סגור
תושבת צפון קרוליינה במתחם מגורים שנפגע בהוריקן
תושבת צפון קרוליינה במתחם מגורים שנפגע בהוריקן. אחת משבע המדינות המתנדנדות (צילום: AFP)

אמריקה בוחרת
בישורת האחרונה, המועמדים מתמקדים ב־7 מדינות המפתח

בימים האחרונים למרוץ לנשיאות ארה"ב נערכים מדי יום כ־50 סקרים, שמתמקדים בקומץ המדינות המתנדנדות. בוויסקונסין ההכרעה תהיה הקשה ביותר, בנבדה האריס הצליחה לגייס לצדה את עובדי מגזר האירוח, ואילו תושבי צפון קרוליינה טרודים יותר בשיקום ההרס שזרע הוריקן הלין מאשר במערכת הבחירות

לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו ב־5 בנובמבר נערכים בארצות הברית יותר מ־50 סקרים מדי יום, וכאשר הסוקרים מנסים נואשות לנבא את התוצאות.
הלחץ להעריך מי ינצח גדול, שכן מדובר בבחירות צמודות מאוד, שעבור חלקים גדולים בציבור האמריקאי ישנו את זהותה של ארצות הברית לבלי הכר. אצל תומכי דונלד טראמפ, ניצחון לקמלה האריס פירושו סופה של אמריקה החופשית והקפיטליסטית. אצל תומכי האריס, ניצחון למועמד הרפובליקני מנבא את קץ הדמוקרטיה האמריקאית המפוארת.
זו כמובן לא מערכת הבחירות הצמודה הראשונה בהיסטוריה של ארצות הברית, אבל תחושת האסון הממשמש ובא היא קיצונית, והאובססיביות של הסוקרים מבטאת בדיוק את הלחץ הזה.

עם זאת, לא כל המדינות נכללות בסקרים, שכן מרביתן הן בעלות אחידות פוליטית מסורתית ורק קומץ מהן נותרו תחרותיות.
המועמדים לנשיאות מתחרים על היקף של 538 אלקטורים, שמתוכם נדרשים 270 כדי לזכות בבחירות. תיאורטית, מועמד לנשיאות יכול להכריע את הבחירות באמצעות ניצחון ב־11 המדינות הגדולות ביותר עם מספר האלקטורים הגדול ביותר, והן קליפורניה, טקסס, ניו יורק, פלורידה, אילינוי, פנסילבניה, אוהיו, מישיגן, ניו ג'רזי, ג'ורג'יה וצפון קרוליינה. בפועל, אין סיכוי שמועמד אחד ינצח בכל 11 המדינות הללו, זאת בגלל הבדלים אזוריים בדפוסי ההצבעה. במקום זאת, מועמדים לנשיאות נוטים למקד את הקמפיינים שלהם במדינות מתנדנדות, כלומר כאלה שבהן מעידים הסקרים על מרוץ תחרותי. בעבר, מספר המדינות הללו היה גדול יחסית, ועמד על 22 בשנת 1992. עם זאת, הוא הצטמצם משמעותית ועומד כיום על שבע מדינות מתנדנדות.
משמעות הדבר, שהמתמודדים משקיעים מאמצים גדולים במיוחד במדינות הללו, לעומת שאר חלקי ארצות הברית. עם המדינות המתנדנדות נמנות כיום פנסילבניה, מישיגן, ג'ורג'יה, ויסקונסין, אריזונה, צפון קרוליינה ונבדה, כאשר שני המועמדים השקיעו בהן במצטבר 1.2 מיליארד דולר בפרסום. האריס, שהצטרפה למרוץ בשלב מאוחר, בעקבות פרישת ג'ו ביידן, הוציאה סכום גבוה יותר — 645 מיליון דולר לעומת 513 מיליון דולר לטראמפ. אבל, כפי שמאות הסקרים שנערכו בימים האחרונים מוכיחים: כסף לא קונה בהכרח ניצחון, סקרים הם לא בהכרח מהימנים, הדמוגרפיה לא מכריעה, והמנצח הגדול יוכרז רק בסוף המרוץ.

