המבצעים לא עזרו לפוט לוקר, בטארגט זינק היקף הגניבות
המבצעים לא עזרו לפוט לוקר, בטארגט זינק היקף הגניבות
ברבעון הראשון צנחו הכנסות ענקית הספורט ב־11% למרות שהגדילה את היצע המבצעים. בתגובה צללה המניה ב־26%. בטארגט טיפסו ההכנסות ב־0.6% ומכת הגניבות החריפה. רק וולמארט הציגה עלייה חזקה במכירות
האקלים הכלכלי הקודר מיטיב בינתיים עם ענקית הקמעונאות וולמארט, שהעלתה את תחזית הרווח השנתית בעקבות התחזקות המכירות. במקביל, רשת טארגט רשמה רבעון ראשון מאכזב עם עלייה חלשה במכירות וירידה בפעילות המקוונת.
עם זאת, ההיחלשות המשמעותית ביותר בפעילות הרבעונית מקרב שלוש הרשתות נרשמה עבור פוט לוקר. ברבעון הראשון צנחו ההכנסות של רשת הלבשת הספורט ב־11% ל־1.93 מיליארד דולרים לעומת תחזית אנליסטים ל־1.99 מיליארד דולר. בתגובה, מנייתה צללה ביום שישי ב־26% ל־30.2 דולרים.
בעקבות הדו"חות המאכזבים, פוט לוקר הורידה את תחזית הרווח לשנה כולה. הנתונים הללו נרשמו ברקע הגדלה משמעותית של מבצעי ההנחות במהלך הרבעון במטרה לתמרץ מכירות ולהיפטר ממלאים. הרווח הנקי הסתכם ב־36 מיליון דולרים לעומת 132 מיליון דולרים בתקופה המקבילה אשתקד. בהודעה למשקיעים, מנכ"לית הרשת מרי דילון ציינה את האקלים המקרו־כלכלי המאתגר שבגינו "ביצענו הנחות אגרסיביות יותר הן כדי לעודד ביקושים והן כדי לנהל מלאים". למרות הנתונים הקודרים, דילון הדגישה כי החברה תשמור על מחויבותה לאסטרטגיה ארוכת הטווח שלה ובראשה תוכנית Lace UP שנועדה להגדיל את נתח השוק הניו יורקי עד 2026. במקביל, עד שנה זו מתכננת פוט לוקר להעלות את היקף המכירות ל־9.5 מיליארד דולרים, למרות האקלים המאתגר. לפי תוכנית Lace UP, פוט לוקר תרחיב את היצע המותגים ותשיק חנויות בפורמט חדש. החברה גם שואפת להרחיב את תוכנית מועדון הלקוחות ולהשקיע בטכנולוגיה כדי לשפר את חוויית הלקוח.
עבור וולמארט, המכירות החזקות ביותר ברבעון הראשון נרשמו בפברואר — כך לפי סמנכ"ל הכספים של הרשת דיוויד רייני, שהציג את התוצאות הפיננסיות ביום חמישי האחרון. "יש צורך לשמור על זהירות מסוימת לגבי הערכת חוסנו של הלקוח", ציין רייני, בצטטו לחצים כמו האינפלציה ופקיעת תוקפם של תלושי מזון שחולקו למשקי בית מיעוטי הכנסה. לפי אנליסטים, הקמעונאית הגדולה בעולם שומרת על חוסן המכירות שלה באקלים שבו צרכנים חושבים פעמיים בטרם הם רוכשים מוצרים שאינם חיוניים. לעומתה, טארגט וגם הום דיפו נאלצו להוריד את תחזית הרווח השנתית.
המחירים המוזלים של וולמארט בהחלט קוסמים לצרכן בעל ההכנסה הנמוכה, כך לפי גרג מליץ', אנליסט בחברת הייעוץ אוורקור ISI, שצוטט בסוכנות בלומברג. עם זאת, הוא מזהיר מפני שינויים בהרגלי הקנייה בהמשך השנה. "עדיין קיים חשש מפני האטה אפשרית בהוצאות הצרכנים במהלך השנה בשל הלחצים המופעלים על בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית", ציין.
