סגור

האו"ם: התייקרות התובלה הימית עשויה להביא לעליית מחירי מוצרי החשמל ב-11%

משבר המכולות: לפי דו"ח של ועידת האו"ם למסחר ופיתוח, המחיר הממוצע לצרכן עשוי לעלות ב-1.5%; נכון לסוף אוקטובר, יותר מ-600 ספינות מכולות היו תקועות מחוץ לנמלים ברחבי העולם, פי שניים לעומת תחילת השנה

ההתייקרות העולמית של התובלה הימית עשויה להעלות את המחירים לצרכן בעד 1.5% בשנה הקרובה, כך על פי דוח של ועידת האו"ם למסחר ופיתוח (UNCTAD).


מחיר מכולה בודדת נסק ב-18 החודשים בהם פגעה מגפת הקורונה בשרשראות האספקה ובערוצי המסחר.
"הניתוח של UNCTAD מראה שהתייקרות השילוח הימי עשויה להעלות את מחירי היבוא הגלובליים בעד 11%, ואת המחיר לצרכן בעד 1.5%, עד 2023", נכתב בדוח של האו"ם שפורסם אתמול.
בארה"ב צפוי המחיר לצרכן לעלות עקב כך ב-1.2%, ובסין - ב-1.4%, כך לפי הדו"ח. עוד עולה כי במדינות קטנות יותר, שתלויות יותר בייבוא, המחירים לצרכן יעלו בעד 7.5%.
העליות הגלובליות החדות ביותר יהיו במחירי מוצרי חשמל והאלקטרוניקה (11%), וריהוט וביגוד (10%) – עקב ההפרעה לשרשראות האספקה.

1 צפייה בגלריה
מכולות סין נמל ננטונג קורונה
מכולות סין נמל ננטונג קורונה
מכולות בסין
(צילום: רויטרס)

לפי UNCTAD, כמה חברות בחרו לשלוח מוצרים קטנים דרך האוויר בעקבות התייקרות המכולות, אף ששילוח אווירי נוטה להיות יותר יקר.
לפי הדו"ח, הנסיקה בעלויות השילוח במכולות עשויה לפגוע בצמיחת הכלכלות הגדולות; הייצור התעשייתי, שמהווה מנוע צמיחה מרכזי, צפוי לרדת ביותר מ-1% בארה"ב ואזור היורו, וב-0.2% בסין, באם עלויות השילוח במכולות יעלו ב-10% ושרשראות האספקה ימשיכו לקרטע.
נכון לסוף אוקטובר, יותר מ-600 ספינות מכולות היו תקועות מחוץ לנמלים ברחבי העולם, פי שניים לעומת תחילת השנה, כך לפי ענקית השילוח השוויצרית Kuehne+Nagel. החברה חזתה בשלהי החודש שעבר שהפקקים מחוץ לנמלים יימשכו לפחות עד פברואר.