סעודיה עשויה להפוך לבעלת השליטה בנמל התעופה הית'רו
סעודיה עשויה להפוך לבעלת השליטה בנמל התעופה הית'רו
בחודש שעבר רכשה קרן ההון הריבונית של סעודיה החזקה של 25% בנמל הלונדוני ביחד עם אדריאן הצרפתית. החוזה מאפשר לבעלי מניות נוספים למכור את ההחזקות שלהם במחיר אטרקטיבי דומה. "במחיר הזה, כולנו מוכרים", הכריז המנהל של אחת המשקיעות
סעודיה עשויה להפוך לבעלת השליטה בנמל התעופה הית'רו בלונדון. קרן ההון של סעודיה רכשה בחודש שעבר ביחד עם חברת אדריאן הצרפתית החזקה של 25% בחברת התשתיות הספרדית פרוויאל (Ferrovial) המפעילה את נמל התעופה במחיר של 2.4 מיליארד פאונד. כעת דיווחו בסנדיי טיימס כי בעלי מניות נוספים מתכננים למכור את ההחזקות שלהם, מה שיאפשר לסעודים להשיג החזקת שליטה.
לפי החוזים של בעלי המניות בהית'רו, משקיעים אחרים, ביניהם קרנות פנסיה עם החזקות של עד 35%, רשאים למכור במחיר זהה, שמעניק להית'רו הערכת שווי של 9.5 מיליארד פאונד, הנחשבת לנדיבה למדי. "במחיר הזה, כולנו מוכרים", אמר לעיתון המנהל של אחת המשקיעות.
נציגים של קרן ההון הסעודית ואדריאן סרבו להגיב לדיווח, וכך גם הית'רו.
המשקעים הנוספים בפרוויאל, שהיא הבעלים של נמל התעופה ב-17 השנים האחרונות, כוללים את רשות ההשקעות של קטאר המחזיקה בנתח של 20%. לפי הדיווחים, היא אינה מעוניינת למכור לסעודים. חמישה בעלי מניות נוספים מחזיקים בין 10% ל-12.6%, בהן קרנות ההון הריבוניות של סין וסינגפור, וגם הן לפי ההערכות לא מתכננות למכור. שלושת המשקיעים הנוספים הם קרנות פנסיה מקנדה, אוסטרליה ובריטניה, שסירבו להגיב.
שליטה סעודית בנמל התעופה תעורר קרוב לוודאי ביקורת רבה. אף שבריטניה מקלה בהרבה לגבי שליטה מזרת תיכונית בנמלים שלה מאשר מדינות אחרות, בראשן ארה"ב. כך למשל, חברת DP וורלד מדובאי היא הבעלים של נמלים בבריטניה.
קרן ההון הסעודית (PIF) נחשבת לאחת הקרנות הריבוניות הפעילות ביותר ומנהלת נכסים בשווי של יותר מ-700 מיליארד דולר. היא משקיעה במגוון תחומים, כולל בספורט, שם רכשה את קבוצת הכדורגל האנגלית ניוקאסל יונייטד והקימה ליגת גולף. הקרן מנוהלת בידי יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן. הקרן מתכוונת גם להשיק חברת תעופה חדשה בשם ריאד אייר, ושמה לה יעד לטוס למאה יעדים עד 2030. כמו כן, התכנון הוא לבנות נמל תעופה חדש בממלכה, וזאת כחלק מהמאמצים להפוך ליעד תיירותי מרכזי עד סוף העשור. שליטה בהית'רו, אם אכן תצא לפועל, תעניק לקרן השפעה גדולה בסקטור התעופה.
מספר הנוסעים בהית'רו שולש בשנה שעברה בעקבות ההתאוששות בתעשיית התעופה מהקורונה. במקביל, ההפסד המותאם הצטמצם ל-648 מיליון פאונד ב-2022 מ-1.3 מיליון פאונד ב-2021.