המדינה הלא צפויה מכולן

טראמפ הרוויח מניסיון ההתנקשות בפנסילבניה

מבין כל המדינות המתנדנדות, הנחשקת והלא צפויה מכולן היא פנסילבניה.
המעמד ניתן לה בזכות. ניצחון בה יעניק למועמד 19 אלקטורים — מספר שיא מקרב המתנדנדות, והיא זירה אפשרית לחלוטין לניצחון עבור דונלד טראמפ וגם קמלה האריס. מצד אחד, להאריס יש יתרון בזכות המעוזים הדמוקרטיים הגדולים במדינה, כמו בערים גדולות כפילדלפיה או בפרברים הצומחים במהירות של המעמד הבינוני המשכיל. מאידך, יש לטראמפ יתרון בשל גישתו הפרוטקציונרית הכלכלית, שקוסמת למצביעים רבים במדינת רצועת הפלדה על שיעור עובדי הצווארון הכחול הגדול שלה.
אי אפשר גם למזער את העובדה כי בפנסילבניה התבצע ניסיון ההתנקשות בטראמפ, אשר לפי סקרים היטיב עם מעמדו בקרב בוחרים שראו באלימות הפוליטית קריאה לפעולה והתגייסו למענו. החודש חזר טראמפ לפנסילבניה, לזירת ניסיון ההתנקשות, וקיים שם עצרת תמיכה ענקית. הפעם הוא הביא איתו שחקן חיזוק, את היזם המיליארדר אלון מאסק, שהבטיח לקהל כי אם טראמפ לא ינצח, "אלו יהיו הבחירות האחרונות" שיתקיימו בארצות הברית.
בהתאם לעוצמת התחרות, כך גם עומק הכיסים. רוב ההון שגייסו טראמפ והאריס זורם מתחילת השנה לפנסילבניה. טראמפ והארגונים המסונפים לו השקיעו בה 170 מיליון דולר בפרסום לעומת האריס והארגונים התומכים בה שהשקיעו עד כה 180 מיליון דולר. עם זאת, המדינה היא כה תחרותית, עד שגם כסף לא קנה השפעה משמעותית. לפי הסקרים האחרונים, לטראמפ יתרון בטווח הטעות של 0.4% על פני האריס, עם 48.1% לעומת 47.7%. ב־2016 טראמפ זכה בפנסילבניה, וב־2020 זכה בה ביידן.

קשיים טכניים בגישה לקלפיות

צפון קרוליינה אדומה אבל פגיעת הוריקן הלין תשפיע על שיעורי ההצבעה

ההרס והחורבן שזרע הוריקן הלין בצפון קרוליינה בחודש שעבר השעו את הקמפיינים של האריס וטראמפ במדינה ועשויים להיות גורם מכריע בבחירות הקרובות.
עבור האריס, שמזוהה באופן טבעי עם ממשל ביידן, התגובה האיטית של הממשל בהגשת סיוע לאזור מוכה האסון עלולה לעורר עליה את זעם הבוחרים. עבור טראמפ, ההוריקן פגע בעיקר ב־13 מחוזות שבאופן מקרי הם מעוזים אדומים, שמהווים כ־17% מכלל המצביעים הרשומים במדינה. ההרס העצום שנגרם מפגיעת ההוריקן עלול למנוע מבוחרים רבים להצביע. אם מסיבות של קשיים בגישה, אחרי שהרשויות במדינת צפון קרוליינה נאלצו לשנות את מיקומן של מספר רב של קלפיות בעקבות השיטפונות והפסקות החשמל, ואם בשל חוסר העניין לנוכח האסון האישי שפקד אותם.

