סגור
מפעל איירבוס איירבס Airbus  נאנט צרפת פיטורים
מפעל איירבוס בנאנט, צרפת (צילום: רויטרס)

גם המתחרה של בואינג מקצצת: איירבוס תפטר 2,500 עובדים

ענקית התעופה והחלל האירופית תקצץ 1.7% מכוח האדם בחברה. הפיטורים - בחטיבת החלל וההגנה - יושלמו בשנתיים הקרובות. השבוע הודיעה מתחרתה בואינג על כוונתה לפטר 17 אלף עובדים

ימים ספורים לאחר שבואינג הודיעה שתפטר 17 אלף עובדים - חברת התעופה והחלל האירופית איירבוס הודיעה על כוונתה לפטר עד 2,500 עובדים בחטיבת ההגנה והחלל שלה. הסיבה, לפי הודעת החברה, היא "סביבה עסקית מורכבת" המאופיינת באתגרים הכוללים עלויות גבוהות ו"שינויים מהירים בלוחמה". כך על פי דיווח היום (ד') באתר CNN.
ענקית התעופה והחלל האירופית, המתחרה בבואינג בייצור מטוסים, מסרה היום (ד') שהיא צופה שתשלים את הפיטורים עד אמצע 2026. החברה לא מסרה באיזה מדינות יהיו הפיטורים - שמהווים 1.7% מכוח העבודה שלה.
מייק שולהורן (Mike Schoellhorn), מנכ"ל חטיבת החלל וההגנה בחברה, אמר שהמגזר ומכאן שהחטיבה מתמודדים עם "סביבה עסקית משתנה במהירות ומאתגרת מאוד עם שיבושים בשרשרת האספקה, שינויים מהירים בלוחמה ולחץ עלויות גובר עקב מגבלות תקציביות". לדבריו, הקיצוצים הם חלק מארגון מחדש רחב יותר, שמטרתו להפוך את היחידה ל"מהירה יותר, רזה ותחרותית יותר".
הודעת איירבוס מגיעה על רקע תנופה בתעשיית ההגנה והחלל עולמית, שמציבה אתגרים והזדמנויות לחברות כאחד. ממשלות בעולם הגדילו את ההוצאות על הגנה בשנים האחרונות ככל שהאיומים הביטחוניים מתרבים, בהם פלישת רוסיה לאוקראינה בשנת 2022. ארצות הברית גם "משקיעה רבות" בנכסים מבוססי חלל כדי לתמוך באיסוף מודיעין ולוחמה, לפי דוח החודש מאת אנליסטים בסיטי. אולם, חברות הגנה ותיקות וגדולות כמו איירבוס, שאמורות ליהנות מהתנופה בביקוש, מתמודדות עם תחרות קשה מצד חברות חדשות.
הקיצוצים המתוכננים באיירבוס אינם הסימן הראשון לצרות אצל יצרנית המטוסים, שיחד עם מתחרתה בואינג שולטת בייצור העולמי של מטוסים מסחריים. ביוני הודיעה איירבוס כי בעיות בשרשרת האספקה ​​אילצו אותה לקצץ את מספר המטוסים שהיא מצפה לייצר השנה ובשנה הבאה.
עם זאת, הבעיות במתחרה בואינג חמורות בהרבה. יצרנית המטוסים האמריקאית הודיעה מוקדם יותר החודש שתחתוך 10% מכוח העבודה העולמי שלה -17 אלף עובדים - בחודשים הקרובים. עסקי ההגנה של החברה רשמו הפסד של 913 מיליון דולר ברבעון השני של השנה. לפני כחודש 33 אלף עובדים בחברה פתחו בשביתה. אתמול הודיעה בואינג שהיא מעוניינת לגייס 35 מיליארד דולר.