סגור
פיטר טוד סדרת HBO טוענת שהוא ממציא ביטקוין
פיטר טוד בדוקו של HBO. נטען שהוא ממציא ביטקוין (צילום: HBO)

סרט חדש של HBO שואף לגלות את זהותו של יוצר הביטקוין

יוצר הסרט Money Electric: The Bitcoin Mystery קאלן הובאק, טוען כי יוצר מטבע הקריפטו שנודע בשם המזוייף סאטושי נאקאמוטו, הוא מתכנת קנדי בשם פיטר ווד, בין ראשוני המשתתפים בביטקוין. בראיון לניו יורק טיימס אמר: "בהתבסס על הראיות, אני משוכנע בכך"

סרט תעודה חדש שעלה ב-HBO מנסה לפתור את אחת החידות הגדולות של התקופה. הסרט, שנקרא Money Electric: The Bitcoin Mystery ונוצר על ידי קאלן הובאק שואף לגלות את זהותו האמיתית של יוצר הביטקוין, הידוע רק בשם המזוייף סאטושי נאקאמוטו.
לצורך המשימה טסו הובאק וצוות הצילום שלו בשלוש השנים האחרונות ברחבי העולם כדי לראיין אנשים הנוגעים לדבר כמו המשתתפים הראשונים בכריית ביטקוין. הוא התחקה אחר הודעות שפורסמו בלוחות מודעות ישנים וניסה לחבר ביחד את כל הראיות.
המסקנה מהתחקיר הייתה כי יוצר הביטקוין הוא המתכנת הקנדי פיטר טוד, שהיה בין המשתתפים הראשונים בביטקוין, וידוע בקרב העוקבים שלו ב-X כתומך נלהב של אוקראינה וישראל. טוד (39) עובד בעשור האחרון בתעשיית הקריפטו, כולל כמפתח בפלטפורמת Coinkite וכיועץ בפלטפורמה הדיגיטלית Verisart. הוא משמש גם כמדען הראשי ב- Dark Wallet.
"אני משוכנע בכך", אמר הובאק בריאיון לניו יורק טיימס. "בהתבסס על הראיות, אני מאמין שפיטר טוד הוא סאטושי". עם זאת, לא כולם בקהילה מאמינים שטוד, שהיה בן 23 בלבד כשפורסם המסמך הלבן של ביטקוין הוא בעל היכולות להגות מערכת מתוחכמת כל כך.
הובאק מצידו מציג לא מעט הוכחות לתיאוריה שלו, כולל חילופי הודעות בפורום ביטקוין מ-2010 שבהם טוד מגיב לפוסט של נאקאמוטו בדרך שנראית כאילו הוא משלים את קו המחשבה שלו, מה שלפי הובאק מצביע על כך שמדובר באותו אדם והוא פשוט פרסם בטעות מהחשבון הלא נכון. הובאק מצא גם קווי דימיון בבחירות מילים ובסגנון הכתיבה של נאקאמוטו וטוד.
התגובה של טוד מול המצלמה לטענה של הובאק עלולה גם להסגיר אותו. הוא מגמגם, לועג לרעיון וקורא לו "מגוחך", אך הוא לא לגמרי מזכה את עצמו או מפנה את האצבע כלפי חשוד חלופי. "נתנו לו את כל ההזדמנויות להסביר מדוע פרסם את הפוסט ההוא מ-2010", אמר הובאק. "ולא רק שהוא לא מספק תשובה לשאלה, הוא לא מוצא את המילים. פיטר אף פעם לא נתקע בלי מילים". בכל זאת, הובאק לא הצליח למצוא ראיות חד משמעיות כמו שימוש של טוד במפתחות הפרטיים של נאקאמוטו לארנק הביטקוין שלו.
טוד הכחיש בפני הניו יורק טיימס כי הוא יוצר הביטקוין המיסתורי. "לרקורד, אני לא סאטושי", הדגיש והוסיף: "זו שאלה חסרת תכלית כי סאטושי פשוט יכחיש זאת".
מי שנאקאמוטו לא יהיה הוא כנראה אדם עשיר. לפי ההערכה הרווחת, הוא מחזיק ביותר ממיליון ביטקוין המייצגים כ-5% מכלל ההיצע העולמי. במחירים של היום, ההחזקה הזו שווה יותר מ-60 מיליארד דולר.