סגור
פאן גונגשנג נגיד הבנק המרכזי של סין
פאן גונגשנג, נגיד הבנק המרכזי של סין (צילום: REUTERS/Tingshu Wang)

אווירת חירום בבנק המרכזי של סין: הציג שורת תמריצים לתמיכה בכלכלה

 הנגיד הסיני חשף אתמול חבילת צעדים חריגה בהיקפה שמטרתה לאפשר את השגת יעד הצמיחה השנתי של 5% לנוכח לחצים דפלציוניים, ירידה בצריכה ומשבר מתמשך במגזר הנדל"ן. אנליסטים: "משבר הדיור הוא הבעיה הקשה ביותר, המהלכים האלה לא יספיקו"

לנוכח היחלשותה המתמשכת של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, הבנק המרכזי של סין נכנס מתחת לאלונקה וחשף אתמול חבילת תמריצים שמטרתם לסייע לה לעמוד ביעד הצמיחה. החבילה החריגה, שהיקפיה גדולים מכפי שצפו אנליסטים, נועדה להשיב את האמון בכלכלה ולהעניק לה תנופה מחודשת, זאת לנוכח הלחצים הדפלציוניים ועל רקע שורה של נתונים מאכזבים שהתפרסמו בחודשים האחרונים.
נגיד הבנק פאן גונגשנג חשף את הצעדים במסיבת עיתונאים וציין כי מטרתם היא "לתמוך בצמיחה יציבה של הכלכלה הסינית" ולקדם התאוששות מבוקרת במחירים לצרכן. "הכלכלה הסינית מתאוששת והמדיניות המוניטארית שהציג הבנק שלנו הפעם תעזור לתמוך בכלכלה הממשית, לתמרץ צריכה פרטית והשקעות וכן תספק אחיזה יציבה לשער החליפין", אמר.
הצעדים כוללים את הורדת יחס הרזרבה שבנקים מחוייבים להחזיק ב־0.5% לרמה הנמוכה ביותר מאז 2020. צעד זה אמור לשחרר, לפי פאן, כטריליון יואן (142 מיליארד דולר) להלוואות חדשות. בכפוף למצב נזילות השוק בהמשך השנה, היחס עשוי לרדת בעוד 0.25%-0.5%. בבנק המרכזי יורידו גם את הריבית על הלוואות לטווח קצר לבנקים מסחריים ב־0.2% נקודות, ל־1.5%, והריבית על הלוואות לטווח בינוני תרד ב־0.3%. הורדת הריבית מגיעה שבוע לאחר שהבנק הפדרלי המרכזי בארצות הברית ביצע הורדת ריבית ראשונה מזה ארבע שנים. הורדת הריבית של הפד, בגובה 0.5%, צמצמה את הפער בין ארצות הברית ובנקים מרכזיים גדולים אחרים, ובכך הקלה את הלחץ על המטבעות הזרים והעניקה למוסדות פיננסיים, ובהם הבנק המרכזי של סין, מרחב גדול יותר לתמרון.
עוד חשף הנגיד חבילת צעדים שמטרתם לאושש את מגזר הנדל"ן, הנמצא במשבר מתמשך. הצעדים הללו כוללים הורדת ריבית על המשכנתאות ב־0.5% והורדת המקדמה הנדרשת לרכישת בית שני מ־25% ל־15%. הצעדים הללו יוצאים אל הפועל לאחר שבחודש שעבר צנחו מחירי הבתים בשיעור הגבוה ביותר מזה תשע שנים. על פי הערכות אנליסטים בחברת המחקר גאווקל דרגונומיקס, הורדת הריבית אמורה לחסוך למשקי הבית 21 מיליארד דולר בעלויות ריבית שנתיות ובכך תעודד את הצריכה הנחוצה לחיזוק הכלכלה. בשוק ההון, הצעדים כוללים הזרמת נזילות של 800 מיליארד יואן (113 מיליארד דולר), כאשר 500 מיליארד יואן נועדו להקמת קרן שתסייע לסוחרים, חברות ביטוח וקרנות לרכוש מניות, והשאר כדי לסייע לחברות לבצע רכישה חוזרת של מניות.
בחודשים האחרונים התפרסמו נתונים שחשפו כי ההאטה בסין מתפשטת בקצב מהיר מכפי שהעריכו. בייצור התעשייתי ובמכירות הקמעונאיות נרשמה האטה, בעוד שוק ההון וההשקעות בנדל"ן צללו, האבטלה טיפסה והדפלציה החריפה. בעקבות זאת, גברה ההערכה כי סין לא תעמוד ביעד הצמיחה השנתי של 5%. בהתאם, בגולדמן זאקס ובסיטיגרופ הורידו את תחזיות הצמיחה לכלכלה הסינית ל־4.7%, בעוד במורגן סטנלי העריכו צמיחה של 4.6% בלבד. לפי גולדמן זאקס, התוכנית שנחשפה עתה מצביעה על "החששות הגוברים של קובעי המדיניות סביב ההאטה בצמיחה".
אך בעוד קובעי המדיניות מקווים כי הצעדים יחזירו את הכלכלה למסלול, מרבית האנליסטים ספקניים. "קשה לומר מהי גלולת הקסם שתצליח לפתור הכל", אמר לבלומברג קן וונג, מומחה לאסיה בחברת ההשקעות איסטספרינג בהונג קונג. "צעדי הקלה מוניטאריים זה דבר טוב, אך יידרשו עוד צעדים כדי לעזור לבסס את הצמיחה ברבעון הרביעי".
אחת הטענות המרכזיות שהציגו אנליסטים, היא כי חסרה מדיניות שתתמוך בפעילות הכלכלית הממשית. "זו חבילת התמריצים המשמעותית ביותר של הבנק המרכזי מאז פרוץ המגפה", אמר לרויטרס האנליסט ג'וליאן אוונס־פריצ'רד מקפיטל אקונומיקס. "אך לבדה היא כנראה לא תספיק". משבר הדיור הוא הבעיה הכלכלית הקשה ביותר של סין. כדי להיחלץ ממנו, כלכלנים רבים סבורים כי במקום להוריד ריביות כדי לתמוך בביקושים החלשים לבתים, על הממשלה לאפשר למחיריהם להמשיך ליפול ולנקוט מהלכים נועזים יותר כדי לרוקן את השוק ממלאים עצומים של בתים שבנייתם לא הושלמה. לפי הערכות כלכלנים, הוצאות הצרכנים יחזרו לרמות שקדמו למגפה רק אם משקי הבית יראו את האור בקצה המנהרה בעקבות משבר נדל"ן שנמשך למעלה משלוש שנים.