7 צפייה בגלריה
תושבת צפון קרוליינה במתחם מגורים שנפגע בהוריקן
תושבת צפון קרוליינה במתחם מגורים שנפגע בהוריקן
תושבת צפון קרוליינה במתחם מגורים שנפגע בהוריקן. האריס וטראמפ ביקרו
(צילום: AFP)

העובדה שמדובר בסבב הבחירות הראשון במדינה שבו מצביע חייב בהצגת תעודה מזהה בקלפי, לא תסייע בהנגשת ההליך. לחקיקה החדשה קיימת החרגה של "אסון טבע", אך גם היא מחייבת מילוי טופס מיוחד מבעוד מועד, כאשר ועדת הבחירות נדרשת לספור בסוף יום ההצבעה גם את הטפסים האלה. האריס וטראמפ הגיעו שניהם לאזור כדי להביע את תמיכתם, זאת בזמן שמנהלי הקמפיינים שלהם טענו כי ההוריקן לא שינה באופן מהותי את התחרותיות באזור, אלא הפך אותה לבלתי צפויה יותר מאשר בעבר.
לכאורה, צפון קרוליינה אמורה להיות מדינה אדומה, כשמועמד דמוקרטי לנשיאות ניצח בה רק פעם אחת מאז 1964. עם זאת, התמיכה בטראמפ לא מובטחת. בפריימריז יריבתו ניקי היילי הצליחה למשוך 250 אלף קולות, כאשר כ־60% מהם הצהירו בסקרים אחרי פרישתה מהמרוץ כי לא יתמכו בטראמפ. למעשה, התנועה נגד טראמפ באזור המשיכה אחרי הפסד היילי עם הקמתה של קואליציה בשם "בוחרי היילי למען האריס", שנועדה לגבש תמיכה רפובליקנית מאחורי האריס. היילי עצמה עתרה לבית המשפט כדי למנוע מהקבוצה להשתמש בשמה, וניצחה.
בבחירות ב־2020 טראמפ ניצח בצפון קרוליינה ב־74,483 קולות.

ארבעת המרוצים האחרונים הוכיחו

למנצח בוויסקונסין סיכוי טוב להגיע לבית הלבן

ויסקונסין היא מדינה מתנדנדת למופת. בשנת 2008 היא בחרה במועמד הדמוקרטי ברק אובמה לנשיאות, בשנת 2010 היא בחרה ברפובליקני למושל וברפובליקני לסנאט. ב־2012 היא הצביעה שוב לאובמה, וב־2016 היא בחרה בטראמפ. ב־2018 מינתה ויסקונסין דמוקרט למושל ודמוקרט לסנאט, וב־2020 בחרה בביידן.
ההיסטוריה הזו כמובן לא בלבלה את טראמפ, שבתחילת אוקטובר טען בעצרת שנערכה בג'ונו, כי ויסקונסין כבר איננה מדינה מתנדנדת. "אומרים שבוויסקונסין הכי קשה לנצח. אני לא חושב שזה נכון בכלל", אמר לקול תרועות הקהל.
48.8% - שיעור הקולות שקיבל טראמפ בוויסקונסין ב־2020 לעומת 49.5% ליריבו ג'ו ביידן. בבחירות 2016 קיבל טראמפ 47.2% מהקולות לעומת 46.5% להילארי קלינטון
בפועל, שתי המפלגות והמועמדים מחזרים באגרסיביות אחרי ויסקונסין. הרפובליקנים בחרו בעיר מילווקי במדינה כאתר של ועידת המפלגה למינוי טראמפ כמועמד לנשיאות. גם האריס בחרה במילווקי כאתר שבו קיימה את עצרת הבחירות הראשונה שלה, אחרי שביידן פרש מהמרוץ לנשיאות. אף שיש לוויסקונסין רק עשרה אלקטורים, מקום טוב באמצע, מועמדים מייחסים לה מעמד קוסמי — בארבעת המרוצים האחרונים לנשיאות מי שניצח במדינה הגיע לבית הלבן.
ייתכן שאחת הסיבות לכך היא קיומה של קבוצה גדולה של בוחרים עצמאים במדינה. לפי נתונים שונים, הבוחרים בוויסקונסין נחלקים באופן שווה למדי בין דמוקרטים ורפובליקנים, אך לצדם אוכלוסייה עצמאית בולטת. עוד הראו סקרים, כי העצמאים הם אלו שהטו את הכף לטובת טראמפ במדינה ב־2016 והם גם אלו שעזרו לביידן לנצח בה ב־2020.

