בית משפט בארה"ב: "ההרוגים בהתרסקויות הבואינג 737 מקס - קורבנות פשע"
בית משפט בארה"ב: "ההרוגים בהתרסקויות הבואינג 737 מקס - קורבנות פשע"
שופט בטקסס קבע כי הממשל שיקר למשפחות ההרוגים בהתרסקויות באינדונזיה ובאתיופיה, וניהל "הליך סודי" שבסופו הגיע ב-2021 להסדר המעניק לחברת התעופה חסינות בפני תביעה פלילית; לדבריו, "ללא המזימה הפלילית של בואינג להונות את מינהל התעופה, 346 בני אדם לא היו מאבדים את חייהם"
בדצמבר טענו כמה קרובי משפחה של הרוגי ההתרסקויות כי משרד המשפטים האמריקאי הפר את זכויותיהם לאחר שהגיע בינואר 2021 להסכם עם בואינג בנוגע לשתי ההתרסקויות שבהן נהרגו 346 בני אדם. המשפחות טענו שהממשל "שיקר והפר את זכויותיהם בכך שניהל הליך סודי", וביקשו מהשופט המחוזי ריד אוקונור להסיר את חסינותה של בואינג מפני תביעה פלילית – שהיתה חלק מההסדר שבמסגרתו הוטל עליה קנס של 2.5 מיליארד דולר – ולהורות שהחברה תזומן לשימוע מידי לפני הגשת כתבי אישום.
אוקונור פסק אתמול כי "ללא המזימה הפלילית של בואינג להונות את מינהל התעופה האזרחי, 346 בני אדם לא היו מאבדים את חייהם".
עו"ד פול קאסל, בא כוחן של המשפחות, אמר שהפסיקה "היא ניצחון גדול" ו"מכינה את הקרקע לשימוע חשוב, שבו נציג את העונשים המוצעים שיאפשרו עריכת משפט פלילי לפיו בואינג אחראית לאירועים".
אחרי שהמשפחות פנו לבית המשפט בטענה שזכויותיהן הופרו על פי חוק זכויות נפגעי הפשיעה, התובע הכללי מריק גארלנד נפגש עם כמה מהן, אך גיבה את הסדר הטיעון, שכלל קנס של 244 מיליון דולר, פיצוי של 1.77 מיליארד דולר לחברות התעופה, וקרן של חצי מיליארד דולר לטובת משפחות הרוגי התאונות.
העסקה הביאה לסיומם 21 חודשים של חקירה בנוגע לעיצוב ולפיתוח של בואינג 737 מקס בעקבות התאונות הקטלניות. בואינג לא חשפה בפני רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA) מערכת בטיחות שנקראת MCAS, שנקשרה לשתי התאונות הקטלניות, והיתה אמורה לעזור להתמודד עם נטייה של המטוס להזדקר. "אם בואינג לא היתה מבצעת את הפשע הזה", הטייסים באתיופיה ובאינדונזיה היו "מקבלים הכשרה מתאימה כדי להגיב להפעלת מערכת ה-MCAS בשני המקרים", פסק השופט.
כמה ממשפחות ההרוגים אמרו אחרי הפסיקה כי על הרשויות להגיש תביעה פלילית נגד בואינג ובכירים בה.