סגור
אניית קרוז מול סנטוריני יוון
אניית קרוז מול סנטוריני יוון. "אין לנו את התשתיות לארח כל כך הרבה אנשים" (צילום: Aris Oikonomou / AFP)

מצטרפת למגמה העולמית: יוון תגביל את כמות התיירים במדינה - במיוחד באיים

הממשלה פרסמה צעדים לצמצום כמות התיירים, למרות ש-20% מהתמ"ג במדינה מקורו בתיירות. בניו יורק טיימס דווח כי הם כוללים זינוק בדמי עגינה עבור ספינות קרוזים, תשלום של 20 יורו על ירידה לחוף עבור הנוסעים, הגבלת בנייה לנופש באיים ואיסור לשנה על השכרה קצרת טווח 

יוון מצטרפת למגמה העולמית נגד תיירות יתר. הממשלה חשפה בסוף השבוע שורה של צעדים שמטרתם לצמצם את כמויות התיירים המגיעים למדינה, ובעיקר לאיים. בניו יורק טיימס דיווחו כי הצעדים כוללים עלייה משמעותית בדמי העגינה עבור ספינות קרוזים המגיעות לכמה מהאיים הפופולריים ביותר ביוון, כמו מיקונוס וסנטוריני, והגבלת המספר היומי שלהן.
"התיירות תומכת בכלכלה בעזרת הזרמת משאבים ויצירת מקומות עבודה, אך יש לה גם השפעה חברתית משל עצמה", אמר ראש הממשלה קיריאקוס מיצוטאקיס בנאום מצב האומה שנשא ביום שבת. הוא הבטיח לחשוף פרטים נוספים על התוכנית בהמשך השבוע.
עם זאת, לפגיעה בתיירות עלולות להיות השלכות קשות על הכלכלה. המגזר מייצג יותר מ-20% מהתוצר הכלכלי, ובשנה שעברה ביקרו במדינה מספר שיא של 36.1 מיליון תיירים וההכנסות במגזר עמדו על 20 מיליארד יורו, כך לפי נתוני הבנק המרכזי. מספר התיירים עלה בעוד 15.5% במהלך המחצית הראשונה של השנה ועמד על 11.6 מיליון. "מסוכן מאוד להציג את יוון כמקום שלא מקבל תיירים", הודה גם ראש הממשלה.
התלונות העיקריות נגד עודף התיירים נוגעות כמובן לעומסים, וכן לפגיעה בתשתיות המקומיות ופגיעה סביבתית. אך הקונים הזרים והשכרות נכסים לטווח קצר הובילו גם לעלייה במחירי הבתים בחלק ניכר מהאיים, זאת בנוסף לכך שהבנייה של וילות חדשות להשכרה תרמה למחסור במים. לפיכך, בממשלה מתכוונה להגביל את הבנייה באיים, במיוחד של בתי נופש. "עלינו לנקוט בפעולה וללחוץ על הבלמים בעת הצורך, במיוחד באיים שם להערכתנו המצב הגיע לנקודה שהוא מקשה על התשתיות", אמר מיצוטאקיס.
לפי הודעת ראש הממשלה, התשלום שמשלמים הנוסעים בקרוזים כדי לרדת לחוף יעלה ל-20 יורו באיים הפופולריים כמו סנטורי ומיקונוס בשיא העונה, זאת לעומת התעריף הנוכחי שעומד על 35 סנט בסנטוריני. לדבריו, חלק מההכנסות הנוספות יוקצו לשיפור התשתיות המקומיות. הסיבה לפעולות נגד ספינות השייט היא העלייה החדה בפופולריות שלהן, כך שהשנה צפויה עלייה של 20% במספר הספינות שיעגנו ביוון, שיסתכמו ביותר מ-8 מיליון נוסעים, כך לדבריו של ג'ורגס קובנאס, נשיא איגוד בעלי ספינות הקרוזים ביוון. עוד הוסיף כי לפי התחזיות ההכנסות בתעשייה יעמדו השנה על 2 מיליארד יורו.
סנטוריני הוא האי המבוקש ביותר בקרב נוסעי הקרוזים, ובשנה שעברה ביקרו בו 1.3 מיליון נוסעים. ביולי בכיר ברשוית המקומית עורר זעם ציבורי כשקרא ל-15,500 התושבים להישאר בבית כי צפויים היו להגיע באותו היום 17 אלף תיירים. בעיית הקרוזים בולטת גם באיים אחרים וקטנים יותר. כך, ראש עיריית סריפוס, אי המונה אלף תושבים, קורא להגבלת הקרוזים לאחר שמספר הנוסעים בהן כפול ממספר התושבים. "אין לנו את התשתיות לארח כל כך הרבה אנשים", הסביר.
הממשלה הולכת גם בעקבות מדינות נוספות, ביניהן ספרד ופועלת להגביל את היצע הדירות להשכרה לטווח קצר. מיצוטאקיס הודיע על איסור לשנה אחת על נכסים חדשים לשכירות קצרת טווח בשלושה אזורים באתונה. כמו כן, הממשלה מתכוונת לעלות את המסים שמשלמים מלונות ודירות להשכרה באיים, כשההכנסות מהתוספת הזו מיועדות לסייע לקהילות המקומיות. במקביל, בעלי נכסים המשכירים לטווח ארוך יזכו לפטור ממס למשך שלוש שנים.