סגור
דונלד טראמפ צופה בסרטון של קמלה האריס בעצרת בחירות בנבאדה אוקטובר 2024 ארה"ב
דונלד טראמפ צופה בסרטון של קמלה האריס בעצרת בחירות בנבאדה, החודש (צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

"התוכנית הכלכלית של טראמפ תנפח את החוב הלאומי פי 2 מזו של האריס"

לפי הוועדה לתקציב פדרלי אחראי, המדיניות של המועמד הרפובליקני תוסיף 7.5 טריליון דולר לחוב, בעיקר בשל הארכת תוקף קיצוצי מסים. נשיאת הוועדה: "שני המועמדים יחמירו את המצב במקום לשפר אותו, כשטראמפ ירע את המצב משמעותית יותר"

הבטחות הבחירות של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ ינפחו את החוב הלאומי בשיעור גבוה פי 2 לעומת התוכניות של קמלה האריס, כך לפי מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר. בכל מקרה, ההצעות של כל אחד מהמתמודדים יחייבו הלוואות חדשות בהיקף טריליוני דולרים, זאת אם ימומשו.
טראמפ הכריז כי יאריך את תוקף קיצוצי המסים שהחיל בכהונה הראשונה שלו ב־2017, מהלך שלפי הבדיקה של הוועדה לתקציב פדרלי אחראי (CRFB), גוף א־פוליטי, יוסיף יותר מ־5 טריליון דולר לאורך עשור לחוב הלאומי של ארצות הברית, שעומד על 35.7 טריליון דולר. בדומה, התוכנית שלו לבטל את המסים החלים על שעות נוספות, הטבות ביטוח לאומי וטיפים, יוסיפו 3.6 טריליון דולר לחוב. תוכניתו לעצור ולגרש את כל המהגרים הלא חוקיים תעלה למדינה 350 מיליארד דולר.



לטענתו של טראמפ, המכסים הנוספים שבכוונתו להשית על יבוא ייצרו מספיק הכנסות כדי לקזז את ההפסדים מקיצוצי המסים, אך לפי המחקר, אין לטענה הזו כיסוי. יתרה מכך, כלכלנים רבים מזהירים כי השתת המכסים תוביל לעליות מחירים עבור הצרכנים האמריקאים.
לפי החישובים שערכו ב־CRFB, קווי המדיניות של טראמפ יוסיפו 7.5 טריליון דולר לחוב, סכום הגבוה ביותר מפי 2 מעלויות ההצעות של האריס.
המועמדת הדמוקרטית הכריזה כי תאריך את תוקף קיצוצי המס של טראמפ עבור בעלי הכנסה של פחות מ־400 אלף דולר בשנה, תוכנית שתוסיף לחוב הלאומי 3 טריליון דולר. בכוונתה גם להרחיב את הטבות המס להורים, צעד שיוסיף 1.35 טריליון דולר לחוב. עם זאת, בקמפיין של האריס טענו כי העלויות של התוכניות הללו יהיו נמוכות בהרבה מכפי שחישבו ב־CRFB.
בדומה לטראמפ, גם האריס הציעה לבטל את המס על טיפים, אך במטה שלה מתכננים לשמר את מסי השכר ולהגביל את סוג העובדים שיהיו זכאים להטבה, ולכן עלותה של התוכנית הזו תעמוד על 200 מיליארד דולר, כך לפי המחקר.
"על אף העובדה שהמצב הפיסקאלי שלנו איננו בריא, יש לנו שני מועמדים שבדיקה מעמיקה של המצע שלהם חושפת כי בכוונתם להחמיר את המצב אף יותר, במקום לשפר אותו, כשהנשיא לשעבר דונלד טראמפ ירע את המצב משמעותית יותר", אמרה ל"וושינגטון פוסט" נשיאת CRFB, מאיה מק'גינס.
מרבית התוכניות של שני המועמדים להוצאות ולהגדלת הכנסות הן היפותטיות בלבד ויחייבו את אישור הקונגרס המפולג. אך מסים, חובות ומדיניות פיסקאלית יגדירו קרוב לוודאי חלק ניכר מהכהונה של האריס או טראמפ - וישלטו בקרבות הפוליטיים בבירה בשנה הבאה.

