משבר האנרגיה בסין: תחנות דלק החלו להקציב מכסות
משבר האנרגיה בסין: תחנות דלק החלו להקציב מכסות
לפי דיווח ב-BBC, נהגי משאיות יכולים לתדלק רק 100 ליטרים, המהווים כ-10% מהמיכל. העלויות הגדלות ומחסור הדלק בסין, הנגרם בשל מחסור בפחם ובגז טבעי, צפויים להחריף את המשבר העולמי המתמשך בשרשרת האספקה
משבר האנרגיה הסיני רק מתגבר: תחנות דלק ברחבי המדינה החלו לקצוב דלק, על רקע העלויות הגדלות והירידה במלאי.
באתר ה-BBC דיווחו כי נהגי משאיות מתלוננים ברשתות החברתיות כי עליהם להמתין ימים שלמים לפני שיוכלו לתדלק מחדש.
סין נמצאת בעיצומו של משבר אנרגיה, הנגרם בעיקר בשל מחסור בפחם ובגז טבעי, שהובילו גם לסגירת מפעלים ולהפסקות חשמל יזומות.
ההערכה היא כי המחסור הנוכחי ישפיע גם על המשבר המתמשך בשרשראות האספקה העולמית.
"המחסור הנוכחי בדיזל משפיע על עסקי התחבורה ארוכת הטווח, שכוללים מוצרים המיועדים לשווקים מחוץ לסין", הגיב מאטי בקניק, האחראי על סין בחטיבת המחקר EIU. "בהתחשב במשך הזמן והאינטנסיביות של המחסור הזה, אנחנו עלולים לראות השפעה על הבעיות בשרשראות האספקה העולמיות".
"אין יותר דיזל והמחירים ימשיכו לעלות"
סוחר משאיות ממחוזי חבי סיפר לכלי התקשורת המקומיים כי בשלב זה המשאיות בסין מורשות למלא רק 100 ליטרים כל אחת, המייצגים בסביבות 10% ממיכל הדלק שלהן. בחלקים אחרים של המדינה דווח על הקצבה הדוקה אף יותר, והנהגים מורשים למלא רק 25 ליטרים. במקביל, אתר החדשות הכלכליות הסיני Caixin דיווח כי בעיר פויאנג המרוחקת כשבע שעות נסיעה ממרכז התחבורה בשה-ג'יאג'וואנג (Shijiazhuang), תחנות הדלק מגבילות רכישות או גובות תשלום נוסף של עד 300 יואן (47 דולר) כדי למלא את מיכלי הדלק.
"לאחר שביקרנו במספר תחנות דלק, אין יותר דיזל והמחירים ימשיכו לעלות. משאיות גדולות לא יוכלו למלא מחדש דלק", כתב משתמש אחד ברשת החברתית הסינית Weibo. משתמש אחר התלונן גם על עליות המחירים. "גם אתם מרגישים שהמזון הפך ליקר יותר והמשלוחים המהירים נהיו איטיים? נראה שעדיף לקנות פחות ביום הרווקים", אמר בהתייחסו ליום המכירות המקוונות הגדול בסין ב-11 בנובמבר.
מחסור הדלק בסין מגיע בעוד שמחירי הנפט טיפסו בשבועות האחרונים לרמתם הגבוהה ביותר מאז 2014. אחת הסיבות לכך היא המחסור בפחם במדינות כמו סין והודו, שלפי ההערכות יוביל לכך שצרכנים יעברו לנפט כדי לייצר חשמל ולצרכי חימום והסקה. ביקוש מסוג זה עשוי להעלות את צריכת הנפט ביותר מחצי מיליון חביות ביום.
"זוהי התגלמות נוספת של המחסורים שמשפיעים על סין", סיכם הכלכלן ג'רמי סטיבנס מבנק סטנדרד. "בלב העניין נמצא משבר האנרגיה". הוא המשיך והזהיר כי המשברים הללו מדגימים את הסכנות במעבר לאנרגיה מתחדשת מהר מדי. "יש לתכנן את המסע לעבר אפס פליטות בזהירות", טען.