סגור
עובדים החברים ב איגוד עובדי הרכב UWA מפגינים ליד מטה סטלנטיס באובורן הילס מישיגן כחלק מהשביתה שבה פתחו
עובדים החברים באיגוד UWA מפגינים ליד מטה סטלנטיס במישיגן, בספטמבר 2023 (צילום: BILL PUGLIANO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

יצרנית הרכב סטלנטיס פנתה לבימ"ש בארה"ב בניסיון למנוע שביתה: "חוסר תום לב"

איגוד עובדי הרכב מאיים לשבות לאחר שהחברה האם של קרייזלר דחתה חלק מתוכניות ההשקעה שלה, למרות הסכם בנושא שנחתם בין הצדדים; בסטלנטיס אומרים מנגד כי ההשקעות היו מלכתחילה תלויות בתנאי השוק

סטלנטיס, החברה האם של קרייזלר, הגישה בארה"ב תביעה פדרלית נגד איגוד עובדי הרכב (UAW) בטענה שהפר חוזה כשאיים לשבות בשל עיכוב בהשקעה מתוכננת של החברה.
יצרנית הרכב הגישה את התביעה ביום חמישי, וביקשה מבית משפט בקליפורניה להכריז כי החלטת סניף ה-UAW בלוס אנג'לס לקיים הצבעה בנוגע לשביתה מפרה את תנאי החוזה שנחתם בסתיו שעבר.
סטלנטיס מעוניינת להטיל אחריות על UAW ועל הסניף המקומי שלו בשל כל הפסד הכנסה ונזקים אחרים שייגרמו מעיכוב בייצור בשל שביתה כלשהי. ביום חמישי הצביעו עובדי מרכז הפצת החלפים של סטלנטיס בלוס אנג'לס בעד הגשת בקשה לקבלת אישור לפתוח בשביתה אם החברה והאיגוד לא יצליחו להסדיר את הסכסוך ביניהם.
נשיא ה-UAW, שון פיין, אמר כי סטלנטיס הפרה את החוזה בכך שנסוגה מהתחייבויות השקעה עליהן חתמה; החברה טוענת מנגד כי ההשקעות היו מלכתחילה תלויות בתנאי השוק, וכי הביקוש לכלי רכב חשמליים נחלש מאז חתימת החוזה.
"ה-UAW פעל בחוסר תום לב כאשר הביא לסכסוך מיותר, וקרא להצבעה על שביתה כדי ללחוץ על סטלנטיס להמשיך בהשקעותיה המתוכננות", כתבה החברה בתביעה שהגישה.
פיין כתב מצידו לעובדי האיגוד כי הנהלת סטלנטיס "יצאה בקמפיין דיסאינפורמציה בניסיון להפחיד ולבלבל אותנו לגבי זכותנו לאשר קריאה לשביתה". הוא טען גם שמנכ"ל סטלנטיס, קרולס טווארס, רוצה לצמצם באופן ניכר את פעילות החברה בארה"ב, שמציגה ביצועים חלשים.
ב-2023 הסכימה סטלנטיס, כחלק מהחוזה עליו חתמה עם האיגוד, להשקיע 1.5 מיליארד דולר עד 2027 במפעל ההרכבה בבלבידר, אילינוי, המייצר משאיות בגודל בינוני. זאת כחלק מתוך השקעה כוללת מתוכננת של 19 מיליארד דולר. ואולם באוגוסט הודיעה החברה כי היא דוחה חלק מהשקעתה עקב התנאים הכלכליים, ואולם לדבריה היא "עומדת מאחורי התחייבויותיה".