסללו את דרכם להתאוששות.
הביטחון גדל במהירות בארה"ב, בעוד חברות מתחילות לדווח על רווחים בזכות שוק פנימי חזק. באירופה, האופטימיות החדשה הביאה את החברות האזוריות, בהן איזיג'ט וריאנאייר, להגדיל את היקף הטיסות עבור חלקו השני של הקיץ.
"אנחנו נמצאים בעיצומה של התאוששות חסרת תקדים", צוטט דאג פרקר, מנכ"ל אמריקן איירליינס, בשיחה עם אנליסטים עם פרסום הדו"חות הרבעוניים האחרונים.
ווילי וולש, לשעבר מנכ"ל IAG שבבעלותה בריטיש איירליינס, העומד בראש ארגון התעופה הגלובלי יאט"א, הוסיף: "ללא ספק, במחצית השנייה התחילה התאוששות. ישנם סימנים לשיפור, מגבלות הוקלו או הוסרו ועלינו לשאוב מכך עידוד".
מדובר על שינוי חד עבור התעשייה לאחר שחברות התעופה הגלובליות הפסידו 125 מיליארד דולר ב־2020 עם תחזית יאט"א להפסדים נוספים של 48 מיליארד דולר השנה.
אף שהאופטימיות הועמה בשל התאוששות לא אחידה בחלקים שונים בעולם הסובלים מגישה מוגבלת לחיסונים, והמודעות לכך שזנים חדשים עלולים להפוך את התחזית, פרץ החיוביות מגובה בעלייה במספר המטוסים הפעילים ובהקלת המגבלות.
מאז מאי, מספר המטוסים בתעופה טיפס ביציבות לרמה הגלובלית הגבוהה ביותר מפרוץ המשבר, כך לפי נתונים של סיטיגרופ, במקביל להקלת המגבלות וסימנים לכך שממשלות מתקדמות לעבר חיים לצד הנגיף בשוקי מפתח. התפתחויות אלה מזינות את פרץ הביטחון החדש.
בריטניה הקלה משמעותית את מגבלות הטיסה למחוסנים. אפילו סינגפור, נערת הפוסטר של המגבלות החמורות, הודיעה השבוע כי היא שואפת לאפשר נסיעות ללא בידוד למחוסנים, החל מספטמבר.
מחסור בחדרי מלון לצוותים
באירופה, זינוק בהזמנות בחלקו השני של הקיץ, בזכות דרכון ירוק דיגיטלי שהציג האיחוד האירופי בתחילת יולי, חיזק את תחושת האופטימיות ואושש את תקוות מנהלי חברות התעופה כי השאיפה לטוס לא דעכה במגפה. "אמפירית, אנחנו רואים שהכל כשורה בצד של הצרכן", ציין ג'וזף וראדי, מנכ"ל וויזאייר ההונגרית. "אנחנו סבורים שהרצון לטוס לגמרי תקין". חברת הלואו־קוסט צופה חזרה מלאה החודש להיקפי הטיסה שקדמו למשבר, מה שמעמיד אותה בחזית ההתאוששות של החברות המפעילות נתיבים קצרים באירופה.
אבל גם חברות לאומיות, שנפגעו מהחזרה האיטית של טיסות ארוכות וטיסות עסקיות, מראות סימנים של אופטימיות. אייר פראנס־KLM למשל, מסרה כי היא בטוחה שתחזור לרווחיות ברבעון הנוכחי. בארה"ב, קצב ההתאוששות הפתיע את התעשייה, עד כדי כך שצוותי טיסה נאלצו לישון ליד מסוע המזוודות, אחרי שחברות התעופה התקשו למצוא עבורם חדרי מלון, כך לפי איגודי עובדים.
בכמה נמלי תעופה נרשם גם מחסור בדלק, בעוד אמריקן איירליינס נאלצה לבטל מאות טיסות אחרי שלא היו לה מספיק טייסים כדי לעמוד בביקושים לטיסות הקיץ.