מעט אלקטורים אבל תפקיד מכריע

בנבדה, האריס זכתה בתמיכתם של עובדי המלונות ובתי הקזינו

לנבדה יש רק שישה קולות אלקטורים להעניק למנצח, מהמדינות הקטנות ביותר בארצות הברית במונחים אלו. ובכל זאת היא עדיין ממלאת תפקיד מכריע בקביעת המנצח במרוץ הנוכחי.
גם נבדה, בדומה לוויסקונסין, נהנית מהילה מיתית, כשסטטיסטית מאז שנת 1990 הזוכה בנבדה ניצח כמעט בכל המרוצים לנשיאות. אף שטראמפ הפסיד את המדינה פעמיים, כל פעם בכ־2.5 נקודות האחוז, נראה כי התמיכה בו מתחזקת באופן עקבי. זאת הודות למגוון הדמוגרפי של המדינה שבה 29.9% מהאוכלוסייה הם היספאנים, שנוטים בשנים האחרונות להיות יותר ויותר שמרנים. לפי סקרים, טראמפ מוביל על האריס בשיעור של 53% לעומת 40% בקרב גברים היספאנים בגילאי 34-18 בנבדה, ומוביל ב־53% לעומת 39% בקרב גברים היספאנים בגילאי 49-35. הגירה ואינפלציה הן שני הנושאים המטרידים במיוחד את המצביעים ההיספאנים בנבדה, כך לפי סקר של "USA Today" וחברת הסקרים סאפוק, שמצא כי 37% מוטרדים באופן מיוחד מהאינפלציה ו־17% מההגירה.
בקרב ציבור הבוחרים הכללי, 52% מהגברים תומכים בטראמפ לעומת 43% בהאריס, ואילו בקרב הנשים, 53% תומכות בהאריס לעומת 43% בטראמפ.
במקביל, איגודי העובדים בנבדה הם חזקים יחסית, זאת בהינתן תעשיית האירוח הפורחת. אף ששני המועמדים ניסו לפנות ללבם של עובדי המגזר בהבטחתם לבטל את המס על טיפים, האריס נחשבת כידידה של העבודה המאורגנת, ובהתאם אף זכתה בתמיכתו של איגוד עובדי האירוח בנבדה, המייצג מעל 60 אלף עובדים. האיגוד לא רק הביע את תמיכתו בהאריס, אלא הצביע גם ברגליים, כאשר מאות מחבריו לקחו חלק פעיל בקמפיין של המועמדת הדמוקרטית מדלת לדלת, במאמץ לשכנע מצביעים לבחור בה.
בבחירות האמצע האחרונות הדיח המועמד הרפובליקני את המושל הדמוקרט המכהן. ממוצע חמשת הסקרים האחרונים מעניק לטראמפ יתרון של 48% לעומת 47.7% להאריס, כאשר אם ינצח, הוא יקטע רצף של ארבעה ניצחונות של מועמדים דמוקרטים במדינה. בבחירות 2020 ביידן גבר על טראמפ בנבדה ב־2.4%.