"התוצאות של וולמארט הן קרוב לוודאי הטובות ביותר מבין הקמעונאיות בעונת הדו"חות הנוכחית, אבל הן אינן מושלמות", הוסיף אדם קריסאפולי, אנליסט בחברת וייטל נולג'. הוא הצביע על החולשה במכירות של מוצרים לבית בשל הימנעות הצרכנים מרכישת מוצרים שאינם חיוניים, זאת נוסף לשולי רווח נמוכים יותר ותחזית לרבעון השני שהיא "מעט חלשה יותר".
ברבעון הפיסקאלי הראשון, שהסתיים בסוף אפריל, המכירות העולמיות של וולמארט טיפסו ב־7.6% ל־152.3 מיליארד דולר, זאת לעומת הערכות מוקדמות של 148.7 מיליארד דולר. בארה"ב, המכירות צמחו ב־7.4% וההכנסה התפעולית זינקה ב־17% ל־6.24 מיליארד דולר, גבוה מתחזיות אנליסטים שפרסמה סוכנות בלומברג. הנתונים הללו נותנים תוקף למטרות שהציגה וולמארט בפני משקיעים בחודש שעבר, אז דיווחה כי השקעות גדולות באוטומציה וטכנולוגיה יאפשרו לה לתמרץ את הרווחים. "הרווח צמח הרבה יותר מהר מהמכירות ורשמנו התקדמות נוספת ברמות המלאים ברבעון שעבר", כך לפי מנכ"ל וולמארט דאג מק'מילון בהודעה למשקיעים. "המודל העסקי שהצגנו בפגישת המשקיעים שלנו מקבל צורה", סיכם.
הפעילות המקוונת של וולמארט בארה"ב זינקה ב־27%, יותר מפי 3 קצב העלייה של כלל המכירות, זאת בזכות הזמנות למשלוחים ולאיסוף בסניפים. המכירות בסניפים הזהים צמחו ב־8.2%. בפעילות הבינלאומית, המכירות המקוונות טיפסו ב־25% והמכירות בסניפים הזהים, ב־12.9%.
לעומת וולמארט, טארגט דיווחה על מכירות חלשות עבור הרבעון ועל ירידה ברווח הנקי. במקביל היא הזהירה מפני אתגרים שיימשכו ברבעון השני, זאת ברקע התמודדותה עם עלייה דרמטית בהיקפי הגניבות וירידה במשלוחים. הקמעונאית דיווחה על עלייה של 0.6% בהכנסות ל־25.32 מיליארד דולר, מעט גבוה מהתחזיות. המכירות בסניפים הפיזיים הזהים טיפסו ב־0.7% ואילו המכירות אונליין נחלשו ב־3.4%. כתוצאה, הפעילות המקוונת ירדה ל־17.5% מכלל המכירות מ־18.2% בתקופה המקבילה אשתקד. לפי המנכ"ל בריאן קורנל, טארגט נכנסה ל־2023 "עם ידיעה ברורה לגבי האתגרים שניצבים מול הצרכנים" והגיבה באמצעות "חיזוק קטגוריות של מוצרים ומחירים שהצרכנים זקוקים להם כעת במיוחד". כתוצאה, נרשמו ביקושים ערים למוצרי יופי, מזון ומשקאות כמו גם מוצרים חיוניים לבית. בנוסף, הרשת חתכה מלאים, שהיקפם נמוך כעת ב־16% לעומת התקופה המקבילה ב־2022. קורנל הדגיש כי הרשת הושפעה באופן משמעותי מהיקף נרחב של גניבות מהסניפים, כאשר הצפי הוא לעלייה של 500 מיליון דולר בשווי המוצרים הגנובים, מכ־700 מיליון דולר ב־2022 לכ־1.2 מיליארד דולר השנה. לדבריו, טארגט מבצעת השקעות משמעותיות באסטרטגיות שאמורות לסייע לה למנוע הפסדים כתוצאה מגניבות ובאותה עת לשמור על בטחונם של העובדים והלקוחות.