סגור
ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס מסיבת עיתונאים 26.9.24
ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס במסיבת עיתונאים, היום (צילום: AP Photo/Yuki Iwamura)

שוחד וקבלת תרומות מגורמים זרים: 5 אישומים נגד ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס

על פי כתב האישום, "במשך כמעט עשור, אדמס ביקש וקיבל טובות הנאה בעלות ערך באופן בלתי ראוי, כגון נסיעות בינלאומיות יוקרתיות, כולל מאנשי עסקים זרים עשירים ולפחות פקיד ממשלה טורקי אחד שביקשו להשיג השפעה עליו". נכון לעכשיו הוא מסרב להתפטר

ראש עיריית ניו יורק אריק אדמס הואשם בחמישה אישומים פדרליים הקשורים לשוחד, הונאת רשת, קשירת קשר ובקשת תרומות קמפיין מגורמים זרים, על פי כתב אישום בן 57 עמודים שנחשף היום (ה').
כתב האישום מפרט פעולות בלתי חוקיות לכאורה החל משנת 2014, מהתקופה בה כיהן כנשיא רובע ברוקלין. "במשך כמעט עשור, אדמס ביקש וקיבל טובות הנאה בעלות ערך באופן בלתי ראוי, כגון נסיעות בינלאומיות יוקרתיות, כולל מאנשי עסקים זרים עשירים ולפחות פקיד ממשלה טורקי אחד שביקשו להשיג השפעה עליו", נכתב בכתב האישום.
אדמס לכאורה ביקש וקיבל תרומות בלתי חוקיות. על ידי "הברחת תרומותיהם" למסע הבחירות של אדמס באמצעות תורמי קש ושחקנים מחו"ל, אדמס "הפר חוקים פדרליים שנועדו למנוע השפעה זרה על הבחירות בארה"ב", על פי כתב האישום.
לפי כתב האישום, ב-2018, כאשר אדמס הכריז על תוכניותיו להתמודד לראשות עיריית ניו יורק, הוא לכאורה קיבל וביקש תרומות קמפיין בלתי חוקיות למסע הבחירות העתידי שלו לראשות העיר.
כתב האישום מחולל רעידת אדמה פוליטית חסרת-תקדים בעיר, ואדמס הוא ראש העיר המכהן הראשון בתולדותיה – מתוך 110 שכיהנו בתפקיד לאורך השנים – שעומד לדין פלילי בעודו מכהן. הוא מסרב לפי שעה להתפטר, וטוען לחפותו. בהצהרה מצולמת שפרסם מוקדם יותר בעקבות הדיווחים על כתב האישום הוא טען כי ההאשמות נגדו "כוזבות לחלוטין ומבוססות על שקרים".
לדבריו, "אם אעמוד לדין, אני יודע שאני חף מפשע. אני אבקש משפט מיידי על מנת שהניו יורקרים יוכלו לשמוע את האמת". הוא טען גם ש"הדלפות" בנוגע לפרטי החקירה נגדו נועדו לפגוע באמינותו. על רקע קריאות שגוברות והולכות להתפטרותו, גם מצד המחנה הדמוקרטי שאליו הוא משתייך, הוא הבהיר בפנייה לתושבי העיר: "אתם בחרתם בי להנהיג את העיר הזו, ואני אנהיג אותה".
החקירה הפדרלית שהובילה לכתב האישום עוסקת כאמור בהאשמות חמורות של שחיתות וקבלת שוחד מגורמים זרים. כבר בנובמבר אשתקד החלו להתברר חשדות סביב אדמס ואנשיו בצמרת העירייה, וימים אחדים אחרי שחוקרים פדרליים פשטו על ביתה של מגייסת התרומות המרכזית של ראש העיר בריאנה סאגס, הם תפסו גם את הטלפון הנייד ואת האייפד של אדמס עצמו, כשיצא מאירוע שנערך במנהטן.
בחודשים האחרונים התנהלו ארבע חקירות במקביל, וחלקן התמקדו בקשריו של אדמס לתורמים זרים מטורקיה. החקירות כוללות האשמות סביב גיוס כספי קמפיין, שוחד ואפשרות שהופעלו לחצים על אדמס לטובת אינטרסים חיצוניים, כמו אישורים זריזים לבניין הקונסוליה הטורקית החדש בעיר, בתמורה ל"צ'ופרים" כמו טיסות במחלקה ראשונה בחברת טורקיש איירליינס. בימים האחרונים נודע כי חוקרי ה-FBI בוחנים גם את האפשרות שתרומות בלתי חוקיות מישראל הוזרמו לקמפיין הבחירות של אדמס בשנת 2021, לצד קשרים אסורים נוספים עם ממשלות זרות כמו סין, קטאר, דרום קוריאה ואוזבקיסטן.
