סגור
SpaceX ספייס X שיגור ממרכז החלל קנדי פלורידה
חללית של ספייס X. בדיחות בעלות אופי מיני בחברה (צילום: SpaceX)

"הדירו אותי מישיבות": תלונות על אפליה והטרדה של עובדות בספייס X

שבע עובדות לשעבר בחברת חקר החלל של אלון מאסק הגישו את התלונה למחלקת זכויות האזרח בקליפורניה, ובה טענו שהדירו אותן מפגישות, לא התייחסו אליהן ברצינות ומנהלים נהגו לספר בדיחות בעלות אופי מיני. בחודש שעבר הואשמה החברה שפיטרה לא כחוק עובדים שהעבירו ביקורת על מאסק

עובדות לשעבר בספייס X הגישו תלונה נגד החברה בטענה לאפליה והטרדות. בסוכנות בלומברג דיווחו כי התלונה הוגשה למחלקת זכויות האזרח בקליפורניה (CRD) ומאחוריה עומדות שבע עובדות לשעבר בחברת חקר החלל של אלון מאסק. לטענתן, מנהלים בכירים דחו באופן קבוע את דבריהן ונטו להדיר אותן מפגישות כמו כן, המנהלים קידמו עובדים אחרים על חשבונן ונהגו לספר בדיחות בעלות אופי מיני.
"הדירו אותי מכל כך הרבה ישיבות שהייתי אמורה להשתתף בהן. הדירו אותי מכל כך הרבה החלטות שאני הייתי אמורה לקבל", אמרה פייג' הולנד – תיילן, אחת המתלוננות. "שכחו לכלול אותי בפרוייקטים, שכחו לכלול אותי בתכנונים". בריאיון לבלומברג סיפרה שגויסה לחברה ב-2018 בתפקיד מהנדסת בדרג נמוך, זאת בעוד שגברים בעלי אותה רמות הכשרה וניסיון מונו לתפקידים בכירים יותר. היא סיפרה כי נאמר לה שהיא מתנהגת בצורה "רגישה מדי" ועליה "להפגין יותר ענווה", זאת לאחר שהתלוננה שעובד אחר לקח קרדיט על העבודה שהיא עשתה.
לספייס X יש 30 יום להגיב על התלונה. ל-CRD יש את הסמכות לחקור, לגשר ולנקוט בפעולות משפטיות אם ימצאו לנכון.
זו לא התלונה היחידה שהוגשה נגד החברה. בחודש שעבר צידדה המועצה הלאומית ליחסי עבודה (NLRB) בתלונה של שמונה עובדים על כך שפוטרו כנקמה על מכתב שהפיצו נגד התנהלותו של מאסק. הם פוטרו ה ב-2022 לאחר שהעבירו ביקורת על התנהגותו של מאסק, כולל ציוצים בעלי רמיזות מיניות שפרסם. במכתב טענו שמאסק מהווה "הסחת דעת ומבוכה" לחברה. בספייס X הגיבו בהגשת תביעה משל עצמם נגד המועצה ליחסי עבודה.