הסוחרים זועמים: ETSY הודיעה שתשהה 75% מהכנסותיהם ל-45 יום
הסוחרים זועמים: ETSY הודיעה שתשהה 75% מהכנסותיהם ל-45 יום
פלטפורמת הסחר המקוון הודיעה שהיא "מרחיבה את מערכת הרזרבה שלה כדי לשמור על פעילות האתר ולמנוע הונאות". מאות מוכרים שקיבלו את ההודעה וחוששים לנזק משמעותי לעסקיהם מתכננים חרם. רבים מהם מעדיפים להישאר בעילום שם מחשש שחשבונם יושבת
מאות עסקים קטנים קיבלו לאחרונה מייל מחברת המסחר המקוון אטסי (Etsy), המודיע להם שהיא מרחיבה את מערכת הרזרבה שלה כדי "לשמור על פעילות האתר" ו"למנוע הונאות". המשמעות, כך גילו המוכרים, היא השהייה של 75% מהכנסותיהם למשך 45 יום. החברה ספגה אש ממוכרים רבים שהתרעמו על ההחלטה.
מוכרת הקרמיקה רייצ'ל קולייר אמרה ל-BBC שהיא אינה יכולה לקנות חומרים חדשים כדי להמשיך לייצר כיוון ש- Etsy מחזיקה בכספה. קולייר ציינה שהיא קיבלה הודעה מוקדמת של כמה שעות בלבד לפני שכספה הוכנס למערכת הרזרבה. "זה הורס את העסק שלי, אני לא יכולה להרשות לעצמי לקנות חימר, ואולי אצטרך לעבור דירה, כי אני לא יכולה לשלם חשבונות", אמרה.
חברת אטסי היא למעשה שוק מקוון המאפשר למוכרים עצמאיים להקים חנות משלהם. היא מתמחה בפריטים מותאמים אישית, עבודות יד או דברים שאינם זמינים בדרך כלל בחנויות רחוב. לדברי החברה, תשלומי הרזרבה נועדו "לשמור על השוק המקוון בטוח" ולכסות את כל ההחזרים הפוטנציאליים. אטסי מסרה כי על פי מדיניות התשלומים שלה, השהיית הכסף נעשית במקרים של עלייה פתאומית במכירות, חנות שהחלה למכור רק לאחרונה, חנות שמפרה את המדיניות או גורמי סיכון אחרים.
דן בן ה-44 מבקינגהמשייר, המוכר באתר רהיטי עץ לפי הזמנה, אמר ל-BBC שאין לו מושג מדוע כספו מוחזק. "אטסי מחזיקה כ-7,000 פאונד מהכסף שלי, ואני יכול להשתמש רק בהלוואות משפחתיות כדי לנסות לשמור על העסק שלנו ולהביא אוכל הביתה". שותפו סם אמר: "אתה חייב לחכות את כל התקופה, אין אפשרות להסיר את ההשהיה באמצע. זה הרס את העסק שלי".
ג'ואנה בת ה-62, המנהלת באטסי חנות תחתונים בהזמנה אישית אמרה כי היא אינה רואה סיבה לכך שהכספים שלה נעצרו פתאום. "אני מוכרת באטסי כבר ארבע שנים, התעוררתי להודעה שהחשבון שלי נכנס לתקופת השהייה של 90 יום, שבה הם יחזיקו ב-75% מהכנסות מהמכירות שלי. אין שום תיקים נגדנו ולא התנהלנו ברשלנות בשום צורה", אמרה. היא הוסיפה כי היא מרוויחה כ-5,000 פאונד בחודש, ואינה יכולה לקחת הלוואות בזמן ההמתנה לכסף.
מוקדם יותר השנה דחתה אטסי את התשלומים למוכרים לאחר קריסת סיליקון ואלי בנק (SVB). אטסי השתמשה ב-SVB כדי להעביר כסף לחלק מהמוכרים באתר, אך היא טענה שרק לחלק קטן מהמוכרים נדחה התשלום עקב הקריסה.
מוכרים רבים שהתלוננו העדיפו להישאר בעילום שם, מחשש שיורידו את החנויות שלהם מהאתר, כך על פי ה-BBC, שראה תלונות על השהיית הכסף בארה"ב ובמדינות שונות באיחוד האירופי. מוכר בבריטניה אמר: "אם תדבר, או לא תקבל את התנאים וההגבלות שלהם, החשבון שלך יושבת". אטסי לעומת זאת טוענת כי היא לא תנקום במוכרים שיביעו את דעתם והיא לוקחת את המשובים ברצינות רבה.
מאות מוכרים של אטסי שנפגעו מתכננים "שביתה" או חרם, ומתארגנים בקבוצות מקוונות שונות. על פי דובר אטסי, הרוב המכריע של המוכרים מקבל את כספו במכירה, ומערכת הרזרבה שימשה מוכרים מקוונים רבים. עם זאת, רמת הרזרבה של אמזון נמוכה בהרבה מזו של אטסי, בסביבות 3% עד למציאת פתרון למחלוקות שצצות.
הממונה על עסקים קטנים בבריטניה, ליז ברקלי, אמרה כי "רמת הרזרבה של אטסי היא חדשה עבורנו". היא הוסיפה כי אומנם אין לה סמכות לטפל בתלונות שהוגשו נגד חברות שאינן בבריטניה, אך לאחרונה הוגשו יותר תלונות נגד החברה שבסיסה בארה"ב. "הדאגה הגדולה שלי היא שמדובר במקור הכנסה יחיד עבור מאות אלפי עסקים. מוכרים רבים הם נשים או קבוצות מיעוט אחרות, והם זקוקים לכסף הזה כדי לשלם את החשבונות", אמרה ברקלי.
מרטין ג'יימס, מומחה לקמעונאות מקוונת, אמר כי למרות שזה הגיוני לא לשחרר את הכסף עד שהקונה מקבל את המוצר, "העסק לא צריך לחכות לכסף כעוד אמצעי נגד הונאה". הוא הוסיף שהוא "מודאג מאוד" מכך שאטסי מונעת מהמוכרים את כספם, והוסיף שזו דוגמה לאופן שבו אתרים מקוונים יכולים "לחמוק מבעד לסדקים של הרגולציה".
טינה מקנזי, יו"ר מדיניות הפדרציה לעסקים קטנים במדינה, אמרה שאתרים צריכים להציע למוכרים יציבות ושקיפות בכל הנוגע לטיפול בכספים שלהם. היא הוסיפה כי אתרים מקוונים העוסקים בעסקים קטנים "מחזיקים בכוח רב על המוכרים" ולכן עליהם "להשתמש בכוחם באחריות. פרנסתם של אנשים עומדת על כף המאזניים במקרים רבים", אמרה. אטסי מסרה שהיא "תמשיך לשפר את התוכניות שלנו, כולל תשלומי הרזרבה". על פי ה-BBC, נציג של אטסי נפגש עם פקידי ממשל בבריטניה.