סגור
מכלית נפט מיכלית נפט של מארסק
מיכלית נפט של מארסק (צילום: בלומברג)

פרשנות
איום על שוק הנפט היה צעד אחד רחוק מדי של החות'ים

המשך התקפות החות'ים ושינויי מסלול של חברות נוספות יובילו להתייקרות מחירי משלוחי הנפט. סין והודו, שרגישות למחירי נפט גבוהים, כבר יתערבו כדי להביא לרגיעה

בכל יום שעובר מחמיר משבר הספנות העולמית עקב התקפות החות'ים מתימן על כלי שיט באזור מצרי באב אלמנדב. עקב המתקפות של החות'ים הנתמכים על ידי איראן עוד ועוד חברות ספנות עולמיות מודיעות כי הן מפסיקות לשייט בים האדום ובוחרות במסלול הארוך יותר של הקפת אפריקה. אתמול הודיעה ענקית האנרגיה הבריטית בריטיש פטרוליום כי המכליות שלה לא ישייטו עד להודעה חדשה בים האדום. הודעה זו היא בגדר תמרור אזהרה לשוקי האנרגיה בעולם ובאופן אירוני מקרבת את פתרון המשבר שנוצר.
עבור שוק האנרגיה העולמי, למצרי באב אלמנדב, הים האדום ותעלת סואץ חשיבות בלתי מבוטלת. רוב יצוא הנפט והגז הטבעי ממדינות המפרץ לאירופה וצפון אמריקה עובר דרכם, הן בדרך הים והן באמצעות צנרת. בסך הכל משלוחי הנפט דרך הנתיבים הללו היוו כ־12% מכלל הנפט הנסחר בים בעולם במהלך המחצית הראשונה של השנה הנוכחית. משלוחי הגז הטבעי הנוזלי בנתיבים אלה היוו 8% מהסחר העולמי בסחורה זו, כך לפי נתונים שפורסמו על ידי מינהל המידע האמריקאי לאנרגיה.
תעלת סואץ שמחברת את הים האדום עם הים התיכון אינה האמצעי היחיד להובלת נפט מהים האדום. צינור סומד (Sumed) שידוע בכינויו "הצינור הערבי" שהוקם על ידי כמה מדינות ערביות בשנת 1974 מהווה אלטרנטיבה להובלת נפט דרך תעלת סואץ. הוא פרוס מעין סו'חנה שבמפרץ סואץ ומגיע דרך הטריטוריה המצרית עד עיר הנמל המצרית אלכסנדריה שלחופי הים התיכון. צינור זה יכול להוביל בשגרה עד 2.5 מיליון חביות ביום, אך רוב הקיבולת הזו תלויה בכניסת המכליות לים האדום. במילים אחרות, בים האדום עוברות יותר חביות נפט מאשר בבאב אלמנדב ובתעלת סואץ. הדברים שונים לגבי הגז הטבעי הנוזלי שכן כמויות המשלוחים שלו העוברים בבאב אל מנדב (בעיקר מקטר ועומאן) לעבר השוק ביבשת האירופית תואמות את כמויות המשלוחים בתעלת סואץ, מכיוון שמסופי הגז הטבעי הנוזלי המועטים שישנם בים האדום כמעט ואינם בשימוש.
לאור הנתונים הללו, להמשך ההתקפות של החות'ים צפויה השפעה על שוק הנפט העולמי אך עומקה תלוי בהתפתחויות העתידיות. עד כה ההשפעה של האירועים באזור באב אל מנדב על המחירים היתה מינורית וזאת לאור נתוני היצע חיוביים בעיקר הודות לאספקה גוברת מצד ארה"ב. עם זאת, הדולר הנחלש והמציאות שבה לא ברור עד מתי יימשכו מתקפות החות'ים מגבירים את הצפי להתחזקות המחירים של הזהב השחור, כל עוד לא יימצא מענה למורדים התימנים. ככל שעוד ועוד חברות יודיעו כי הן נמנעות מלשייט בים האדום, האפקט על שוק הנפט רק ילך ויגבר.
בתסריט זה שבו החות'ים ממשיכים בהתקפות לאורך זמן וחברות נוספות נאלצות להודיע על שינוי מסלול, סביר שמחיר משלוחי הנפט יעלו ליעדים שונים בעולם ובכלל זה באירופה, הן בשל עליית מחיר הסחורה עצמה והן בשל האמרת פרמיות הביטוח עליהם. נוכח הדיווחים על כוונת ארה"ב להקים קואליציה ימית בינלאומית כדי להבטיח את חופש התנועה במצרי באב אלמנדב, החות'ים אף מאיימים לתקוף מתקני נפט של מדינות שכנות ובראשן סעודיה והאמירויות, שתי יצרניות משמעותיות באופ"ק.
עם זאת, נראה שהשפעה משמעותית הרבה מעבר למה שחווה השוק בשבועות האחרונים תקרב את קצו של המשבר. מדינות כמו סין והודו, שהן בעלות ברית קרובות של איראן, רגישות למחירי נפט גבוהים ולכן אם תסריט שכזה יתקיים ייאלצו להתערב ולהפעיל השפעתן כדי להביא לרגיעה.