סגור
דונלד טראמפ 3 בוועידה הרפובליקאית יולי 2024
דונלד טראמפ (צילום: בלומברג)

מחוקקים דמוקרטים לטראמפ: הוכח שלא קיבלת כסף ממצרים

לפי "וושינגטון פוסט", משרד המשפטים האמריקאי ניהל חקירה חשאית בחשד שמצרים ניסתה להזרים באופן בלתי חוקי כ-10 מיליון דולר לקמפיין הבחירות של נשיא ארה"ב לשעבר ב-2016. חברי קונגרס דמוקרטים מבקשים לחשוף את מקורות המימון

מחוקקים דמוקרטים החברים בוועדת הפיקוח של בית הנבחרים ביקשו מדונלד טראמפ להציג הוכחות לכך שמעולם לא קיבל כסף ממצרים; זאת, בעקבות דיווח על משיכה של כמעט 10 מיליון דולר מהבנק הממשלתי במצרים ימים ספורים לפני שטראמפ הפך לנשיא ב-2017.
במכתב שנשלח היום (יום ג') אמרו הדמוקרטים שהם בוחנים טענות שלפיהן טראמפ לקח "שוחד במזומן" מנשיא מצרים, ושהתובע הכללי לשעבר ביל בר ואחרים חסמו חקירה של משרד המשפטים בנוגע לשוחד לכאורה.
המכתב מחבר הקונגרס ג'יימי רסקין, הדמוקרט הבכיר בוועדה, וחבר הקונגרס רוברט גרסיה, מנהיג המיעוט של תת-ועדה לביטחון לאומי, נשלח בעקבות דיווח ב"וושינגטון פוסט" שחשף את קיומה של חקירת משרד המשפטים החשאית. "העם האמריקאי זכאי לדעת אם הנשיא לשעבר והמועמד הנוכחי לנשיאות - לקח תרומה בלתי חוקית לקמפיין שלו מרודן אכזרי זר", הם כתבו. בנוסף הם ביקשו מטראמפ לספק מידע על סכום חד פעמי של 10 מיליון דולר שטראמפ הכניס לקמפיין שלו עצמו בסוף 2016, כולל כל מקורות המימון שבהם השתמש כדי להחזיר את ה"תרומה או ההלוואה".
הבוקר פרסם ה"פוסט" לראשונה על המכתב מרסקין וגרסיה. לדמוקרטים בוועדה שבה יש רוב רפובליקני אין סמכות להוציא צווי הבאה. דובר הקמפיין של טראמפ הגיב ל-CNBC כשנשאל על המכתב: "מדובר בפייק-ניוז קלאסי. החקירה המדוברת לא מצאה דבר ונסגרה. לאף אחת מהטענות או הרמיזות המדווחות אין בסיס עובדתי", אמר צ'אנג.
בתחילת אוגוסט דיווח ה"פוסט", כי חוקרים פדרליים קיבלו מודיעין מסווג שרמז כי נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ביקש לחזק את קמפיין הנשיאות של טראמפ ב-2016 עם תרומה של 10 מיליון דולר. צוות חוקרים שהורכב על ידי היועץ המיוחד לשעבר רוברט מולר, מצאו על פי הדיווח ב-2019 שהבנק הלאומי של מצרים המופעל על ידי המדינה ביצע בקשה למשיכה של 9,998,000 דולר על ידי אריזת חבילות של שטרות 100 דולר בשני תיקים גדולים. בקשת המשיכה מ-15 בינואר 2017 בוצעה באותו יום, חמישה ימים בלבד לפני טקס ההשבעה לנשיאות של טראמפ, כך על פי חקירת ה"פוסט". הגילוי של אותה משיכה נראה כמחזק את הטענה כי א-סיסי ביקש לתת כסף לטראמפ.
טראמפ הודיע קודם לכן ב-28 באוקטובר 2016, שהוא יתרום 10 מיליון דולר לקמפיין שלו עצמו. יו"ר מימון הקמפיין שלו דאז בנה את התרומה כהלוואה שניתן להחזיר, דיווח ה"פוסט". בתחילת 2019, צוותו של מולר העביר את החקירה בנושא למשרד התובע של ארה"ב בוושינגטון, שבראשו עמדה באותה עת ג'סי ליו, שהיא מינוי של טראמפ. ליו הביעה דאגה מחשיפת משרד המשפטים להאשמות נוספות של התערבות בבחירות לנשיאות, כיוון שטראמפ כבר הכריז על קמפיין הבחירות מחדש שלו ל-2020. בסוף 2019 מונתה ליו לתפקיד במשרד האוצר. אחריה מונה טימותי שיה, שהוחלף במאי 2020 על ידי מייקל שרווין. זה החליט לסגור את התיק בשל חוסר בראיות, כך על פי ה"פוסט".
במכתב כתבו רסקין וגרסיה: "שאלות מטרידות עדיין רודפות את ארצנו לגבי מקורות תרומת הקמפיין שלך בסך 10 מיליון דולר, מקור כל החזר, והטענות האמינות שהכל מומן בכסף מזומן שסיפק הנשיא א-סיסי באמצעות שירותי המודיעין האפלים שלו". הם גם כתבו כי הטענות העולות בדיווח של ה"פוסט" "מדאיגות במיוחד" לאור "כמה דפוסים מוכחים של פרקטיקות מושחתות שהציגה הן ממשלת מצרים והן הנשיא לשעבר טראמפ כעבריין מורשע, רמאי ופוליטיקאי מושחת".