סגור
ר"מ הודו נרנדרה מודי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן אתמול ב ניו דלהי
ר"מ הודו נרנדרה מודי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן, אתמול בניו דלהי. "מהלך היסטורי" (צילום: אי.אף.פי)

FT
תוכנית הפעולה למסדרון סחר גלובלי חדש תגובש עוד השנה

בהובלת ארה"ב והאיחוד האירופי, החיבור הישיר ביותר עד כה בין הודו, המפרץ הערבי ואירופה עבר משלב השיחות מאחורי הקלעים לשלב המעשי. ברקע השאיפה להחליש את השפעתה של סין באזור, הנתיב הימי והיבשתי יקצץ זמני הובלה ב־40%

ארצות הברית והאיחוד האירופי נתנו תמיכתן לפיתוחו של מסדרון סחר חדש שיחבר את הודו למזרח התיכון ולים התיכון ברכבות ובספינות, וזאת כדי לתת מענה להשפעה הכלכלית הסינית הגוברת באזור.
התוכנית הושקה בשולי פסגת ה־G20 בהודו אתמול (ש') במזכר הבנות שבו השתתפו, בין השאר, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ויורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן. מסדרון הסחר אמור להתפרס לאורך הים הערבי, מהודו לאיחוד האמירויות, ואז לחצות את סעודיה, ירדן וישראל ולחבור עם אירופה.
שיחות מקדימות על הפרויקט, שיכלול הנחת כבל תת־ימי חדש ותשתיות להעברת אנרגיה, התקיימו מאחורי הקלעים בחודשים האחרונים, אבל כעת הן יעברו לשלב רשמי יותר. הצדדים הסכימו לגבש "תוכנית פעולה" במהלך 60 הימים הבאים. הנשיא ביידן אמר כי מסדרון כזה יציע "אינסוף אפשרויות" ו"יקל את הסחר והיצוא של אנרגיה נקיה".
"מדובר כאן במהלך שהוא לא פחות מהיסטורי. זה יהיה החיבור הישיר ביותר עד כה בין הודו, המפרץ הערבי ואירופה", ציינה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין. "מדובר בגשר ירוק ודיגיטלי חוצה יבשות ותרבויות", הוסיפה, בציינה כי קו הרכבת יהפוך את הסחר בין הודו לאירופה למהיר ב־40%.
עבור ארצות הברית, הפרויקט יפעל לצמצום השפעתה הגוברת של בייג'ינג באזור בתקופה שבה השותפות הערביות המסורתיות של ארצות הברית, כולל איחוד האמירויות וסעודיה, מעמיקות את הקשרים עם סין, הודו וכלכלות אסייתיות אחרות.
המעבר המתוכנן של מסדרון הסחר דרך ירדן וישראל עשוי גם לתמוך במאמצי הנשיא ביידן לקדם נורמליזציה ביחסי ישראל ומדינות ערביות, בעודה דוחפת את סעודיה לנהוג כך גם ולכונן קשרים רשמיים, כך לפי גורם המקורב לשיחות. "סין היא גורם אחד. ארצות הברית מנסה גם למקד מחדש את תשומת הלב באזור, להרגיע שותפות מסורתיות ולשמר את השפעתה", ציין אותו גורם. ג'ייק סליבאן, היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ציין עם זאת כי לא קיים קשר בהכרח בין היוזמה לשיחות הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. חלקו של האיחוד האירופי נידון במהלך ביקורה של פון דר ליין באבו דאבי בשבוע שעבר, בשיחות שקיימה עם נשיא איחוד האמירויות השיח' מוחמד בן זאיד אל־נהיאן.
שיתוף הפעולה הוא נדבך מרכזי במאמצי האיחוד האירופי להעמיק את קשרי הסחר וההשקעות עם מדינות המפרץ, הוסיפו הגורמים הרשמיים, באופן מיוחד בתגובה למלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. האיחוד מקדם השקעות בהיקף של כ־300 מיליארד יורו בתשתיות מחוץ ליבשת בין 2021 ל־2027 באמצעות פרויקט גלובל גייטוויי שהושק, בין השאר, כדי לתת מענה ליוזמת החגורה והדרך המתחרה של סין ולהגן על האינטרסים של אירופה אצל שותפות סחר מובילות.
סעודיה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, ואיחוד האמירויות, מרכז הפיננסים המוביל במזרח התיכון, מבקשות למצב את עצמן כמרכזי לוגיסטיקה וסחר מובילים שיחברו בין מזרח למערב.
בהכנת הכתבה השתתפו ג'יימס פוליטי, הנרי פויי ואנדרו אינגלנד