סגור
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (צילום: KHAMENEI.IR / AFP)

הברית מתהדקת: "איראן העבירה לרוסיה מאות טילים בליסטיים"

דיווח דרמטי ב"וול סטריט ג'ורנל": חרף איומי המערב, טהרן העבירה למוסקבה טילים בליסטיים לטווח קצר, שישמשו את פוטין נגד אוקראינה. באירופה תיארו זאת בעבר כ"קו אדום" וכבר הכינו סנקציות קשות על ענף התעופה האיראני, אך לא צפויים לחדש את העיצומים שהוסרו בהסכם הגרעין. באיראן הכחישו את הדיווח

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווח אמש (יום ו') כי איראן העבירה לרוסיה טילים בליסטיים לטווח קצר. גורמים אירופיים אמרו לעיתון כי חרף אזהרות חריפות מצד המערב, איראן העבירה את הטילים למשטרו של הנשיא ולדימיר פוטין עבור מלחמתו באוקראינה, בצעד שמהדק עוד יותר את הברית בין טהרן למוסקבה – ומעלה גם חשש מהתמורה שתקבל הרפובליקה האיסלאמית.
הבית הלבן לא אישר אמנם את הדיווח, אבל מעט אחרי שפורסם מסר כי כל משלוח טילים מאיראן לרוסיה יהווה "הסלמה דרמטית" בסיוע האיראני למוסקבה. מנגד, משלחת איראן לאו"ם הכחישה את הדיווח. "לא נשלח נשק לאף אחד מהצדדים בסכסוך, אנחנו קוראים לאחרים לפעול באותה צורה ולתמוך במשא ומתן לשלום", אמרו בטהרן.
במערב הביעו חשש מהתממשות המהלך כבר חודשים ארוכים, ובאוגוסט דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי המשלוח הצפוי יכלול טילי "פאתח 360" – עם טווח מרבי של 120 ק"מ וראש נפץ של 150 קילוגרמים. גורמי מודיעין באירופה אמרו לפי הדיווח ההוא כי עשרות אנשי צבא רוסים שוהים באיראן ומתאמנים בתפעול מערכת הטילים. גורמי המודיעין ציינו כי החוזה בין רוסיה לאיראן נחתם כבר בדצמבר, וכי סוכם בו על העברת טילי "פאתח 360" ומערכת טילים בליסטיים נוספת שנבנתה באיראן בשם "אבאביל".
כעת, כך לפי "וול סטריט ג'ורנל", הודיעה וושינגטון לבעלות בריתה שמשלוח הטילים יצא לפועל. "הטילים הועברו סוף-סוף", אמר גורם אמריקני לעיתון. גורמים במערב ציינו כי המשלוח כולל מאות טילים לטווח קצר, אך לא הייתה בדיווח התייחסות לסוג הטילים. "זה לא הסוף", אמר גורם אירופי בכיר – שציין כי איראן צפויה להמשיך להזרים כלי נשק לרוסיה. היא כבר מספקת לה כטב"מים מתאבדים רבים שמשמשים את מוסקבה גם בימים אלו, במתקפות החוזרות ונשנות על תשתיות האנרגיה של אוקראינה – כנראה כנקמה על הפלישה האוקראינית המשפילה למחוז הרוסי קורסק.
העובדה שאיראן סיפקה את הטילים, חרף איומים בסנקציות מצד המערב, מעלה כעת את השאלה אם אותם איומים אכן ימומשו. כבר במרץ הזהירו מדינות ה-G7 שיטילו בתגובה סנקציות על איראן, וגורמים אירופיים אמרו אמש ל"וול סטריט ג'ורנל" כי פעלו לאורך הקיץ מול עמיתיהם בארה"ב כדי לקבוע את אופי העיצומים שיוטלו על משטר האייתוללות, אם משלוח הטילים יועבר.
לפי העיתון, האירופים צפויים לאסור על חברת התעופה הלאומית של איראן, "איראן אייר", לטוס לנמלי אירופה – מהלך שעשויים להיות לו השלכות כבדות על יחסי המסחר בין היבשת לאיראן. האירופים צפויים גם להטיל סנקציות על אנשי עסקים איראנים וגורמים שמעורבים במשלוחי הטילים, כולל חברות תעבורה.
מוקדם יותר השנה אמרו גורמים אירופיים כי העברת טילים מאיראן לרוסיה תהווה הפרה של "קו אדום" מבחינתם, וכי ייתכן שבתגובה אף יחזירו חלק מהסנקציות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין עם איראן מ-2015, הסכם שכבר קרס מאז פרישת ארה"ב ממנו ב-2018, אולם כעת לפי הדיווח בבריסל נשמעים מסויגים יותר. דיפלומט אירופי בכיר אמר לעיתון שמעבר לסנקציות על ענף התעופה האיראני, סנקציות כלכליות אחרות לא צפויות להיות חמורות.
ברקע לכך תקווה שעדיין נותרה באירופה לשיפור היחסים מול איראן, תחת ממשלתו החדשה של הנשיא הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אם כי בכל הנוגע לסוגיות צבאיות – בכלל זאת העברת הנשק לרוסיה – מי שקובע הוא המנהיג העליון עלי חמינאי.