החקירות הפדרליות הגיעו לשיאן בתחילת החודש, כאשר ה-FBI החרים טלפונים ניידים של בכירים בעיירה, כולל סגנית ראש העיר שינה רייט וראש מערכת החינוך בעיר, דייוויד בנקס, שהתפטר אמש. הוא הצטרף לבכירים נוספים שפרשו בעקבות פרשיית החקירות – התפטרויות שרק הגבירו את הלחץ על אדמס לפרוש גם הוא. ליסה זורנברג, היועצת המשפטית הראשית של העירייה ואחת מאנשי "הכוורת הנשית" שאדמס הקפיד לטפח סביבו, פרשה גם היא. התפטרות דרמטית נוספת הייתה של מפקד משטרת יו יורק (NYPD) אדוארד קבאן, שפרש לאחר שנחקר על ידי ה-FBI בנוגע לעסקי מועדוני לילה שבהם מעורב אחיו התאום.
על פי החוק, אדמס אינו מחויב להתפטר גם כשהוא עומד לדין וכשמרחפת מעליו עננת חשדות פלילות חמורות. היחידה שיכולה להכריח את אדמס לעזוב את תפקידו היא מושלת ניו יורק, קאת'י הוקול, אך לפי גורמים בלשכתה – הסיכוי שהיא תפנה גב לעמיתה הקרוב קלוש ביותר.
בסביבתה של הוקול שלחו עקיצה לעבר האגף הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית ואמרו ל-ynet כי "לא מדובר בביידן-את-פלוסי" – רמז ללחץ שהפעילה הבכירה הדמוקרטית ננסי פלוסי על הנשיא ג'ו ביידן לפרוש מהמרוץ לנשיאות – וכי לא צפויים במקרה זה לחצים דומים מצד הוקול על אדמס. בלשכתה של הוקול ציינו לצד זאת כי הדיווחים על כתב האישום "מטרידים" וכי המושלת עוקבת אחרי המצב. "יהיה זה מוקדם להתבטא מעבר לכך עד שהסוגיה לא תאומת על ידי מערכת אכיפת החוק", נמסר.
אדמס בן ה-64 נבחר לראש העיר ניו יורק ב-2021, ונכנס לתפקיד בינואר 2022. הוא ראש העיר השחור השני בתולדות העיר, ולפוליטיקה הצטרף אחרי 22 שנים שבהן שירת כקצין במשטרת ניו יורק. בשנה האחרונה חלה צניחה בפופולריות שלו, חרף העובדה שנרשמה בעיר ירידה בהיקף האבטלה ובנתוני פשיעה מסוימים. מנגד, היא התמודדה עם זרם אדיר של עשרות אלפי מהגרים שהציפו את המקלטים שמיועדים להומלסים, ופרשיות השחיתות תרמו לצניחה בפופולריות שלו והובילו לעוד ועוד קריאות להתפטרותו.
אמש, עוד לפני שנודע על הגשת כתב האישום נגד אדמס, הצטרפה לקריאות הללו אשת המחנה הפרוגרסיבי והמחוקקת אלכסנדרייה אוקסיו-קורטז. היא אמרה ש"שטף" ההתפטרויות בעירייה מאיים על יכולתה לתפקד כראוי, וכי החקירות יקשו על אדמס לגייס גורמים מוכשרים לתפקידים רמי-דרג. "לטובת העיר, הוא צריך לפרוש", מסרה.
אדמס הוא אחד מראשי הערים הפרו-ישראליים ביותר שידעה ניו יורק: מאז כניסתו לתפקיד, וביתר שאת אחרי מתקפת הטרור של 7 באוקטובר, הוא הפגין תמיכה גלויה ונחרצת בישראל. אם אדמס אכן ייאלץ להתפטר, מי שעתיד להחליפו באופן זמני הוא הסנגור הציבורי של העיר, ג’ומאני וויליאמס מברוקלין, דמוקרט פרוגרסיבי שנחשב לביקורתי הרבה יותר כלפי ישראל.
וויליאמס ידוע בביקורתו החריפה כלפי אדמס, בין היתר בטענה שהתמיכה שלו בישראל הייתה חד-צדדית מדי, ועל סירובו לקרוא להפסקת אש בעזה. ווליאמס תקף גם בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכשזה נאם ביולי בקונגרס בוושינגטון הוא הביע פליאה שקיבל שם במה, אף שביצע לטענתו "פשעי מלחמה בינלאומיים והפרות של זכויות אדם".
שינוי דרמטי שכזה בהנהגה העירונית, אם יתממש, עשוי להשפיע ישירות על האינטרסים הישראליים בעיר, ומעורר חששות בקרב הקהילה היהודית הגדולה שם וכן בקרב גורמים דיפלומטיים והסברתיים. הערב אמור היה אדמס לארח במוזיאון המטרופוליטן מנהיגים מהעולם, בכללם נתניהו, שהגיעו לעיר לרגל כינוס עצרת האו"ם. כעת, על רקע הגשת כתב האישום, בוטלה השתתפותו באירוע.
חרף סירובו לפרוש, הלחץ הציבורי צפוי לגבור מיום ליום, וגם אם הוקול לא תעז לפטר את ידידה משכבר – איש לא יתפלא אם אדמס יחליט בסופו של דבר לחפש את דלת היציאה המפוארת של אחוזת גרייסי.