סגור
עובדים ב בואינג מפגינים ליד המפעל בעיר אוורט ב וושינגטון לאחר שפתחו ב שביתה  13.9.24
עובדים בבואינג מפגינים ליד המפעל באוורט, וושינגטון, לאחר שפתחו בשביתה (צילום: AP Photo/John Froschauer)

33 אלף עובדים בבואינג החלו לשבות: "זהו קרב על עתידנו"

השביתה, הראשונה בחברה מזה 16 שנה, עצרה את הליך הייצור באחת מענקיות התעשייה בארה"ב, ועשויה להשפיע על הכלכלה האמריקאית כולה; בבואינג אמרו כי הם מוכנים לשוב לשולחן המו"מ בהקדם

כ-33 אלף עובדים של חברת בואינג החלו לשבות הבוקר (שעון ישראל) לאחר שדחו על הסף הסכם לארבע שנים שהציעה להם יצרנית המטוסים השקועה בצרות.
השביתה, הראשונה בחברה מזה 16 שנה, עצרה את הליך הייצור באחת מענקיות התעשייה בארה"ב, ומהיצואניות הגדולות במדינה. הדבר עשוי להוות מהלומה לכלכלה האמריקאית בכללה, כולל לכ-10,000 ספקים של בואינג המפוזרים בכל מדינות ארה"ב. החברה מעסיקה כיום כ-150 אלף עובדים, תורמת לפי הערכתה כ-79 מיליארד דולר לכלכלה מדי שנה, ותומכת בכ-1.6 מיליון מקומות עבודה באופן ישיר ועקיף.
לפי ההסכם שהציעה בואינג, עובדי החברה היו מקבלים העלאה של 25% בשכרם לאורך ארבע שנים. בנוסף הבטיחה החברה שמטוסה המסחרי הבא ייוצר במפעל שעובדיו מאוגדים, כמחווה לאיגוד העובדים שלה. ואולם 95% מחברי איגוד המכונאים הבינלאומי (IAM) דחו את ההצעה, ו-96% הצביעו בעד יציאה לשביתה.
"זהו קרב על עתידנו", אמר נשיא ה-IAM, ג'ון הולדן, עם פרסום תוצאות ההצבעה אתמול. "נחזור לשולחן הדיונים כשנראה שיש אפשרות להתקדם בנושאים שחשובים לחברינו".
בואינג מסרה מצידה שהיא מוכנה לשוב לשולחן הדיונים בהקדם: "המסר הברור הוא שמה שהצענו למנהיגות ה-IAM אינו מקובל על חבריו. אנו מחויבים לשיפור היחסים עם העובדים והאיגוד".
ההצבעה נגד החוזה שהוצע הייתה צפויה, לאחר שורה של צעדים שנקטה בואינג, כמו פיטורי עובדים והעברת קווי ייצור למפעלים לא מאוגדים, מה שעורר זעם רב בקרב העובדים.
השביתה בבואינג יצאה לדרך בתקופה בעייתית עבור החברה, שמתמודדת גם כך עם עיכובים בייצור, כשלים בבטיחות וחובות גדלים. רק לפני שבועות ספורים הכריזה בואינג על מינוי מנכ"ל חדש, שהיה אמור להחזיר את האמון בחברה לאחר פרשת הדלת שנתלשה בטיסה של אלסקה אייר בינואר.