סגור
ג'ו צאי מימין ו ג'ק מא במרכז מייסדי עליבאבא
ג'ו צאי מימין וג'ק מא במרכז מייסדי עליבאבא (צילום: בלומברג)

ניתוח
יקירת השוק לשעבר ירדה מתחת למחיר ההנפקה: סין הטילה צל על עליבאבא

הדו"חות הרבעוניים של ענקית הקמעונאות הסינית הציגו עלייה ברווח הנקי, אך מבט עמוק יותר לנתונים מגלה תמונה בעייתית: הכנסותיה נשחקות בשל סיבוכים עם הרגולטור בסין שנבהל מכוחה, היא לא מצליחה להשלים את הפער מול המתחרות שרק מתרחב ועדיין משתקמת מהקורונה

אם אתם תוהים מה קורה בסין, התבוננו בעליבאבא – שמהווה מעין צל ייחודי של הכלכלה הסינית. ענקית הקמעונאית הסינית, שהפכה לאחד השמות המוכרים בעולם במאה העשרים ואחת, היא המפסידה הגדולה של העשור. והיא עושה זאת בזמן שרשמה לאורך חייה בכמה שיאים מרשימים: ספקית שירותי הענן הלא־מערבית הגדולה בעולם; הקמעונאית השלישית בגודלה בעולם, והחברה השנייה בגודלה במונחי שווי שוק בשוק המניות הסיני. מה קרה לעליבאבא שהיתה לתקופה ארוכה המניע העיקרי של כלכלת הצרכנים הצומחת של סין? כמו סין גם עליבאבא – ענקית אבל קטנה, חזקה אבל פגיעה.
בשורה התחתונה החברה חסונה, עם ביצועים פיננסיים חזקים. בדו"חות האחרונים, שפרסמה החברה השבוע, הציגה עליבאבא רווח נקי נאה של כ־11 מיליארד דולר, שמייצג עלייה שנייה רצופה - ב־2023 היא רשמה רווח של 10.6 מיליארד דולר, וב־2022 רווח של 9.7 מיליארד דולר. אבל המספרים מציגים תמונה חלקית בלבד. מבט עמוק יותר לנתוני החברה מגלה תמונה מורכבת שכוללת פיגור אחר היריבות, שיקום איטי ממשבר הקורונה וסיבוכים רגולטוריים שוחקי הכנסות ומייצרי כאוס ארגוני.
באותם דו"חות האכזבה היתה לאורך, בהשוואה למתחרות. בשורת ההכנסות החברה דיווחה על עלייה של 5% בראייה שנתית ל־236.5 מיליארד יואן (כ־33.7 מיליארד דולר), זאת לעומת הערכות ממוצעות של האנליסטים שעמדו על 240.2 מיליארד יואן. הרווח המתואם שלה לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות ירד בכ־4% ל־47.33 מיליארד יואן ברבעון. הכנסות הענן צמחו, אבל רק ב־7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל־29.6 מיליארד יואן (4.2 מיליארד דולר), זאת לעומת זינוק דו־ספרתי מרשים בסגמנט זה אצל כל הענקיות האמריקאיות – מבעלת נתח השוק הגדול בתחום אמזון, שחטיבת הענן שלה ראתה זינוק של 19% בהכנסות הענן, ודרך השנייה בגודלה בתחום הענן אלפבית, שחוותה זינוק של 35% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
התוצאות הבינוניות שלחו את מניות החברה לנפילות של כ־2% אחוזים, תוך שהיא משלימה נפילות של 14% מתחילת השנה ונסחרת מתחת למחיר הנפקתה ב־2014, שבזמנו היתה "ההנפקה הגדולה בעולם" (שיא שנשבר רק על ידי ענקית הנפט הסעודית ארמקו ב־2021). היום החברה נסחרת לפי שווי של כ־212 מיליארד דולר, בעוד שאת ההנפקה בספטמבר 2014 השלימה לפי שווי של 232 מיליארד דולר.
בהשוואה למתחרות מדובר בביצועים עצובים למדי. JD.com, המתחרה הסינית הדומה אך הקטנה לה, עלתה מאז הנפקתה ב־2014 בכ־120%; באותה התקופה אמזון, מקבילתה האמריקאית, זינקה בכ־1,100% והיא נסחרת היום לפי שווי של 2.1 טריליון דולר; היריבה הסינית העולה PDD Holdings, שמחזיקה במותג טמו, זינקה מאז שהחלה להיסחר ב־2016 במעל 400% ולתקופות עקפה אותה בשווי שוק; בעוד שבייטדנס, בעלת טיקטוק הוערכה לאחרונה לפי שווי של 300 מיליארד דולר. ב־2017 הוערכה לפי שווי של 20 מיליארד דולר.

