סגור
משרדי PWC ב בייג'ינג סין
משרדי PWC בבייג'ינג (צילום: REUTERS/Kim Kyung-Hoon)

סין הקפיאה פעילות השלוחה של PwC והטילה עליה קנס שיא: "כשלה בביקורת על אוורגרנד"

פירמת רואי החשבון, שאישרה את הדו"חות הכספיים של חברת הנדל"ן שקרסה, תשלם לרשויות בסין קנס של 62 מיליון דולר ופעילותה במדינה תוקפא לחצי שנה; PwC מסרה כי היא "מאוכזבת" מהביקורת שערכה השלוחה הסינית על אוורגרנד, וכי פיטרה שישה שותפים ועוד חמישה עובדים שטיפלו בנושא

הרשויות בסין הטילו קנס של 441 מיליון יואן (62 מיליון דולר) על השלוחה המקומית של פירמת רואי החשבון PwC, והשעתה את הפעילות שלה במדינה למשך שישה חודשים, זאת בשל כשלים בביקורת החשבונאית שערכה לחברת הנדל"ן הקורסת אוורגרנד.
המהלך מגיע לאחר שבמרץ הודיעה רשות ני"ע הסינית כי הפירמה אישרה את הדו"חות הכספיים של אוורגרנד זאת על אף שהחברה ניפחה את ההכנסות המקומיות בקרוב ל-80 מיליארד דולר בשנתיים לפני שנכנסה לחדלות פירעון ב-2021. לפי הצהרה שפרסם היום משרד האוצר הסיני, ב-PwC סין היו מודעים ל"שגיאות הגדולות" שביצעו בביקורת הפיננסית של אוורגרנד בשנים 2018-2020, אך לא דיווחו עליהן.
מפירמת רואי החשבון נמסר בתגובה: "אנחנו מאוכזבים מהביקורת שערכה השלוחה הסינית על אוורגרנד, שלא עמדה בסטנדרטים שאנחנו מצפים מהחברות ברשת שלנו". כמו כן, הודיעו כי פיטרו שישה שותפים ועוד חמישה עובדים שעבדו ישירות על הביקורת.
הקנסות על החברה כוללים 116 מיליון יואן שהטיל משרד האוצר הסיני ועוד 325 מיליון יואן מטעם רשות ני"ע הסינית. זהו הקנס הגבוה ביותר שהטיל אי פעם משרד האוצר הסיני והסכום המרבי שמותר לרשות ני"ע להטיל.
הקנסות והעונשים הפעם גבוהים מאלו שהוטלו בשנה שעברה על דלויט – קנס של 31 מיליון דולר והשעיית פעילות לשלושה חודשים – לאחר שהואשמה בכשלים בביקורת הפיננסית של חברת ניהול הנכסים צ'יינה הוארונג.
מלבד הקנסות שהוטלו על פירמת רואי החשבון. החקירה בסין סביב קריסת אוורגרנד כללה קנס של 6.5 מיליון דולר שהוטל במרץ על מייסד החברה, שו ג'איין שגם הורחק מפעילות בשוקי ההון.
אוורגרנד נחשבה לאחת מחברות הנדל"ן הגדולות בסין, אולם ב-2021 הגיעה לחדלות פירעון לאחר שצברה חובות של 325 מיליארד דולר. מאז, סקטור הנדל"ן הסיני נמצא במשבר מתמשך ועוד שורה של חברות פשטו את הרגל.