סגור
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם תומכים באטלנטה אחרי ה עימות עם דולנד טראמפ יוני 2024
ביידן עם תומכים, במפגש שנערך לאחר העימות עם טראמפ (צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)

טראמפ מגדיל הפער בסקרים, והלחץ על ביידן לפרוש גובר: "לא יכול לנצח במלחמה נגד הזמן"

נשיא ארה"ב לא מצליח לשכנע את הבוחרים וחברי מפלגתו כי הופעתו החיוורת בעימות מול טראמפ היתה מעידה חד פעמית; ננסי פלוסי, לשעבר יו"ר בית הנבחרים ומקורבת לביידן: "הוא אהוב, מוערך, ואנשים רוצים שיקבל החלטה"; השחקן ג'ורג' קלוני, תומך של המפלגה הדמוקרטית, קרא לו לפרוש

עברו שבועיים מאז העימות בין ג'ו ביידן ודונלד טראמפ, ונשיא ארה"ב לא מצליח לשכנע את הציבור בכשירותו לתפקיד, זאת לאור הופעתו החיוורת באותו אירוע. ביידן אמנם חוזר ומביע את התחייבותו להישאר במירוץ לנשיאות עד הסוף בנובמבר, ואף פיזר "הסברים" להופעתו המגומגמת, כולל שסבל מג'טלג ומצינון. אך בינתיים נראה שאינו מצליח לשכנע אפילו את המפלגה שלו.
כך, ננסי פלוסי, מוותיקות המפלגה הדמוקרטית ולשעבר יו"ר בית הנבחרים. רמזה אתמול (ד') בריאיון ל-MSNBC על האפשרות של החלפתו. "הנשיא הוא שצריך להחליט אם יתמודד בבחירות. כולנו מעודדים אותו לקבל את ההחלטה, כי הזמן אוזל", אמרה. "הוא אהוב, מוערך, ואנשים רוצים שיקבל החלטה". פלוסי נחשבת מקורבת לביידן וידועה כמי שבוררת היטב את המילים שלה, כך שדבריה נתפסו כמעין קריאת השכמה לביידן.
במקביל, השחקן ג'ורג' קלוני שידוע כתומך של המפלגה הדמוקרטית, פרסם מאמר דעה בניו יורק טיימס, ובו קרא לביידן לפרוש. "המלחמה היחידה בה אינו יכול לנצח היא המלחמה נגד הזמן", אמר בהתייחסו לגילו של ביידן, 81. "אף אחד מאיתנו לא יכול לנצח את הזמן. כואב לומר זאת, אבל הג'ו ביידן שפגשתי לפני שלושה שבועות באירוע גיוס כספים הוא לא אותו ג'ו 'ביג פאקינג דיל' ביידן של 2010. הוא אפילו לא היה אותו ג'ו ביידן של 2020. הוא היה האדם הזה שכולנו ראינו בעימות". קלוני התייחס לאירוע גיוס כספים שערך עבור ביידן בחודש שעבר בו השיג 28 מיליון דולר בתרומות.
במקביל לקולות הפומביים, גובר החשש גם מירידה משמעותית בתרומות. בשבוע שעבר כבר הודיעו תורמים בולטים כמו יורשת דיסני אביגיל דיסני ומייסד נטפליקס ריד הייסטינגס על כוונתם להפסיק את התרומות אם ביידן לא יפרוש, וכעת מודים במפלגה הדמוקרטית על "האטה" במאמצי גיוס התרומות. "בשלב זה נהיה קשה ביותר לגייס תרומות גדולות עבור הנשיא", אמר לפייננשל טיימס תורם של המפלגה. "הכל מתפתח בכזו מהירות, שיהיה קשה עבורו להישאר במירוץ". תורם ותיק נוסף הוסיף כי מאגרי התרומות "מתייבשים". בדומה, מגייס תרומות הודה כי הוא נתקל בסירובים מרובים בשבועיים האחרונים. "מאז העימות התורמים עברו מחוסר התלהבות לכעס", הסביר.