טראמפ זוכה לתמיכת עובדי תעשיית הרכב

ערביי מישיגן הצביעו מסורתית עבור הדמוקרטים, המלחמה טרפה את הקלפים

אין מדינה מתנדנדת שמגלמת יותר ממישיגן את אחד התהליכים הפנימיים הבולטים המתרחשים בארצות הברית.
המדינה שמחזיקה ב־15 מהאלקטורים היא אולי מתנדנדת, אבל לכאורה היתה אמורה להיות כבר בכיס של קמלה האריס. הרי בכל זאת מדובר במדינה עם שני סנאטורים דמוקרטים, מעל 50% מחברי הקונגרס הם דמוקרטים, ונציגים מהמפלגה הדמוקרטית מחזיקים בכל זרועות הממשל (מושלת, בית הנבחרים והתובעת של המדינה).
מישיגן היא המדינה עם האוכלוסייה הערבית־אמריקאית הגדולה בארצות הברית, שמסורתית הצביעה לדמוקרטים. עם זאת, עמדותיו של ביידן, כמו גם של האריס, בנוגע לישראל הבטיחו מרוץ צמוד יותר.
כשביידן התמודד על מינוי מטעם המפלגה למרוץ לנשיאות, קמה במישיגן תנועת "הלא מחויבים". התנועה מנתה חברי מפלגה דמוקרטים שהתנו את תמיכתם במועמד הדמוקרטי בנסיגתו ממדיניותו כלפי ישראל. בפריימריז בפברואר מעל 100 אלף מצביעים הטילו פתק "לא מחויב", מפגן של כוח במדינה שבה ניצח ביידן את טראמפ ב־2020 בהפרש של 125 אלף קולות. מאז, וככל שמלחמת ישראל בחמאס התפשטה גם אל לבנון, התנועה הזו העמיקה את התבצרותה בעמדותיה.

7 צפייה בגלריה
דוכן תמיכה ב האריס ב פלינט מישיגן
דוכן תמיכה ב האריס ב פלינט מישיגן
דוכן תמיכה בהאריס בפלינט, מישיגן. מצבה בקרב המצביעים השחורים לא מעודד
(צילום: Getty Images/ Scott Olson)

טראמפ, מאידך, זוכה לתמיכה חזקה של עובדי הצווארון הכחול, במיוחד מקרב עובדי תעשיית הרכב בדטרויט שראו כיצד השית מכסי עתק על כלי רכב מסין, מהלך שבכוונתו להאיץ אם יזכה בכהונה נוספת. בממוצע שמונת הסקרים האחרונים, האריס הובילה ב־0.8% — עם 47.8% לעומת 47% לטראמפ.
מצבה האריס בקרב המצביעים השחורים, שמהווים 13% מאוכלוסיית מישיגן, גם הוא איננו מעודד. אף שביידן זכה לתמיכה של 92% בקרבם, ממוצע הסקרים האחרונים מראה על נפילה חריגה של כ־21 נקודות האחוז בתמיכה בהאריס. שינויים אלו יכולים להכריע את הכף. בה בעת, גם בבחירות האמצע הראו סקרים נפילה בתמיכת הקבוצה הדמוגרפית הזו בדמוקרטים. תוצאות האמת, לעומת זאת, היו של ירידה מתונה בלבד.

