סגור
מגדלי יו שכונת פארק צמרת תל אביב
מגדלי יו בתל אביב. 82 מולטי מיליונרים בעיר (צילום: שאטרסטוק)

עלייה במספר העשירים בעולם: בישראל מתגוררים 212 מולטי מיליונרים

על פי דו"ח של חברת הייעוץ הנלי אנד פרטנרס, מספרם של בעלי הון של 100 מיליון דולר ויותר עלה בעולם בעשור האחרון ב-54% ועומד כעת על 29,350. כשליש מהם מתגוררים ב-50 ערים בראשן ניו יורק, מפרץ סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס בארה"ב. ת"א במקום ה-50 עם 82 מולטי מיליונרים

מספר המולטי מיליונרים ברחבי העולם עלה בעשור האחרון ב-54% ועומד כעת על 29,350, כך לפי דו"ח Centi-Millionaire Report 2024, שפרסמה חברת הייעוץ הנלי אנד פרטנרס בהתבסס על נתונים שאספה חברת המחקר ניו וורלד וולת'. מולטי מיליונרים מוגדרים לפי הדירוג כבעלי הון של 100 מיליון דולר ויותר. כשליש מהם מתגוררים ב-50 ערים ברחבי העולם, בראשן ניו יורק, אזור מפרץ סן פרנסיסקו ולוס אנג'לס בארה"ב עם 744, 675 ו-496 תושבים מולטי מיליונרים, בהתאמה.
תל אביב מדורגת בין 50 הערים הללו עם 82 מולטי מיליונרים, המציבים אותה במקום ה-41. לפי הדו"ח, בסך הכל גרים בישראל 212 מולטי מיליונרים, נכון לדצמבר 2023. עלייה של 62% בעשור האחרון. מלבד תל אביב, הם מתרכזים גם בירושלים ובנתניה. "תל אביב היא המרכז הטכנולוגי הגדול ביותר במזה"ת ועיר המוצא של מספר חברות מוכרות, ביניהן וייז, ויקס, צ'קפוינט ומנדיי", אמר אנדרו אמוליס, מנהל המחקר בניו וורלד וולת'. "גם לענקיות הטכנולוגיה העולמיות כמו אינטל, IBM, סיסקו, מיקרוסופט ו-HP יש נוכחות גדולה בעיר באמצעות רכישות שביצעו לאורך השנים".
העלייה הגדולה ביותר במספר העשירים בעשור האחרון נרשמה בסין, שם אוכלוסיית בעלי ה-100 מיליון ויותר זינקה ב-108%, זאת בעוד בארה"ב נרשמה עלייה של 81% במספר המולטי מיליונרים לאורך אותה תקופה. לעומת זאת, באירופה נרשמה צמיחה אנמית של 26% בלבד. להערכתו של ד"ר יורג סטפן, מנהל הנלי אנד פרטנרס, הביצועים הפושרים באירופה נובעים קרוב לוודאי מהצמיחה האיטית בשווקים הגדולים כמו בריטניה, גרמניה וצרפת. לעומת זאת, בשווקים קטנים יותר כמו מונאקו, מלטה, מונטנגרו ופולין נרשם זינוק של 75% במספר המולטי מיליונרים בעשור האחרון. "הגיאוגרפיה של העושר הקיצוני משתנה", סיכם. "ככל שהאליטה הזו ממשיכה לגדול ולהגר, כך ההשפעה שלה על הכלכלה העולמית, פוליטיקה והחברה צפויה לעלות עוד ועוד".
לפי הדו"ח, מרבית האנשים המוגדרים כמולטי מיליונרים (60%) הם יזמים ומייסדי חברות. "העסקים שהחלו המולטי מיליונרים הם בעלי השפעה חיובית על מעמד הביניים, שכן הם יוצרים מספר גבוה של משרות עם שכר טוב במדינות הבסיס".
בדירוג הערים עם מספר המולטי מיליונרים הגדול ביותר, יש נוכחות מרשימה כאמור לארה"ב, החולשת על שלושת המקומות הראשונים וגם על המקום התשיע עם שיקגו (290 מולטי מיליונרים), וכן גם לערים באסיה, שלהן 4 נציגות בקרב 10 המקומות הראשונים – בייג'ינג במקום החמישי עם 347 מיליונרים, סינגפור שישית עם 336, שנגחאי מיד אחריה במקום השביעי עם 322 והונג קונג שמינית עם 320. שאר הערים בעשירייה כוללות את לונדון המדורגת רביעית עם 370 מולטי מיליונרים, ופריז עשירית עם 286 מולטי מיליונרים.
ערים נוספות להן מספר גבוה יחסית של תושבים עם שווי הון גבוה כוללות את מומביי עם 236 ודובאי עם 212 מולטי מיליונרים.
עם זאת, הדירוג עשוי להשתנות בשנים הבאות, כך, לפי ההערכות מספר המולטי מיליונרים בסינגפור ובהונג קונג יגדל ביותר מ-100% עד 2040. בדומה, בריאד, בירת סעודיה ובנגלור בהודו צפוי זינוק של יותר מ-150% באוכלוסיית המיליונרים ב-16 השנים הבאות. זאת בעוד שבכמה מהערים הידועות כיום כמרכז למיליונרים כמו שיקגו, מוסקבה וציריך צפויה צמיחה של פחות מ-50% עד 2040.