סגור
עובדים ב בואינג מפגינים ליד המפעל בעיר אוורט ב וושינגטון לאחר שפתחו ב שביתה  13.9.24
עובדי בואינג מפגינים (צילום: AP Photo/John Froschauer)

הערכה: נזקי השביתה בבואינג - מעל 570 מיליון דולר עד כה

השביתה בענקית התעופה הגיעה אתמול ליומה השביעי; חברת המחקר אנדרסון אקונומיק גרופ: "ההפסדים יחווירו לעומת מה שיקרה בשבועות הבאים"

שביתת 33 אלף עובדי איגוד המכונאים (IAM) בבואינג, שהגיעה אתמול (ה') ליומה השביעי, כבר עלתה לחברה ולעובדיה 572 מיליון דולר, כך על פי אומדן של אנדרסון אקונומיק גרופ המתפרסם ב-CNN.
קצב ההפסדים צפוי לעלות במהירות אם לא יושג הסדר כבר בשבוע השביתה השני, כך אמר פטריק אנדרסון, מייסד חברת המחקר שבסיסה במישיגן, המנוסה בהערכת העלויות הכלכליות של שיבושי פעילות כגון שביתות. "שבוע ההפסדים הראשון בבואינג הוא משמעותי, אבל הוא יחוויר בהשוואה למה שיגיע בשבועות הבאים", כך אמר אנדרסון. ועדיין, מדובר בהפסד נמוך מ-1.6 מיליארד הדולר שאנדרסון מעריך שהפסידה הכלכלה בשבוע השביתה הראשון בתעשיית הרכב האמריקאית בשנה שעברה, שכללה עובדים של פורד, סטלנטיס וג'נרל מוטורס.
השביתה בבואינג, שנוגעת לתנאי השכר של העובדים, טרם הביאה להשפעה כלכלית מדידה על תעשיית התעופה בכללה, כך לדברי אנדרסון. מסירת מטוסי בואינג לחברות תעופה שונות התעכבה עוד קודם לכן, לאחר שהתפרקות מחסום דלת באמצע טיסה של בואינג 737 מקס בינואר הובילה להגברת הפיקוח מצד מנהל התעופה הפדרלי (FAA).
איגוד העובדים מסר ל-CNN שלשום שהפער בין הצדדים עודנו גדול. לאור העובדה שבואינג עשויה להתחיל להוציא בקרוב עובדים לא מאוגדים לחל"ת, ההפסד עשוי להגיע למיליארד דולר כבר בשבוע הבא.
ההפסדים הגדולים ביותר עד כה נגרמו בשל העצירה הכמעט מוחלטת של ייצור המטוסים המסחריים ע"י בואינג. אנדרסון מעריך שהחברה הפסידה 445 מיליון דולר בשבוע הראשון של השביתה, לאחר שלא הצליחה להשלים ולמסור את מטוסיה ללקוחות. בואינג משלשלת לכיסה את רוב מחירו של מטוס רק עם מסירתו. ההפסד לספקים ולעובדים – בעיקר ל-33 אלף עובדי ה-IAM – הגיע לכ-117 מיליון דולר בשבוע הראשון. גובה השכר המקסימלי של העובדים המאוגדים בחברה מגיע ל-51.3 דולר לשעה, או 2,052 דולר לשבוע עבודה בן 40 שעות, ולכך מתווספים בונוסים שונים וכן שעות נוספות.
מנכ"ל בואינג קלי אורטברג אמר לעובדים במייל ששלח ביום רביעי שהחברה תחל להוציא עובדים לא מאוגדים לחל"ת בימים הקרובים, ושיוכלו לעבוד רק שבוע אחד מתוך ארבעה כל עוד תימשך השביתה. מוקדם יותר השבוע הודיעה החברה על הקפאת שכירת עובדים חדשים ועצירה של הזמנות חדשות על מנת לחסוך בעלויות.