אייר אינדיה הכושלת שוב פרטית, כעת מתחיל השיקום
אייר אינדיה הכושלת שוב פרטית, כעת מתחיל השיקום
חברת התעופה חזרה לבעלות טאטא אחרי שניהול ממשלתי הפיל אותה לחובות של 8.2 מיליארד דולר. המשימה הבוערת: להיפטר מתרבות ארגונית בעייתית. בשילוב אחזקותיה בחברות תעופה אחרות, טאטא תשלוט ב־23% מהשוק ההודי
אחרי שמונה שנים של עיכובי שכר וחודשים ארוכים של קיצוצים ברקע מגפת הקורונה, טייס אייר אינדיה, ריטש, מרשה לעצמו לקוות שיקבל את המשכורת שלו בזמן, ברגע שתאגיד טאטא סאנז רב העוצמה ייקח לידיו את השליטה בחברת התעופה.
"כבר שנים שאנחנו לא מקבלים משכורות בזמן", אמר ריטש, דור שני לטייסים באייר אינדיה, שביקש להתראיין בשם בדוי. "אנחנו מקווים שכשטאטא ישתלטו, העניינים יסתדרו".
ריטש הוא אחד מ־13,500 עובדי אייר אינדיה שמועסקים כעת על ידי טאטא, אחרי שניו דלהי העבירה לידיהם את חברת התעופה בחודש שעבר. העסקה מגשימה יעדים ארוכי טווח שהציבו יו"ר טאטא לשעבר רטאן טאטא וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי.
במשך 20 שנה כשלה הודו בניסיונות ההפרטה של אייר אינדיה, בעוד טאטא רצה להחזיר לידיו את חברת התעופה שהקים מייסד התאגיד ג'יי. אר. די טאטא ב־1932 לפני שהולאמה ב־1953.
כעת מתחילה העבודה הקשה של שיקום חברת תעופה שמדממת 2.4 מיליון דולר ביום. אייר אינדיה מפעילה צי מזדקן של מטוסי איירבוס ובואינג, התרבות הארגונית שלה נחשבת לביורוקרטית והיא שרויה במאבקים משפטיים ברחבי העולם.
"אייר אינדיה היא סוג של חור שחור, משאבה בלתי פוסקת של מזומנים", ציין קומי קאפור, מחבר הספר "משפחת טאטא, פרדי מרקיורי ובאוואס אחרים: היסטוריה אינטימית של הפרסים". משפחת טאטא מכירה בקושי הכרוך בשיקום חברת התעופה. "זה ידרוש משאבים נכבדים לבנות מחדש את אייר אינדיה", צייץ רטאן טאטא אחרי שהתקבלה הצעת הרכש של התאגיד באוקטובר האחרון.
העסקה צפויה להעניק לטאטא כ־23% מנתח השוק של הודו
החל בקריסה של קינגפישר איירליינס לפני עשור ועד לקרקוע ג'ט איירווייז ב־2019, מגזר התעופה ההודי הצומח במהירות מתאפיין בנסיקות ובכשלונות. אך חרף הבעיות, השתלטות על אייר אינדיה היא מהלך נכון אסטרטגית עבור התאגיד, אומרים אנליסטים. העסקה צפויה להעניק לטאטא כ־23% מנתח השוק של הודו, זירה המתאפיינת בתחרות עזה, עם מחירי רצפה.
"אייר אינדיה בבעלות טאטא תידרש לשלוש עד חמש שנים של שינויים מבניים", ציין קאפיל קאול, מנכ"ל קאפה אינדיה, חברת ייעוץ ומחקר בתחום התעופה. "12 עד 18 החודשים הראשונים הם קריטיים לייצוב אייר אינדיה ולמיסוד השינויים האסטרטגיים".