יחס החוב־תוצר יזנק

חלקים נרחבים בתוכנית קיצוצי המסים של טראמפ מ־2017 יפוגו ב־2025, ובלי חקיקה חדשה, שיעורי המס יעלו בחדות. לפי הערכות CRFB, יחס החוב־תוצר, הנחשב למדד מרכזי של הבריאות הפיננסית של מדינה, יטפס לשיא של כל הזמנים בעשור הקרוב ויפגע ביציבות הפיננסית. בו בזמן, הביטוח הלאומי ומדיקר יגיעו לחדלות פירעון עד 2035 ו־2036, בהתאמה, כך שיידרשו קיצוצים בהטבות עד למועדים הללו, אם לא תינקט פעולה מצד הקונגרס.
"אם לא נתייחס לעניין הזה ברצינות, זה יהיה כמו פשיטת רגל שמתרחשת באיטיות רבה ואז מידרדרת בפתאומיות", אמר ג'ייסון פיכטנר, הכלכלן הראשי במכון המחקר Bipartisan Policy Center. "פירוש הדבר לגבי אנשים פרטיים, משקי בית, צרכנים, משקיעים, מלווים, הוא שהשווי של הדולר יירד, שיעורי הריבית קרוב לוודאי שיעלו והאינפלציה תעלה גם כן. האם פירוש הדבר אפוקליפסה ושלא יישאר עוד מה לקנות? לא. זה אומר שהכל יתייקר ונתקשה לממן את הדברים שאנחנו רוצים להשקיע בהם עכשיו, כמו כבישים, גשרים וחינוך".
עם זאת, לשני המועמדים יש גם תוכניות להגדלת ההכנסות הפדרליות. כך למשל, המכסים שטראמפ מציע יעלו לשיא של 20% על כל היבוא בשווי שנתי של 3 טריליון דולר, מהלך שעשוי להכניס 2.7 טריליון דולר, כך לפי CRFB. אולם, בהתבסס על הניתוח של יועציו הכלכליים, המכסים יובילו גם לעלייה דרמטית במחירים וידכאו את התוצר הכלכלי האמריקאי, זאת מכיוון שהיצרנים לעיתים קרובות מגלגלים את עלויות מכסי היבוא לצרכנים. תוצר כלכלי נמוך יותר עלול להוביל גם להכנסות נמוכות יותר ממסים.
"מכסים הם פשוט מסים, אין ספק בכך", אמר סטיבן מור, כלכלן מעמותת הריטאג' הנחשבת בעלת דעות ימניות, המשמש כיועץ כלכלי לטראמפ, באירוע שארגן לפני כמה חודשים אתר פוליטיקו. "אני לא תמיד מסכים עם דונלד טראמפ. הוא יודע שאינני מסכים עם המדיניות המוניטארית. מכס הוא פשוט מס צריכה".
טראמפ מתכוון גם להרחיב משמעותית את ייצור האנרגיה המקומי ולקצץ בהשקעות בחלק מהיוזמות של הנשיא ג'ו ביידן בתחום האקלים, המוערכות בעד 700 מיליארד דולר. כמו כן, טראמפ התחייב לסגור את משרד החינוך הפדרלי במהלך שיחסוך 200 מיליארד דולר, אף שחלק ניכר מהסכום הזה יצטרך להיות מוקצה מחדש למענקי חינוך במדינות השונות.

"יביס את האינפלציה"

בריאן יוז, המייעץ לקמפיין של טראמפ, תקף את ממצאי המחקר בטענה שהארגון מתנגד לחוק המס של טראמפ מ־2017 ותומך בחוק הפחתת האינפלציה של ביידן מ־2022. "קיצוצי המסים ההיסטוריים של הנשיא טראמפ הניחו את היסודות לצמיחה יציבה וללא קשר לאינפלציה, שהובילה להכנסות גדולות יותר לממשל הפדרלי, ולא להפסד", אמר יוז. "התוכנית של הנשיא טראמפ תפעל נגד הוצאות בזבזניות, תביס את האינפלציה, תפחית את הנטל של עלויות ריבית ותצית צמיחה כלכלית שתזין את ההכנסות הפדרליות, כך שנוכל להפוך את הכלכלה שלנו לגדולה שוב".
דובר מטעמה של האריס חלק גם כן על הניתוח הפיסקאלי של התוכניות שלה, וטען שכנשיאה, האריס תתחייב להפחתת הגירעון התקציבי. "רבים מהדברים בניתוח היו השערות, ולא הצעות קונקרטיות שלה", אמר יועץ כלכלי של האריס שביקש להישאר בעילום שם, משום שהצוות אינו רשאי להגיב פומבית על הדו"ח. "העלות של מימוש ההתחייבות לא להעלות מסים על בעלי הכנסות של פחות מ־400 אלף דולר איננה ידועה, ולאחר המו"מ עשויה להיות נמוכה בהרבה".
האריס טענה כי תמצא מימון לכל אחת מההצעות שלה, ולפי מודל אחד של התקציב שבדק המחקר של CRFB, התוכניות שלה לא ינפחו את החוב. תחת התרחיש המציאותי ביותר שנבדק במחקר של CRFB, האריס תגייס 900 מיליון דולר בהכנסות באמצעות העלאת מס החברות מ־21% ל־28%, ועוד 900 מיליון דולר מהכנסות נוספות ממסים. חלק משמעותי מהסכום הזה יגיע בעקבות מימון שיוקצה למס הכנסה לחקירת העלמות מס.
האריס עדיין לא הציעה מדרגות מס חדשות עבור המרוויחים יותר מ־400 אלף דולר, אך פחות מכ־600 אלף דולר. לדבריה, שיעורי המס הללו ייקבעו עם הקונגרס. לפי התוכנית שלה, שיעורי המס על העשירים ביותר יעמדו על 39.6%.
האריס מתכוונת גם להעלות את שיעורי המס על רווחי הון, כולל על דיבידנדים ורכישות חוזרות של מניות לחברות עם הכנסות של 850 מיליארד דולר, ולאפשר לתוכנית הביטוח הרפואי הממשלתית מדיקר לנהל מו"מ אגרסיבי יותר על מחירי תרופות מרשם, מהלך ששוויו 250 מיליארד דולר בהפחתת החוב.