סגור
חנות ממתקים חנות מזכרות רחוב אוקספורד לונדון
חנויות ממתקים ומזכרות ברחוב אוקספורד (צילום: Pack-Shot / Shutterstock)

לעיריית לונדון נמאס מחנויות הממתקים ברחוב אוקספורד: תהפוך אותו למדרחוב

רחוב הקניות המפורסם נפגע בשנים האחרונות מהעלייה בפופולריות של המסחר המקוון ומעזיבת מותגים מובילים; כעת מתכננים בעירייה להפוך אותו למדרחוב, לצד שדרוגים נוספים; אבל יש גם מי שמתנגדים

רחוב הקניות המפורסם בלונדון בדרך להפוך למדרחוב. ראש העיר סאדיק קאן הציג השבוע תוכניות להפיכת רחוב אוקספורד למיועד להולכי רגל בלבד, במסגרת הניסיונות שלו להפוך את המקום ל"יעד הקמעונאות המוביל בעולם", כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
בהצהרה שפרסמה לשכת ראש העיר טענו כי הרחוב במרכז העיר "חייב לעבור שדרוג רציני", ברקע העלייה בפופולרית של המסחר המקוון, הסגירה של בתי כלבו גדולים וההשלכות הנמשכות של מגפת הקורונה.
לפי נתוני חברת הנדל"ן סבילס, שיעור החנויות הריקות ברחוב אוקספורד עמד ביוני על 4%, שיפור לעומת 13% באמצע 2022. בשנים האחרונות נעלמו מהרחוב מותגים ידועים שנפגעו מהמשבר הכללי בשוק הקמעונאות כמו טופ שופ ובמקומם נכנסו חנויות ממתקים שלעיתים היוו כיסוי לפעילות פלילית. עם זאת, הוא עדיין נחשב לאחד מרחובות הקניות העמוסים בעולם, עם כחצי מיליון מבקרים בממוצע בכל יום.
"רחוב אוקספורד היה היהלום שבכתר של סקטור הקמעונאות הבריטי, אך אין ספק שהוא ספג מכה קשה בעשור האחרון", הוסיף קאן. "יש צורך בפעולה דחופה כדי להזרים דם חדש לרחוב הקניות המפורסם ביותר במדינה".
1 צפייה בגלריה
הדמייה מדרחוב אוקספורד לונדון
הדמייה מדרחוב אוקספורד לונדון
הדמיה של המדרחוב
(הדמייה: AVRLondon/Mayor of London)
עם זאת, עד כה מאמציו של קאן לקדם תוכניות דומות נתקלו בהתנגדויות, בעיקר מצד מועצת ווסטמיניסטר סיטי, שהרחוב הוא בתחום שיפוטה, בטענה לשיבושים בתנועה ובתחבורה הציבורית וחשש לגבי נגישות לבעלי מוגבלויות.
הממשלה החדשה בראשות הלייבור העניקה לתוכנית דחיפה מחודשת, שכן היא צפויה לאשר הקמת מנהלת פיתוח חדשה לאזור. לדברי אנג'לה ריינר, סגנית ראש הממשלה, תוכנית הפיתוח "יובילו לצמיחה באמצעות יצירת מקומות עבודה חדשים, ייצור פעילות כלכלית והענקת דחיפה נחוצה לכלכלת הלילה של לונדון". מלבד הממשלה, קאן עובד בשיתוף גם עם הקמעונאים והעסקים כדי לנסות להחזיר לרחוב את "ההילה שלו".
בעוד שבמועצת ווסטמינסטר סיטי ממשיכים להביע הסתייגויות, רשתות כמו ג'ון לואיס וסלפרידג'ס כבר העניקו תמיכה לתוכנית.
לפי ההערכות, עלות הפרויקט תהיה כ-150 מיליון פאונד, ובלשכת ראש העיר מקווים שניתן יהיה לממן זאת באמצעות שילוב של עסקים מקומיים, מקורות הכנסה חדשים ומשקיעים פרטיים. בנוסף למדרחוב, שישתרע בין מרבל ארץ' ואוקספורד סירקוס, התוכנית כוללת גם שתילת עצים והוספת מזרקות וספסלים.