הסיכון שנוטל התאגיד קטן מכפי שזה נראה. הצעת הרכש של טאטא העניקה שווי של 2.4 מיליארד דולר לאייר אינדיה הכורעת תחת נטל חוב. לפי דיווחים בתקשורת המקומית, חברת אחזקות ממשלתית תוסיף להחזיק בבעלות על קרקעות ונדל"ן של אייר אינדיה בשווי כ־2 מיליארד דולר, כמו גם 75% מחובות עתק בגובה 8.2 מיליארד דולר. לפיכך, העסקה פוטרת את טאטא מתשלום ריבית על מרבית החוב.
טאטא נאלצה רק להעביר מקדמה של 375 מיליון דולר במזומן, אומר נהא סינג, פרקליט המתמחה בתעופה, שהמליץ על מהלך ההפרטה. התאגיד גם נהנה מהלוואות בריבית נמוכה מבנקים ממשלתיים התומכים באייר אינדיה.
"טאטא הצליחה לקבל הלוואות בקלות", אמר סינג. "נראה שהם נהנים מאמון המלווים ויצליחו לקבל הלוואות בתעריף מאוד תחרותי מבנקים בבעלות ממשלתית". אייר אינדיה תתווסף לנתח של 51% בחברת התעופה ויסטארה שנמצא בבעלות טאטא ו־84% שהיא מחזיקה בחברת הלואו־קוסט אייר אסיה. כל השלוש אינן רווחיות.
טאטא תוכל לצמוח דרך 900 סלוטים יקרי ערך שבבעלות אייר אינדיה בנמלי תעופה ברחבי העולם, ו־6,200 סלוטים בהודו, אומר ג'יטנדרה בארגאווה, לשעבר מנהל בכיר באייר אינדיה. "נניח שטאטא לא היתה משתלטת על אייר אינדיה. כמה זמן היה נדרש לוויסטארה לצמוח להיקף כזה? לקבל סלוטים בהית'רו זה לא פשוט".
להערכת מומחים, הצעד הבא יהיה המיזוג של טאטא איירליינס עם אייר אינדיה. "זה נראה מובן מאליו שהם ישקלו מיזוג של חלק מהמותגים שלהם כדי להתייעל", אמר אדריאן שופילד, עורך בשבועון Aviation Week, בניו יורק. "הדרך ההגיונית ביותר תהיה למזג את חברות הלואו־קוסט של אייר אינדיה אקספרס שבבעלות אייר אינדיה ואייר אסיה אינדיה". נוסף להשקעות נרחבות בשדרוג המטוסים, המהפך יצטרך להתחיל עם התרבות הארגונית של החברה, כך לפי בארגאווה. "תרבות הממשלה היא לא פרודוקטיבית ולא יעילה", ציין. "טאטא יצטרכו בשלב הראשון להשקיע בשינוי נהלי העבודה".
חלק מהרפורמות כבר יצאו לדרך. במסגרת העברת השרביט, טאטא הסכימה להמשיך בהעסקת עובדי אייר אינדיה, אך רק למשך שנה, החלטה אשר לפי בארגאווה תתן תמריץ לעובדים להתייעל. אנשי צוות המתגוררים בנכסים של אייר אינדיה, נוהג נפוץ בקרב עובדי ממשלה, קיבלו הוראה לעזוב. איגודי העובדים ממשיכים לאיים בנקיטת הליכים לשדרוג השכר. רבים מקווים כי טאטא תוכל להחזיר את החברה לימי הזוהר. דיילת לשעבר, שעבדה בחברת התעופה כשהיתה בניהולו של גיי. אר. די טאטא, אמרה כי המגע האישי שלו היה זה שבידל את אייר אינדיה מהשאר. "החברה היתה טובה בזכות מר טאטא. אנשים ידעו שהוא הקפיד מאוד על הפרטים, הוא היה זה שקבע את הסטנדרטים", היא מציינת, ונזכרת כיצד נהג לבחור בעצמו את היינות הצרפתיים שהוגשו בטיסות.
ריטש, הטייס, אומר גם כן כי יקדם בברכה את הטאץ' של טאטא כדי להחזיר עטרה ליושנה. גם הוא מודה: "כרגע, אנחנו לא ממש מרוצים מהרמה של טיסות הפנים".