פריימרק מוכיחה שאפשר אחרת: “לא נעלה מחירים"
פריימרק מוכיחה שאפשר אחרת: “לא נעלה מחירים"
בזמן שקמעונאים בארץ ובעולם מתדלקים את עליות המחירים, הרשת הבריטית מצהירה כי תשמור על רמת המחירים בזכות הירידה בשער הדולר והתייעלות תפעולית. פריימרק תפתח 130 חנויות ב־5 שנים
בזמן שבכל העולם, וגם בישראל, יבואנים וקמעונאים מתדלקים את גל עליות המחירים, קמעונאית האופנה הבריטית פריימרק מראה שאפשר גם אחרת.
הקמעונאית הודיעה על מהלך התרחבות גדול, לצד הצהרה שמחיריה הזולים לא ישתנו.
פריימרק מתכננת לפתוח בחמש השנים הבאות מעל 100 חנויות חדשות ברחבי העולם, כחלק מהמאמצים שלה להתרחב במדינות כמו ארה"ב, צרפת, איטליה וספרד. לאחר ההתרחבות מספר החנויות הכולל של הרשת יעלה ל־530 מ־398 כיום.
המהלך יוצא לדרך על רקע ההערכה של החברה־האם, אסושיאטד בריטיש פודס (ABF), שהקלת הגבלות הקורונה במדינות רבות תוביל להתאוששות חזקה במכירות, והלקוחות ישובו בהמוניהם לסניפים הפיזיים במדינות לצד שיעורי ההתחסנות הגבוהים. "בהנחה שלא יוטלו שוב הגבלות משמעותית, אנחנו מעריכים כי המסחר בפריימרק ימשיך להשתפר והמכירות יעלו בסכום של 2 מיליארד ליש"ט לפחות, זהה לסכום שהפסדנו בשל סגירות החנויות בשנה הפיסקאלית הקודמת", מסר בהצהרה יו"ר החברה, מייקל מקלינטוק.
בהתאם, בחברה ציינו כי במרבית הסניפים בבריטניה חל כבר שיפור במספר הקונים, אם כי במספר מיקומים, ביניהם הסניפים במרבל ארץ' וברחוב אוקספורד מרגישים את חסרונם של התיירים הבינלאומיים. בניגוד למרבית מתחרותיה, קמעונאיות האופנה האחרות, בפריימרק לא מפעילים חנות מקוונת ומתבססים רק על החנויות הפיזיות הגדולות.
בארה"ב, שם פתחה הרשת את החנות הראשונה שלה לפני שש שנים בבוסטון, הכוונה היא להעלות את מספר הסניפים לאורך התקופה מ־13 ל־60. לפי הדיווחים, החברה כבר חתמה על חמישה חוזי שכירות באזור ניו יורק, כולל בברוקלין. "הפורטפוליו הנוכחי שלנו נסחר היטב, כך שההרגשה היא שיש לנו בסיס חזק ממנו נוכל להאיץ את ההתרחבות שלנו בשוק האמריקאי", הגיב לעיתון מנכ"ל פריימרק פול מרצ'נט. החברה חשפה כי המכירות הזהות בארה"ב עלו בשנה הפיסקאלית האחרונה ב־6%. ב”פייננשל טיימס” דיווחו כי החברה מתכוונת למקד את ההתרחבות שלה בארה"ב מזרחית לנהר המיסיסיפי וזאת על מנת לאפשר משלוחים מהירים מהמחסן של החברה בפנסילבניה.
עם זאת, בחברה הודו כי החנויות בארה"ב הושפעו במיוחד מהשיבושים המתמשכים בשרשרת האספקה העולמית בשל העומסים בנמלים. "מעולם לא נתקלנו במשהו כזה", הודה ג'ורג' ווסטון מנכ"ל החברה־האם. "החל מהמפעל בסין דרך הנמלים במדינה שבה מייצרים את הסחורות ועד לזמינות הנמוכה של מכולות וספינות לשינוע הסחורות לשווקים באירופה ובארה"ב". ווטסון אף הוסיף וטען כי לא נראה שהמצב משתפר, אך אמר כי זה לא ישפיע על העלויות: "אנחנו עובדים קשה מאוד בזה ונאלצים לשלם עלות נוספת משמעותית אבל מסתדרים", אמר.
סמנכ"ל הכספים של הרשת, ג'ון בסון שידר לסוכנות הידיעות רויטרס מסר דומה. בסון אמר כי ברשת דאגו להצטייד מבעוד מועד במלאי המתאים לחג המולד, וכי אין בכוונתם להעלות מחירים על אף הקשיים. "אנחנו למעשה אומרים שיש לנו את המלאי לחג המולד, החנויות שלנו יהיו מלאות", הדגיש בסון. "לא העלנו את המחירים ב־10 השנים האחרונות, ואנחנו לא מעלים את המחירים של פריימרק כעת". לדבריו, הסיבות העיקריות לכך שהרשת יכולה לשמור על רמת המחירים הנמוכה היא שהדולר החלש מטיב עם פריימרק וכן לאור ירידה בהוצאות התפעוליות של החברה.
בפריימרק דיווחו שלשום על ירידה של 12% במכירות החנויות הזהות עבור השנה הפיסקאלית שהסתיימה ב־18 בספטמבר, בעוד שההכנסות עמדו על 5.59 מיליארד ליש"ט לעומת 7.79 מיליארד ליש"ט עבור השנה הפיסקאלית של 2019. במקביל, הרווח התפעולי עלה ב־15% ל־415 מיליון ליש"ט. לקראת עונת החגים המתקרבת, בפריימרק מעריכים כי סטים של פיג'מות תואמות לכל המשפחה יהיו בין המוצרים הנמכרים ביותר וכן קפוצ'ונים גדולים שאפשר להתכרבל בהם, שזכו לכינוי snuddie.