סגור
ג'רום פאוול
ג'רום פאוול (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

פרשנות
בהחלטת הריבית, הפד יצטרך לבחור בין הצתת האינפלציה לסכנת מיתון

השאלה איננה אם ג'רום פאוול יוריד השבוע את הריבית, אלא בכמה. מהלך חד מדי עלול לתדלק את האינפלציה והורדה "קמצנית" תקרב את תרחיש המיתון. הכרזת טראמפ כי הורדת ריבית תיטיב עם הדמוקרטים עשויה להוות גורם משפיע 

"הגיעה העת להתאים את המדיניות. כיוון הנסיעה ברור", הכריז יו''ר הבנק הפדרלי המרכזי ג'רום פאוול בכנס הנגידים בג'קסון הול בחודש שעבר, כשהוא מאותת מפורשות, לראשונה זה שנתיים וחצי מאז החל לעלות ריבית כדי להיאבק באינפלציה גואה ומפתיעה — על תפנית מוניטרית והפחתות ריבית.
"הסיכונים כלפי מעלה לגבי האינפלציה פחתו והסיכונים כלפי מטה לגבי התעסוקה גדלו", הסביר פאוול את ההיגיון במהלך. מבחינת האינפלציה, "הביטחון שלי כי האינפלציה נמצאת במסלול בר־קיימא חזרה ל־2%, גדל", הוא חתם. כלומר, הוא כבר לא רואה בירידה העקבית באינפלציה אירוע חולף.
הורדת הריבית הצפויה מחרתיים היא מגה־אירוע מאקרו־כלכלי בעל השלכות מרחיקות לכת עבור כולם. בין מרץ 2022 ליוני 2023 העלה הפד ברצף את הריבית ב־525 נקודת בסיס (מ־0.25% ל־5.5%), ומאז התעקש להשאירה על הרמה הגבוהה ביותר זה 17 שנה. למעשה, הפד לא מבצע הפחתות ריבית מאז סגרי הקורונה ששיתקו את הכלכלה העולמית.
1. הרקע למהלך ברור: נתוני האינפלציה החדשים מצביעים על כך כי קצב עליית המחירים השנתי בכלכלה הגדולה בעולם המשיך להאט וירד מ־2.9% ביולי ל־2.5% באוגוסט, השיעור הנמוך ביותר מאז פברואר 2021 והחודש החמישי ברציפות של ירידות. מנגד, הנתונים מעידים על האטה בצמיחה, לרבות אלו שמגיעים משוק העבודה — מבחינת הפד, הברומטר העיקרי לפעילות הריאלית. שיעור האבטלה עלה ביולי במפתיע ל־4.3%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021, ובאוגוסט התמתן רק ל־4.2%. יתרה מזו, מספר המשרות (שאינן חקלאיות) גדל ב־142 אלף באוגוסט, שיפור לעומת 89 אלף ביולי, אבל עדיין מתחת לתחזית הקונצנזוס שעמדה על 161 אלף משרות חדשות.
מדד "העובדים המיואשים" ואלה המחזיקים במשרות חלקיות מסיבות כלכליות — נתון אלטרנטיבי שהפד אוהב להתייחס אליו — עלה ל־7.9% באוגוסט, הרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2021. הנתונים הללו מעוררים זה כמה חודשים חששות כבדים, כי ייתכן (ואף סביר) שפאוול וחבריו שוב פספסו את האירוע המאקרו־כלכלי המרכזי: מיתון (המכונה גם "נחיתה קשה" של הכלכלה) אחרי תקופה ארוכה (אולי ארוכה מדי) של ריבית גבוהה מאוד. בדיוק כפי שהחמיצו את האינפלציה, אבל הפוך.

1 צפייה בגלריה
אינפו מתקרבת ליעד
אינפו מתקרבת ליעד
מתקרבת ליעד

רבים כבר מעריכים שכלכלת ארצות הברית נכנסה הלכה למעשה למיתון. "שוק העבודה התקרר במידה ניכרת. שיעור האבטלה החל לעלות לפני יותר משנה. רוב הגידול הזה הגיע בששת החודשים האחרונים. אין לטעות בהתקררות בתנאי שוק העבודה", אמר פאוול בשלהי אוגוסט. "איננו מייחלים להתקררות נוספת בשוק העבודה", סיכם. וכפי שמעידים הנתונים, שוק התעסוקה לא הולך בכיוון הנכון.
2. השאלה הגדולה איננה האם פאוול יוריד את הריבית, אלא בכמה. האם 0.25% בלבד, או שמא הפחתה של 0.5% עם מסר משמעותי יותר. האתגר של הפד מורכב גם הפעם. בראש ובראשונה, משום שנתוני האינפלציה מעידים אומנם שהיא מתמתנת, אבל לא שהובסה. אינפלציית הליבה, בנטרול מחירי האנרגיה והמזון, סעיפים תנודתיים שמשבשים את היכולת לזהות את המגמה ארוכת הטווח, עומדת עדיין על 3.2%. מחירי השכירויות, הסעיף המרכזי במדד, לא נרגעו. כלומר, הסימנים העקשים שמהם חשש הפד עדיין מבעבעים מתחת לפני השטח. הטעות הקשה של בנקים מרכזיים מכונה "חגיגה מוקדמת", ומהותה, מעבר מהיר מדי למדיניות מוניטרית מרחיבה אחרי שהאינפלציה מורידה ראש, מה שמאפשר לה להרים ראש, וביתר שאת. תרחיש כזה יחייב שוב העלאות ריבית אגרסיביות. השבוע פאוול וחבריו ייאלצו להחליט אילו מהסיכונים הם מעדיפים: הצתה מחודשת של האינפלציה אם יבחרו בהפחתה גדולה, או שמא סכנת מיתון, אם ההפחתה תהיה "קמצנית".
3. בהינתן הבחירות הגורליות לנשיאות ארצות הברית הנמצאות מעבר לפינה ויתקיימו ב־5 בנובמבר, התמונה הרבה יותר מורכבת. אף שפאוול הבהיר כי "העיתוי והקצב של הורדות הריבית יהיו תלויים בנתונים, בתחזית המתפתחת ובמאזן הסיכונים", הנגיד יודע היטב שהחלטתו לא תיפול בחלל ריק. מדובר, כאמור, במגה־אירוע כלכלי, המושפע גם ממערכת הבחירות. אם בימים כתיקונם הנחת היסוד היא "זו הכלכלה טמבל", קל וחומר בתקופת בחירות רגישה וסוערת ובמיוחד כשסוגיית יוקר המחיה עומדת במוקד.
המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ כבר אמר כי הוא רואה בהפחתות ריבית בעת הזו הבעת תמיכה מצד הפד במחנה הדמוקרטי. מאז אותן הצהרות, רמת העצבנות שלו רק גברה, במיוחד לאחר שהוגדר המפסיד בעימות הראשון שלו מול היריבה הדמוקרטית קמלה האריס. מופע שהוכיח מעל לכל ספק כי הנשיא לשעבר התיר כל רסן ומוכן להטיח רפש בכל מי שאינו סוגד לו. לא בטוח שזה ימנע מפאוול לבצע הפחתה, אבל ייתכן כי בשילוב החששות מפני חזרת האינפלציה, הוא יבחר בצעדים איטיים ומתונים יותר.