סגור

הקניונים פורחים בפלורידה ומאטים בניו יורק

הנדידה לפרברים בצילה של המגפה הקפיצה את השכירות של נדל"ן מסחרי בטמפה ואטלנטה והפילה שכירויות בסן פרנסיסקו ובוסטון. ההתאוששות המהירה ביותר: בקניונים הפתוחים

המכירות הקמעונאיות בארה"ב טיפסו ב־30.6% לעומת השפל של 2020, מספר הקמעונאים המגישים בקשות לפשיטת רגל צנח לשפל של חמש שנים והפתיחות של חנויות צפויות לעקוף את הסגירות, לראשונה מאז 2016.


דו"ח של חברת הייעוץ JLL הסוקר את המגזר הקמעונאי ברחבי ארה"ב, ממרכזים שכונתיים ועד קניונים עירוניים, מציג התאוששות חדה בשוק האמריקאי מאז התחילו מבצעי החיסונים בתחילת השנה שעברה.

3 צפייה בגלריה
אינפו הקניונים העירוניים יתאוששו לאט 1
אינפו הקניונים העירוניים יתאוששו לאט 1
הקניונים העירוניים יתאוששו לאט 1

עם זאת, השגשוג הזה אינו מתפרס באופן שווה. לפי מחברי הדו"ח, מגמות הגירה פנימית מגוונות שהחלו בארה"ב בשיאה של המגפה משפיעות על היקפי השטחים המסחריים הפנויים ורמות דמי השכירות.
כך למשל, במדינת ניו יורק נרשמה הגירה שלילית של 67%, השיעור הגבוה ביותר בארה"ב, ובהתאם, העלייה בשטחים המסחר הפנויים היתה החדה ביותר. הגירה שלילית ברמות גבוהות נרשמה גם באילינוי ובקליפורניה, זאת בשל יוקר המחיה הגבוה. מהגרי הקורונה, שביקשו להוזיל את עלויות המחיה ובמקביל לשדרג את איכות חייהם, נדדו לאזורים פרבריים ולשווקים פחות צפופים. בצמרת יעדי ההגירה הפנימית נמצאת איידהו, עם הגירה חיובית של 70%.
הביקושים הכבושים הצטברו
השינויים הדמוגרפיים השפיעו על גובה השכירות שמשלמות קמעונאיות. השווקים שבהם נרשמה העלייה החדה ביותר הם לאס וגאס ואטלנטה עם 7.4%, וטמפה עם 6%. את המגמה ההפוכה מובילות סן פרנסיסקו, עם ירידה של 5.5% בדמי השכירות מאז הרבעון הראשון של 2020, ובוסטון, עם ירידה של 4.5%.

3 צפייה בגלריה
מישורים מרכז מסחרי ליד טמפה פלורידה 1
מישורים מרכז מסחרי ליד טמפה פלורידה 1
מרכז מסחרי ליד טמפה פלורידה
(מישורים)

יניב מלמוד, מנכ"ל ומייסד קרן הנדל"ן ALTO, המתמחה במרכזים מסחריים ומרלו"גים בארה"ב, התייחס בשיחה עם "כלכליסט" לביקושים הכבושים שהצטברו ב־2020 והקפיצו את המכירות לאחר שפרצו ב־2021. כתוצאה, אומר מלמוד, עלו הביקושים לשטחי מסחר במקומות איכותיים. "המעבר לחנויות שמוכרות שירותים וחוויה על פני מוצרים ממשיך לגדול, מה שתורם לצמיחה בתחום", הוא מציין. "דגש מעניין נוסף הוא עלייה של כ־25% מהחודשים שלפני הקורונה, כלומר יותר מתמיד, אנחנו רוצים לקנות ולבקר בחנויות".
הקמעונאים נודדים למקומות שבהם נרשמת צמיחה בהיקפי האוכלוסיה והמשרות, כמו לאס וגאס, אטלנטה ואורלנדו. רשת המסעדות Just Salad, למשל, שפועלת בדרך כלל באזורי משרדים, מתרחבת עתה לפרברים. מותגי יוקרה כמו גוצ'י, דיור ולואי ויטון פותחים סניפים בפרברים העשירים יותר. לעומת זאת, מגמה של היעדר ביקושים נצפית בערים עם צמיחה חלשה, כמו לוס אנג'לס, בוסטון וניו יורק.
"בזבוזים וצריכה מטורפים"
השגשוג הדרמטי מכולם במונחים של עלייה בשכירות וירידה בשטחים הפנויים נרשם בעיקר ב־Sun Belt States, מדינות חגורת השמש. אלה כוללות, בין השאר, את פלורידה, ג'ורג'יה, טקסס, צפון ודרום קרוליינה ואריזונה. במקביל, פערים בהתאוששות ניכרים בין סוגי מרכזי הקניות. קניונים המדורגים קלאס A, כלומר באזורי פרימיום, רשמו את ההתאוששות המהירה ביותר, ואילו קניונים בדירוג B ו־C שהיו בקשיים עוד לפני פרוץ המגפה, מתקשים גם עתה לחזור לרמות פעילות רגילות. את קצב ההתאוששות המהיר ביותר רשמו חנויות הרחוב ומרכזי הקניות הפתוחים, Strip centers, ששטחם הוא הקטן ביותר מבין סוגי הקניונים - 1,000-3,500 מ"ר.

3 צפייה בגלריה
אינפו הקניונים העירוניים יתאוששו לאט 2
אינפו הקניונים העירוניים יתאוששו לאט 2
הקניונים העירוניים יתאוששו לאט

הדו"ח מתייחס גם לקניות המקוונות, שרשמו צמיחה חזקה בין הרבעון הראשון והשני של 2020, אך ברבעונים האחרונים התייצבו על שיעורים של כ־13%. בה בעת, מגמת צמיחה נרשמה ברכישות המקוונות של מזון, הצפויות לזנק ל־21.5% מכלל רכישות המזון עד 2025, לעומת תחזית של 13.5% לפני פרוץ המגפה.
לפי מלמוד, וריאנט האומיקרון לא צפוי לגרום לשינויים במגמת ההתחזקות של הפעילות הקמעונאית. "ארה"ב מקדשת שני עקרונות - את הקפיטליזם וחירות הפרט. האמריקאים זה עם שאוהב לצרוך, לא לחסוך, והיקף הבזבוזים והצריכה הפרטית היו ועדיין, מטורפים", הוא מסכם.