יתרון עקבי למועמדים רפובליקנים

המצביעים באריזונה יתמקדו בזכות להפלה ובמהגרים לא חוקיים

מבין כל המדינות המתנדנדות אריזונה היא הכי פחות כזו. מ־1952 ועד היום, כלומר ב־18 מרוצים לנשיאות, היא נתנה את האלקטורים שלה 16 פעמים למועמד רפובליקני. ביידן ב־2020 וקלינטון ב־1996 היו חריגים גמורים.
בהתאם, ממוצע שבעת הסקרים האחרונים מציג יתרון עקבי וגדול (יחסית) לטראמפ של 48.9% לעומת 47.4% להאריס. עם זאת, אסור לטראמפ לקחת את היתרון שלו כמובן מאליו. האריס פופולרית באריזונה יותר מכפי שהיה ביידן לפני שפרש מהמרוץ, והוא כאמור אחד המועמדים הבודדים שהצליחו להפוך את המדינה לכחולה ב־70 השנים האחרונות.
לא רק זאת, אלא שבחמשת העשורים האחרונים, מי שניצח באריזונה עשה זאת עם כ־200 אלף קולות או פחות לעומת יריבו. זהו יתרון לא גדול, ובפרט במדינה שיש בה מעל 4 מיליון מצביעים רשומים.
מה שיכול להסביר את שבריריות השליטה הרפובליקנית הוא העובדה ששיעור המצביעים העצמאים במדינה עומד כיום על כ־34% מכלל המצביעים הרשומים. העובדה כי טראמפ הוא מפסיד חמוץ יכולה לפגוע בו גם בקרב מצביעים אלה. אחרי שהפסיד ב־2020 לביידן ב־10,457 קולות בלבד, הוא המשיך לטעון לניצחון ומאוחר יותר הכריז שמאגר הבוחרים של מחוז מאריקופה הגדול במדינה, נמחק. פקידים רפובליקנים שפיקחו על הבחירות הפריכו את טענותיו, מה שלא מנע מטראמפ להתקשר למושל אריזונה ולהסביר לו כי "אם ימצא מספיק קולות מזויפים", הוא ינצח בבחירות. המהלכים הללו לא היטיבו עם מעמדו של הנשיא לשעבר בקרב מצביעים מתנדנדים במדינה.
במחזור הבחירות הנוכחי, המצביעים באריזונה יתמקדו בהצבעתם בשני נושאים חשובים נוספים, שנמצאו כמשפיעים גם על החלטת בוחרים ברמה הפדרלית. כל נושא נותן יתרון למועמד אחר. מצד אחד, חוק שנועד להגן על זכותן של נשים לבצע הפלה, שם טראמפ סובל מנחיתות בשל חלקו בביטול ההגנה החוקתית בנושא. מצד שני, חקיקה להחמרת הענישה למהגרים החוצים את הגבול בין מקסיקו לאריזונה באופן לא חוקי, נושא שבו האריס נחשבת חלשה בשל תפקודה בעניין זה בממשל ביידן.

אחרי ניצחון טראמפ ב–2016

השחורים בג'ורג'יה חיזקו את המפלגה הדמוקרטית

אחרי שוועדת הבחירות בג'ורג'יה סיימה לספור את הקולות במרוץ לנשיאות ב־2020, הרים טראמפ טלפון למזכיר המדינה וביקש ממנו "למצוא 11,780 קולות" עבורו, קול אחד יותר מהמספר שבו זכה ביידן. השיחה, שהפכה הבסיס לחקירה פלילית נגדו על ניסיון לשבש את הבחירות, לא הטתה את הכף בג'ורג'יה, מהמדינות המתנדנדות החדשות ביותר.
ההפסד של טראמפ בג'ורג'יה קטע יותר משלושה עשורים של דומיננטיות לרפובליקנים, שניצחו כמעט בכל מרוץ, אם לנשיאות, לסנאט, לקונגרס, או לבית הנבחרים המקומי. עם זאת, במדינה שבה הרוב איננו לבן, היתה זו רק שאלה של זמן.
כמדינת רוב של קבוצת מיעוט (33.2%), חשיבות האוכלוסייה השחורה היתה אמורה להיות מכריעה, אך עשורים של דיכוי וגזענות ממסדית הביאו לדומיננטיות של נבחרים לבנים. שינוי עמוק התחיל להתרחש ב־2016. אחרי ניצחון טראמפ קמו תנועות אזרחיות במטרה לרשום את האוכלוסייה השחורה בפנקס הבוחרים. לאחת המארגנות, סטייסי אברמס, מיוחס חלק מרכזי בהצלחת המפלגה הדמוקרטית בבחירות 2020, שהסתיימו לא רק בניצחון ביידן, אלא גם בהפיכת הסנאט לבעל שליטה דמוקרטית. אבל אין בכך כדי לנבא את תוצאות הבחירות הבאות. ביידן ניצח אומנם בהפרש מזערי של 12 אלף קולות, אך ב־2016 ניצח טראמפ את הילארי קלינטון בהפרש גדול מזה. גם הפעם הסקרים מצביעים על תחרות ללא הכרעה ברורה.