סגור
רכב מעופף AeroHT של אקספנג
AeroHT של אקספנג. יותר מ-2,000 הזמנות (צילום: יצרן)

מהכביש לשמיים: יצרניות הרכב הסיניות כובשות את שוק המכוניות המעופפות

בעוד השוק האירופי מתקרר, השמיים עמוסים והכבישים פקוקים - סין מזהה הזדמנות ב"כלכלת הגובה הנמוך": לפי הדיווחים, ג'ילי רוצה להשתלט על וולוקופטר הגרמנית, בעוד יצרניות אחרות משיקות דגמים משלהן. האם העתיד יגיע גם לישראל?

בזמן שהחלום על מכוניות מעופפות באירופה הולך ודועך, סין מזהה הזדמנות ומניעה את התעשייה קדימה. עדות לכך ניתן היה לראות בדיווחים באירופה בשבוע שעבר על עסקה מתגבשת בין וולוקופטר (Volocopter) הגרמנית לענקית הרכב הסינית ג'ילי.
יצרנית המוניות המעופפות שנוסדה ב-2011 גייסה עד היום 600 מיליון דולר, כולל מג'ילי וממרצדס בנץ. לאחרונה היא נמצאת בפני פשיטת רגל בשל הירידה בעניין בתחום באירופה. היא הייתה אמורה לקיים טיסת ראווה באולימפיאדת פריז, אך לא קיבלה את האישורים הרגולטוריים הנדרשים. כעת על פי הדיווחים מתכננת ג'ילי להזרים לה כ-95 מיליון דולר, שיקנו לה 85% מההחזקות בחברה.
1 צפייה בגלריה
מונית מעופפת וולוקופטר
מונית מעופפת וולוקופטר
מונית מעופפת של וולוקופטר. ג'ילי תציל אותה?
(צילום: יצרן)

ג'ילי לא לבד: בשבוע שעבר הודיעה אקספנג כי קיבלה מעל 2,000 הזמנות למכונית המעופפת שלה - AeroHT. מדובר בשילוב בין רכב מסחרי עתידני, שקשה שלא לשים לב לדימיון שלו לסייברטראק של טסלה, לבין כלי טיס חשמלי שמיועד להטיס שני נוסעים. לפי נתוני אקספנג, הרכב המעופף שלה יכול לבצע שש עד שמונה טיסות עירוניות לפני שהסוללה החשמלית שלו מתרוקנת. לאחר מכן הוא יכול להתחבר לרכב שמחכה לו על הקרקע ולהיטען מקיבולת סוללה של 30% ל-80% תוך פחות מ-20 דקות.
במקביל, בשבוע שעבר הציגה יצרנית הרכב הסינית GAC את GOVE - רכב מעופף אותו חשפה לראשונה בשנה שעברה, שבדומה לזה של אקספנג מורכב מ"בסיס מכונית" חשמלי המשמש כמטען למכונית המעופפת שמותקנת עליו. כאשר החלק המעופף נמצא באוויר, פלטפורמת הטעינה יכולה "לנוח" ולהיטען ממקור כוח חיצוני.
מה גורם ליצרני הרכב הסיניים להשקיע במכוניות מעופפות? כמו תמיד: הממשל. השנה הודיע הממשל הסיני כי בכוונתו להתמקד במה שמכונה low altitude economy, כלומר "כלכלת גובה נמוך". מדובר בכלכלה הנתמכת על ידי כלי טיס מנמיכי טוס, כלומר רחפנים וכלי טיס מסוג EVTOL (electric vertical take-off and landing) שגובה הפעילות שלהם הוא פחות מאלף מטרים (נמוך יותר ממטוסים). לפי פרסומים בסין, בחירת הממשל הסיני להתמקד ב"כלכלת הגובה הנמוך" נובעת מ"מיצוי פוטנציאל הצמיחה של יתר הממדים"- כלומר, השמיים הגבוהים מלאים וכך גם הקרקע, מה שיוצר הזדמנות לנצל את מה שבאמצע.
לפי מידע שפורסם השנה על ידי מינהל התעופה האזרחי בסין, כלכלת הגובה הנמוך בסין צפויה להגיע בשנה הבאה לכ-206 מיליארד דולר, כולל הסחורות שישונעו באמצעות הכלים הללו, עלות הכלים עצמם וכו'. בשנת 2035 הוא כבר צפוי יותר מהלכפיל את עצמו - ולהגיע לסכום של 484 מיליארד דולר.
עיקר תשומת הלב בתחום זה אמנם מופנה ליצרני הרחפנים שאמונים על שינוע סחורות, אך כדי לשנע בני אדם הממשל הסיני זקוק דווקא לטכנולוגיה של יצרני הרכב החשמלי: אלה השקיעו בשנתיים האחרונות לא מעט משאבים בניסיון לייעל ולפשט את סוללות הרכב החשמלי, יש להם הבנה מעמיקה של החיבור הנדרש לתשתיות טעינה קיימות וניסיון בכל הקשור בנושא החבויות, כלומר הרגולציה העוסקת בשאלה "מי אחראי אם יקרה אסון". וכך, חלק גדול מיצרני הרכב הסיניים כבר מעורבים בפרויקטים של מכוניות מעופפות שיוצגו בקרוב לציבור בסין, ואחרים (כמו ג'ילי) רוצים לרכוש יצרני EVTOL קיימים.
האם נראה בישראל מכוניות מעופפות של ג'ילי ואקספנג? זו כבר שאלה הרבה יותר מורכבת, בעיקר מסיבות רגולטוריות. בניגוד לסין, בישראל קצת יותר קשה להרים "מכונית מעופפת" לשחקים ולצבור הזמנות: המציאות הביטחונית שונה, הרגולציה דורשת שילוב של מה שבשמיים ומה שעל הקרקע. כך שהיום בו בסוכנות אקספנג ימכרו גם מכוניות מעופפות עדיין רחוק - אבל לא בהכרח דמיוני.