קיבלה צ'ק פתוח עד שהממשל הסיני נבהל

מה קרה לעליבאבא? מה שהממשל בבייג'נג עשה לה וגם לכלכלה שלו – קודם נתן לה להשתולל ואז סחט ממנה את המיץ שהכניס אותה לסחרור. בעודה נכנסת לכאוס, התבונן מהצד ובחר לא לעשות הרבה.
תחילה המדיניות הסינית היתה להעניק לחברות הטכנולוגיה צ'ק פתוח לבניית העסקים שלהן, במטרה להדביק את הקצב מול המתחרות האמריקאיות. שום דבר לא היה מחוץ לכללים, הבסת האמריקאיות היתה יעד עליון.
זה עבד – ב־2020 עליבאבא היתה אחת מעשר החברות הגדולות בעולם במונחי שווי שוק, עקפה את וולמארט במכירות עולמיות, וניהלה את הארנק הדיגיטלי הגדול בעולם במונחי עסקאות. מייסדה ג'ק מא הפך לאיש העשיר באסיה. אך ככל שעליבאבא הצליחה, כך סין נלחצה מכוחה, וככל שסין לחצה עליה, כך עליבאבא איבדה את המיקוד והתקשתה להתמודד עם שינויים בהרגלי צריכה ומתחרים חדשים.
שיאה של עליבאבא היה באוקטובר 2020, רגע לפני פרוץ המגפה. מנייתה נסחרה לפי שווי של 309 דולר, ושווי החברה עמד על שיא כל השיאים של 842 מיליארד דולר. באותה שנה היא היתה החברה השישית הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, גדולה יותר מפייסבוק, בייטדאנס וברקשוויר האתווי.
חזקה מאי פעם, מא תכנן להנפיק את החטיבה הפיננסית – אנט – לפי שווי של 34 מיליארד דולר, מעשה שלעולם לא ישלים. מזלה הטוב של עליבאבא תם שם. המגיפה ואופן ההתמודדות של סין עימה, בשילוב הלחץ בסין מכוחה של עליבאבא והתחזקות מגמה של צרכנות דרך אפליקציות חברתיות, דחק את עליבאבא מטה.
כשפרצה המגיפה, סין נכנסה למסלול האטה שואב, ממנו טרם יצאה. מדיניות אפס קוביד שהיא הנהיגה בימי המגיפה נראית היום יותר כמו חבלה עצמית מאשר פתרון בריא, שהרי כמעט ארבע שנים אחרי תחילת אירוע זה וסין עדיין חווה את הדיפלציה הארוכה ביותר מאז 1999, ושיעורי האבטלה במדינה עולים (אם כי המדינה ממאנת לפרסם מספרים בעקביות). בספטמבר אנליסטים העריכו כי אפילו את יעד הצמיחה הצנוע יחסית של 5% היא צפויה להחמיץ השנה. אלו חדשות לא טובות עבור המדינה שאחראית לכשליש מהייצור בעולם (או פי שתיים מארה"ב).
המצב הכלכלי המורכב לא נפל עליה כרעם ביום בהיר, אלא הוא תוצאה של מדיניות מכוונת ארוכת שנים שכוללת הסתמכות יתר על בנייה, תלות בשווקי יצוא לקליטת עודפי היצע והתנגדות לדרבן ביקוש מקומי של צרכנים.

חוקים שנוצרו במיוחד כדי לרסן את עליבאבא

עליבאבא, שנסמכת על ביקוש מקומי ומונהגת על אותו הלך רוח, נשאבה עם כלכלת סין אחורה, אולי בלי שהיה לכך הכרח. באותם ימים של פרוץ המגיפה, הפך הממשל בבייג'נג את עליבאבא מוקד של חקירות, סנקציות וקנסות. גם כאן, ממש כמו במדיניות אפס קוביד, הכוונה אולי היתה נכונה, אך הביצוע היה חבלה עצמית. מאז ועד היום חייב הממשל, על זרועותיו השונות, לעצור את הנפקת אנט, להעביר את מא מתפקידו, לשנות את המבנה הארגוני של עליבאבא, ולקחת מהחברה־האם את גרעין השליטה באנט.
מיליארדי דולרים בקנסות שונים הוטלו עליה ושורת חוקים חדשים נוצרו במיוחד כדי לרסן את כוחה. במקביל, עליבאבא עצמה נכשלה לעמוד בקצב של המתחרים האגרסיביים שלה, לא השיגה דריסת רגל משמעותית בפיתוחי בינה מלאכותית או עיצוב השבבים, למרות היתרונות גדולים שלה.
הספירלה מטה עבור עליבאבא היתה מהירה, מימי פרוץ המגיפה ותחילת הגזרות של הרגולציה הסינית עליה ב־2020 ועד היום מנייתה נפלה ב־71% - וזה גם אחרי תוכנית רכישה חוזרת של מניות בהיקף 25 מיליארד דולר, הונו האישי של מא נחתך בחצי, חלקה בשוק הקמעונאות המקוון הסיני נפל מ־80% כשהונפקה ל־40%. היא פיטרה כ־20 אלף עובדים וגנזה תוכניות להתרחבות. היום נמצאת עליבאבא במקום ה־54 בעולם מבחינת שווי שוק, שני מקומות מעל מקדונלדס ושניים מתחת לפפסיקו.
התוכנית לפצל את החברה לשש יחידות עצמאיות ויעילות יותר עליה הכריזו בעליבאבא בשנה שעברה כדי להתמודד עם המצב נדחתה כרגע לעתיד לא ברור. הספין אוף לחטיבת הענן בוטל עוד בשנה שעברה, אחרי שראש החטיבה פרש עוד לפני שנכנס לתפקיד. בנוסף, החברה ביטלה את עצמאות חטיבת הסופרמרקטים ועד כה לא אמרה דבר לגבי ארבעת החטיבות האחרות. לפי דיווחים שונים, החברה ביטלה את כל התוכניות לארגון מחדש. כך שלעליבאבא כרגע אין דרך ברורה חזרה לחדשנות.