סגור
הפגנה של הימין הקיצוני בשבדיה בקריאה לגירוש מוסלמים מהמדינה
הפגנה של הימין הקיצוני בשבדיה בקריאה לגירוש מוסלמים מהמדינה. אדם אחד בלבד השתמש במענק הקיים בשנה שעברה (צילום: Anadolu via Reuters Connect)

שינוי כיוון בשבדיה: תשלם למהגרים שיעזבו את המדינה עד 34 אלף דולר

שר ההגירה השבדי חשף כי החל מ-2026 תגדיל המדינה משמעותית את התשלומים שיועברו למהגרים כדי לעודד אותם לחזור למדינת המוצא שלהם: "שינוי פרדיגמה במדיניות ההגירה שלנו"

הממשלה השבדית מתכננת להציע למהגרים שעוזבים את המדינה תשלומים של עד 34 אלף דולר, כך לפי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP.
"אנחנו בעיצומו של שינוי פרדיגמה במדיניות ההגירה שלנו", מסר שר ההגירה השבדי יוהאן פורסל במסיבת עיתונאים שכינס. במסגרת התוכנית, החל מ-2026 תשלם המדינה למהגרים החוזרים למדינת המוצא שלהם עד 350 אלף קרונה (34 אלף דולר). מדובר בתוספת משמעותית לתמריצים המחולקים כיום למהגרים שעוזבים ועומדים על עד עשרת אלפים קרונה למבוגר ו-5,000 קרונה לכל ילד עם מגבלה של עד 40 אלף קרונה למשפחה.
"המענק קיים מאז בערך 1984, אך הוא כמעט ולא מוכר. הוא קטן ומספר קטן יחסית של אנשים משתמשים בו", אמר לודוויג אספלינג ממפלגת השבדים הדמוקרטים, מפלגה ימנית קיצונית המתנגדת להגירה. המפלגה הפכה לשנייה בגודלה בשבדיה לאחר הבחירות ב-2022.
לפי פורסל, רק אדם אחד השתמש במענק בשנה שעברה. לפיכך, הוחלט להגדיל את החשיפה למענק ולהגדיל את הסכום. אספלינג מעריך כי המענק ימשוך כמאה אלף מהגרים, שהם מובטלים זמן רב או שההכנסה שלהם אינה מספיקה. עם זאת, בדיקה שארגנה הממשלה מצאה כי אין סיבה להעלות את הסכום שכן היעילות המצופה לא מצדיקה את העלויות הפוטנציאליות. יואכים רויסט, שעמד בראש ועדת הבדיקה הוסיף גם כי הגדלת המענק תעביר את המסר שהמהגרים לא רצויים בשבדיה וכך תקשה אף יותר על מאמצי האינטגרציה.
בכל זאת, שבדיה אינה המדינה הראשונה שנוקטת בצעד מסוג זה. כך, דנמרק משלמת יותר מ-15 אלף דולר לאדם, נורבגיה מסתפקת ב-1,400 דולר ואילו צרפת מציעה 2,800 דולר וגרמניה 2,000 דולר.
במשך עשורים שבדיה נחשבה כמדינה מועדפת על מבקשי מקלט ופליטים. אולם, בזמן משבר הפליטים ב-2015 נכנסו למדינה 160 אלף מבקשי מקלט, המספר הגבוה ביותר לנפש בקרב החברות באיחוד האירופי. בעקבות הכמויות הגדולות הכריזה הממשלה כי אינה יכולה להמשיך במדיניות הגבולות הפתוחים, ומאז הממשלות השונות נקטו במספר צעדים בניסיון להגביל את ההגירה, כולל הנפקת אישורי שהייה זמניים בלבד והגדלת דרישות ההכנסה לקבלת ויזה.