סגור
נמל ניו ג'רזי שביתה בנמלים ארה"ב
נמל ניו ג'רזי (צילום: Seth Wenig / AP)

"שביתה מהמשתלמות אי פעם": תוספת של 62% לשכר עובדי הנמלים בארה"ב

העובדים פתחו השבוע בשביתה, אך החליטו להשהות אותה - אחרי שלושה ימים בלבד - וזאת עד אמצע ינואר לשם מו"מ; בינתיים סיכמו עם ההנהלות על תוספת השכר למשך שש השנים הקרובות, ויקיימו דיון על נושאים אחרים כגון הכנסת אוטומציה לעבודה

האיגוד המייצג עשרות אלפי עובדי נמל בארה"ב הסכים להשהות את השביתה בה פתח ביום שלישי, במקביל למו"מ שהוא מנהל עם המעסיקים. לפי שעה, סוכם ששכר העובדים יעלה עד 62% בשש השנים הקרובות.
חברי איגוד הסוורים הבינלאומי (ILA) יצא לשביתה ביום שלישי ב-14 נמלים מרכזיים לאורך החוף המזרחי ומפרץ מקסיקו, ועצר את תנועת המכולות ממיין ועד טקסס. האיגוד מסר שהגיע להסכם שכר זמני ויחזור לעבודה מהיום ועד ה-15 בינואר, אז ישוב לשולחן המו"מ כדי לדון "בכל הנושאים שנותרו פתוחים".
השביתה שהחלה השבוע היתה הראשונה מזה יותר מ-50 שנה בנמלי ארה"ב, ואיימה לגרום לכאוס בעונת החגים ולקראת הבחירות לנשיאות.
"כל פעולות ההשבתה ייפסקו באופן מיידי וכל העבודות הכלולות בחוזה העבודה הראשי יחזרו", כך על פי הצהרה משותפת של ה-ILA והארגון המייצג את הנהלות הנמלים, הברית הימית של ארה"ב (USMX). על פי ההסכם הזמני, שכר הסוורים יעלה בעד 62% בשש השנים הקרובות, כך על פי דיווח של ה-BBC. עם זאת, המשא ומתן יימשך לגבי מספר נושאים שטרם לובנו, כולל הכנסת אוטומציה לעבודת הנמלים.
איגוד הסוורים דרש העלאת שכר של 77%, בעוד ה-USMX העלתה את הצעתה לקרוב ל-50%. "עושה רושם שעובדי ה-ILA הרוויחו העלאת שכר של 60% לאחר ששבתו במשך שלושה ימים בלבד, בשביתה שלא גרמה שום נזק לכלכלה האמריקאית", כך אמר פטריק אנדרסון, מנכ"ל חברת הייעוץ אנדרסון אקונומיק גרופ. "אלה ייזכרו כשלושת הימים המשתלמים ביותר בהיסטוריה של ניהול יחסי העבודה", הוא אמר.
השביתה החלה ביום שלישי לאחר שהדיונים לא הצליחו להניב חוזה שש-שנתי חדש. הנמלים שהושפעו כללו כמה מהעמוסים ביותר בארה"ב, כולל ניו יורק, ג'ורג'יה וטקסס, אשר על פי הערכות אחראים לכשליש מסך היצוא והיבוא האמריקאיים.