סגור
מפעל BYD ב תאילנד 4.7.24
מפעל BYD בתאילנד. התפשטות גלובלית (צילום: REUTERS/Chalinee Thirasupa)

פרשנות
מפעל חדש בטורקיה? כך תתמודד BYD עם ההגבלות על ייצוא לאירופה

בסוף השבוע הודיע האיחוד האירופי כי יטיל מס על יבוא רכבים מסין בשל הסובסידיות שקיבלו היצרניות מהממשל הסיני. בין היתר, על BYD הוטל מס של 17.4%. הדרך שלה להתמודד עם כך היא הקמת מפעלים חדשים באירופה

יצרנית הרכב הסינית BYD נערכת להכרזה על פתיחת מפעל ייצור בטורקיה, כך מדווחים אמצעי תקשורת במדינה. לפי הדיווחים, היקף השקעתה של BYD במפעל צפוי לעמוד על כמיליארד דולר. מועד פתיחתו הרשמית של המפעל הטורקי של BYD טרם הוכרז.
המפעל הטורקי יצטרף למפעל נוסף של BYD באירופה: אשתקד הודיעה הודיעה היצרנית הסינית כי תקים מפעל בהונגריה. מפעלים אלו הם חלק מההתפשטות הגלובלית של BYD: בשבוע שעבר היא חנכה מפעל בתאילנד, ולפי פרסומים זרים היא עתידה להקים גם מפעל בברזיל.
מנתוני המכירות שפרסמה BYD בשבוע שעבר עולה כי במחצית הראשונה של 2024 היא ייצרה 730,083 רכבים חשמליים "טהורים" (כלומר לא כולל פלאג אין הייבריד), עלייה של 15.6% ביחס ל-631,052 רכבים בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו היא הצליחה למסור 726,153 רכבים חשמליים, עלייה של 17.7% ביחס ל-616,810 אשתקד - שיא מכירות עבור היצרנית. כמו כן, במחצית הראשונה של השנה ייצרה היצרנית 896,112 רכבי פלאג אין הייבריד, זינוק של 40.6% ביחס ל-636,943 רכבים אשתקד. היא מסרה 880,992 רכבים מסוג זה, זינוק של 39.5% ביחס ל-631,351 אשתקד.
הזינוק במכירות רכבי פלאג אין הייבריד לעומת רכבים חשמליים "טהורים" מעיד על מגמה מעניינת של עלייה בדרישה לרכבים מהסוג הראשון. מגמה זו אינה מפתיעה, במיוחד לאור נתוני ארגון יצרני הרכב באירופה (ACEA), המעידים על צניחה בביקוש לרכב חשמלי עקב מגבלות טווח והיעדר תשתית טעינה.
הפרסומים על הקמת המפעל של BYD בטורקיה מגיעים מיד לאחר המסקנות שפורסמו בסוף השבוע מחקירת האיחוד האירופי לגבי היקף הסובסידיות שהממשל הסיני העניק ליצרנים במדינתו. האיחוד החליט למסות את יצרני הרכב הסינים שייצאו רכבים לאירופה, כשלכל יצרן נקבע תעריף נפרד המייצג את היקף הסובסידיות שקיבל מהממשל הסיני. על SAIC, החברה האם של MG ומקסוס, יוטל מס בגובה 37.6% - הגבוה ביותר מבין היצרנים הסינים. על ג'ילי יוטל מס בגובה 19.9%, ועל BYD יוטל מס בגובה 17.4%. על אף שעל BYD הוטל שיעור המס הנמוך ביותר, היצרנית "הבינה את הרמז" והכריזה, ממש זמן קצר אחרי הודעת האיחוד האירופי, על פתיחת המפעל הטורקי. עם מפעלים באירופה, תוכל היצרנית להימנע מתשלום מס בייצוא ליבשת. המרוויחה הגדולה מהמהלך היא טורקיה, ולפניה הונגריה.
מבחינה היסטורית, זו לא הפעם הראשונה שהרגולטורים האירופים מזהים הזדמנות לפעולה בקרב יצרני הרכב מהמזרח. הונגריה וטורקיה הן למעשה כבר כעת בסיסי ייצור גדולים של יצרני רכב מהמזרח, ויש לכך סיבה: ממשלות באירופה החלו להגן על השוק האירופי מיצרני הרכב החוץ-אירופים עוד לפני שהאיחוד האירופי היה קיים. בשנות ה-70, יצרני הרכב היפנים הציעו לעולם את מה שהסינים מציעים כיום: טכנולוגיה חדשה במחיר זול. עבור תעשיית הרכב האירופית המיושנת, זו היתה מכת מוות. הממשל הבריטי, שהבין שיצרני הרכב הבריטים כמו בריטיש ליילנד וקבוצת רובר היו בדרך לחיסול, הציע להונדה להיכנס למיזם משותף עם בריטיש ליילנד המנוחה בסבסוד הממשל הבריטי. בריטיש ליילנד מזמן קרסה, אך ב-1985 הונדה הקימה מפעל בסווינדון, בריטניה. מכוניות ממפעל הונדה בריטניה יוצאו גם לישראל עד סגירת המפעל ב-2021.
גם ניסאן הקימה את מפעל הייצור הבריטי שלה על גדות נהר הטיין ב-1984. דגמי ניסאן מסאנדרלנד יוצאו גם לישראל. ניסאן מוטור איבריקה, מפעל ניסאן בברצלונה, הוקם ב-1983 וייצא לישראל בין היתר את הטראנו, עד לסגירתו לפני כארבע שנים. אחרי הגל היפני, גם יצרני הרכב הקוריאנים הבינו שאם לא ייצרו באירופה לא יוכלו להיכנס לאירופה. מפעל יונדאי טורקיה נפתח באיזמיט ב-1997 ואינו מייצא כיום מכוניות לישראל בגלל החרם. מפעל יונדאי בנושוביצה שבצ'כיה נחנך ב-2008. מפעל קיה בזיליניה, סלובקיה, נחנך ב-2004. וכעת מגיע תורם של הסינים, ובראשם BYD.
אמנם לעת עתה לא ניתן לייצא מכוניות של BYD או כל יצרן אחר מטורקיה לישראל, אך אם וכאשר החרם יסתיים, ייצוא של מכוניות מטורקיה לישראל יהיה זול משמעותית בשל עלויות שינוע נמוכות. עם זאת, ייתכן שהטבה נוספת תישלל מהרכבים: כיום מכוניות שמיובאות לישראל ממדינות שיש לישראל הסכמי סחר עמן זוכות לפטור ממכס בגובה 7%. ההטבה הזאת תקפה רק אם אחוז מסוים מהרכב מיוצר במדינה שיש לנו עימה הסכם סחר. במקרה של הרכבים הסיניים, הסוללה, המהווה אחוז ניכר מ"משקלו הסגולי" של ערך הרכב, מיוצרת בסין, מה שעשוי בבוא היום לבטל את הפטור.