החשש של התורמים בא לידי ביטוי גם בסקרים. לפי האתר FiveThirtyEight, טראמפ מוביל כעת על ביידן ב-2.1 נקודות האחוז, זאת בעוד שביידן החזיק ביתרון קל על פני יריבו לפני העימות. לפי הסקרים, טראמפ מוביל על ביידן גם במדינות המתנדנדות שיקבעו בסופו של דבר את זהות הנשיא.
פרישה של ביידן מהמירוץ לבית הלבן תהיה אירוע נדיר למדי בהיסטוריה של המדינה, אך אפשרי מבחינה חוקית. ביידן בן ה-81 הוא חלק מהחיים הפוליטיים בארה"ב כבר עשורים רבים. למרבה האירוניה הישגיו כוללים גם את הפיכתו בגיל 29 לסנאטור הצעיר ביותר שנבחר באותו הזמן. הוא כיהן כסנאטור מטעם מדינת דלוואר במשך 36 שנים וב-2008 נבחר לסגנו של ברק אובמה, והפך בכך לסגן הנשיא ה-47 במספר של ארה"ב. ב-2020 גבר על דונלד טראמפ ונבחר לנשיא ארה"ב, זאת על אף שהיה בן 77 באותו הזמן.
ביידן אמנם זכה כבר בפריימריז הרשמיים שערכה במפלגה הדמוקרטית, אך ההכרזה הרשמית על היותו המועמד של המפלגה לנשיאות תתפרסם רק באוגוסט, במהלך הוועידה הדמוקרטית הלאומית שתתקיים בשיקגו. המינוי הרשמי מתקבל על ידי הצבעת הנציגים של המדינות השונות. הם לא מחויבים להצביע לפי תוצאות הפריימריז, אך אמורים להביע את רצון הבוחרים.
במקרה שביידן יפרוש לפני הוועידה, הסמכות לבחור את המועמד תעבור לנציגים באופן בלעדי. במפלגה הדמוקרטית יש 4,000 נציגים. כמו כן, יש קבוצה של 700 חברי מפלגה ותיקים ובכירים המוגדרים כ"נציגי על". הם לא מורשים להשתתף בהצבעה הראשונה על בחירת מועמד, אך יוכלו לקחת חלק אם יהיה צורך בהצבעה נוספת.
המצב יסתבך יותר אם ביידן יחליט לפרוש לאחר הוועידה שתתקיים ב-19-22 באוגוסט. לפי חוקי המפלגה הדמוקרטית, בתרחיש כזה, לוועדה הדמוקרטית הלאומית, הכוללת 200 חברים, יש את הסמכות לבחור את המועמד המחליף - לאחר התייעצויות שיקיים יו"ר הוועדה, ג'יימי הריסון, עם מנהיגי המפלגה והמושלים.
בהיסטוריה של הדמוקרטים קרה רק פעם אחת שמועמד פרש לאחר המינוי הרשמי – ב-1972, תומאס איגלטון שנבחר לשמש כמועמד לסגן הנשיא פרש לאחר שנחשף כי סבל בעבר מבעיות נפשיות.
המועמדים הבולטים להחליף את ביידן כוללים את סגניתו קמלה האריס, שלפי ההערכות תזכה גם לתמיכתו של ביידן אם יפרוש. אפשרויות נוספות כוללות מושלים דמוקרטים שנחשבים לפופולריים כמו מושל קליפורניה גאווין ניוסום, מושל אילינוי ג'יי.בי פריצקר, שבין ההישגים שלו נמנים הגנה על הזכות להפלות במדינה והכרזה על המדינה כ"מקלט בטוח" לנשים הזקוקות להפלה. הוא גם תומך בהחמרת המגבלות על רכישת נשק ומקדם לגליזציה של מריחואנה.
מועמדים נוספים הם מושלת מישיגן גרטשן וויטמר, שהייתה ברשימת המועמדים לתפקיד סגנית הנשיא ב-2020; מושל פנסילבניה ג'וש שפירו היהודי, שנהנה משיעורי תמיכה גבוהים מאז נבחר ב-2022; וחבר הסנאט שרוד בראון, שהוא בן 71 כלומר צעיר בעשור מביידן, ונחשב לתומך בזכויות עובדים ובזכות להפלות; ושר התחבורה פיט בוטיג'אג'.
"אנחנו כל כך מפחדים מהאפשרות של כהונה נוספת של טראמפ, שאנחנו מעדיפים להתעלם מתמרורי האזהרה", סיכם קלוני את קריאתו למציאת מועמד חדש. "אנחנו לא ננצח בנובמבר עם הנשיא הזה".