אלה הן בעיות שהתעשייה תתמודד עמן בשמחה, בעוד שלוש מתוך "ארבע הגדולות" האמריקאיות דיווחו על רווחים ברבעון השני, והרביעית, יונייטד, צופה כי תחזור גם היא לרווחיות במחצית השנייה.
יתרון גדול נוסף אלה הם הסימנים המוקדמים לכך שטיסות העסקים, מהאחרונות להתאושש, מתחילות להראות סימני חיות, בעוד שבואינג אמרה בשבוע שעבר כי היא תקצץ 10,000 פחות משרות מכפי שצפתה באוקטובר 2020, בזכות התאוששות השוק.
אפילו ההתפשטות המהירה של זן דלתא בקרב אוכלוסיות מחוסנות, והעובדה כי חברות סוגרות שוב משרדים, לא פגעו בהתלהבות.
ועדיין, בשל העובדה שגבולות ארה"ב סגורים לרוב תושבי בריטניה ואירופה, התעשייה ממתינה לפתיחה מלאה של נתיבים טראנס־אטלנטיים — מהעמוסים והרווחיים בעולם. אלה שווים כ־9 מיליארד ליש"ט בשנה בהכנסות עבור חברות תעופה אמריקאיות ובריטיות, אך נמצאות בכ־25% מהיקף הטיסות הרגיל, זה למעלה משנה.
"אנחנו קרובים מאוד לאבד עוד עונת קיץ בשוק הטראנס־אטלנטי החשוב", ציין וולש.
ההתאוששות נוטה גם באופן משמעותי לטובת העולם המערבי המחוסן היטב, עם היקפי טיסות נמוכים עדיין ביותר מ־40% מנתוני השגרה, באפריקה, המזה"ת ואסיה־פסיפיק. מדינות רבות שלא נהנות מהמותרות של שיעורי התחסנות גבוהים שיאפשרו התמודדות עם זן דלתא, נמצאות כרגע בעיצומן של התפרצויות הקורונה החמורות ביותר שידעו.
תלות במדיניות ממשלות
באסיה, השוק הסיני הפנימי העצום, שחזר כמעט לפעילות מלאה, מעוות את הנתונים האזוריים, שהם גרועים יותר מכפי שניכר בדיווחים מסוימים.
"המצב שהיה חמור ממילא הוחרף באחרונה בגלל הדבקות חדשות בזן דלתא ברחבי האזור, עם החזרת מגבלות לגבולות שמעכבות התאוששות מהותית", ציין סובאס מנון, מנכ"ל איגוד חברות התעופה של אזור אסיה־פסיפיק. "תקוות להתאוששות יהיו קודרות עד שממשלות לא יאיצו את קצב ההתחסנות", הוסיף. בעוד סינגפור, עם שיעור ההתחסנות הגבוה שלה, מראה סימנים של פתיחה הדרגתית, ניו זילנד סגרה את המסדרון האווירי עם אוסטרליה. המהלך, שהושת בעקבות התפרצות באוסטרליה, מדגיש את העובדה שהתעשייה נתונה לחסדי מדיניות ממשלתית המשתנה תדיר. קוונטאס האוסטרלית צופה הפסד של למעלה מ־1.5 מיליארד דולר ב־2021, למרות תמיכה ממשלתית ורשת חזקה של נתיבים פנימיים.
חשש מפני הזנים החדשים פירושו כי מנכ"לי חברות תעופה מודעים לכך שהאופטימיות עלולה להתפוגג בפתאומיות. "אין ספק שאנחנו נמצאים במגמת עלייה, אבל אני לא בטוח שהיא תהיה רציפה כפי שהיינו מייחלים", ציין וראדי. עם זאת, אחרי 18 חודשים של יסורים, הרבה מאוד מחברות התעופה העולמיות מאמינות שהגרוע מכל מאחוריהן. "אנחנו מגיעים לאור בקצה המנהרה", אמר לואי גאלגו, מנכ"ל IAG.