מוקש לענקיות הקרוזים בפלורידה: חוק האוסר על דרכונים ירוקים
מוקש לענקיות הקרוזים בפלורידה: חוק האוסר על דרכונים ירוקים
חוקי מדינת פלורידה מקשים על חברות הקרוזים הגדולות בעולם לחדש את פעילותן אחרי פגיעת הקורונה. נורוויג'ן הגישה תביעה נגד רשויות הבריאות כדי להביא לביטולו של חוק חדש האוסר לדרוש מנוסעים ואנשי צוות תעודות התחסנות
בקיץ הקרוב יתקשו חברות הקרוזים המובילות לצאת מנמלי פלורידה, שהם הפעילים ביותר בעולם, בגלל חוק חדש האוסר על שימוש בדרכונים ירוקים.
בעוד רויאל קריביאן וקרניבל קרוז עקפו את החוק באמצעות פוליסות ביטוח, נורוויג'ן מנסה להביא לביטולו.
קרניבל קרוז ורויאל קריביאן הן חברות הקרוזים הגדולות בעולם לפי שווי שוק, עם 26 מיליארד דולר ו־20 מיליארד דולר בהתאמה, ונורוויג'ן מדורגת שלישית, עם שווי שוק של 9.7 מיליארד דולר.
השבוע הגישה נורוויג'ן קרוז ליין הולדינגס, החברה־האם של נורוויג'ן ליין האמריקאית, תביעה נגד משרד הבריאות של פלורידה בשאיפה לבטל את החוק האוסר על חברות לדרוש מעובדים ומלקוחות להציג תעודת התחסנות נגד קורונה - על כך דיווחו ב־CNN. בחברה הדגישו כי הגשת התביעה היתה "מפלט אחרון" לקראת חזרתה המתוכננת לפעילות בחודש הבא. לטענת נורוויג'ן, החוק ימנע ממנה לחדש את הקרוזים "בצורה בטוחה ובטיחותית".
החוק, שעליו חתם באפריל המושל רון דסנטיס, אוסר על שימוש בדרכונים ירוקים ומונע מחברות לדרוש תיעוד על מצב ההתחסנות של לקוחות ועובדים. במעמד החתימה אמר דסנטיס, כי מטרתו היא להגן על החירות והפרטיות. "בפלורידה אנחנו נגן על הבחירה האישית בנוגע לחיסונים ושום עסק או משרד ממשלתי לא יוכלו לסרב לשרת אנשים על בסיס ההחלטה הזו", הבהיר.
לפי החוק, אם נורוויג'ן תתעקש ותדרוש תעודת התחסנות מהנוסעים, יושת עליה קנס של עד 5,000 דולר לנוסע, סכום שלדבריה היא אינה יכולה להרשות לעצמה לשלם. "המדיניות שלנו של 100% מחוסנים בקרב הנוסעים והצוות היא עקבית בכל נמל ממנו אנחנו מפליגים בעולם, מלבד פלורידה", ציינה עוד.
רויאל קריביאן וקרניבל קרוז חזרו לפעול מפלורידה, אך בניסיון לעקוף את החוק, הן מחייבות נוסעים לא מחוסנים לרכוש ביטוח בריאות שמכסה טיפולים הקשורים לקורונה. לפי CBS ניוז, החל ב־31 ביולי תדרוש קרניבל כי נוסעים לא מחוסנים שעולים בפלורידה, ינפיקו פוליסת ביטוח בשווי 10,000 דולר לפחות לכיסוי הוצאות רפואיות, ועוד 30 אלף לכיסוי פינוי רפואי. בקרניבל אף הדגישו, כי נוסעים לא מחוסנים שאין ברשותם פוליסה, לא יורשו לעלות על הסיפון ולא יקבלו החזר כספי.
בכוונת נורוויג'ן לחדש קרוזים שיוצאים מפלורידה רק ב־15 באוגוסט, אך "בצורה בטיחותית וחוקית", כך לפי כתב התביעה, שמפרט גם את הנחיות המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). "הסיכון להידבקות בקרב הלא מחוסנים בחדרים הסגורים של הספינות, בשילוב יעילות החיסונים במניעת התפשטות הנגיף והפחתת מקרי המוות הופכים את שיתוף המידע בנוגע להתחסנות לעניין של חיים ומוות", ציינו עוד בחברה. לפי נורוויג'ן, אם היא תאלץ לבטל קרוזים, הדבר יוביל ל"הפסד הרסני ובלתי הפיך".
לפיכך, בנורוויג'ן מבקשים מבית המשפט לבטל את החוק. טענה מרכזית היא שהוא מפר את התיקון הראשון לחוקה בכך שהוא מונע תקשורת בין בית עסק ללקוחותיו, ומפר את התיקון הרביעי על ידי כך שהוא מונע מחברה להגן על הבריאות והבטיחות של העובדים והלקוחות.