משבר התובלה: הפתרון היצירתי של הרשתות בארה"ב לקראת הכריסמס
משבר התובלה: הפתרון היצירתי של הרשתות בארה"ב לקראת הכריסמס
החשש כי קישוטי חג מולד, מכשירי חשמל וצעצועים לא יגיעו לחנויות במועד בגלל הפקקים הימיים דרבן את קמעונאיות הענק האמריקאיות לחכור ספינות שיובילו עבורן סחורה מאסיה. המוקש: העלות גבוהה משמעותית לעומת הובלה ימית רגילה
לקראת עונת החגים המתקרבת וברקע הפרעות גלובליות חמורות בשרשראות האספקה, כמה מהקמעונאיות הגדולות בארה"ב חוכרות ספינות משא פרטיות על מנת לנסות ולמלא את המדפים בזמן.
לפי גורמים בכירים במגזר הקמעונאות, זמני הובלת הסחורה מאסיה לצפון אמריקה הוכפלו ל־80 ימים לעומת התקופה שקדמה למגפה, זאת בשל עיכובים בנמלים, התפרצויות קורונה ומחסור בעובדים שהאטו את המעבר של סחורות. כעת, מה שעומד על הפרק מלבד מכשירי חשמל ורהיטים, אלה גם קישוטים לחג המולד וצעצועים.
רשתות וולמארט, קוסטקו, הום דיפו וטארגט משלמות סכומי עתק כדי לחכור ספינות, זאת במסגרת תוכנית רחבה יותר לצמצם את פערי האספקה. עבור חברות בסדר גודל קטן יותר, הוצאה כזו אינה אפשרית, אך גם בקרב הגדולות, חלקן כבר החלו לגלגל את ההוצאות התופחות לצרכנים.
הספינות החכורות הן קטנות יותר מאשר אלה המשמשות את חברות התובלה המובילות, כמו מרסק, והן משנעות רק נתח קטן מכלל היבוא — ציינו הבכירים, שצוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל". ספינות עם קיבולת של כ־1,000 מכולות כמו אלה שהן חוכרות יקרות פי שניים בממוצע לעומת ספינות טיפוסיות עם קיבולת של 20 אלף מכולות. כך לפי גורמים בתחום התובלה הימית.
בה בעת, החכירה מאפשרת לקמעונאיות לעקוף צווארי בקבוק בנמלים מרכזיים כמו לוס אנג'לס, זאת באמצעות שינוע הסחורות לנמלים עמוסים פחות, כמו פורטלנד, אורגון, אוקלנד, קליפורניה והחוף המזרחי של ארה"ב. בכך הן יוכלו גם לוודא כי מוצרים חיוניים לעונת הכריסמס, כמו מכשירי חשמל וקישוטים, יגיעו בזמן.
"זה התחיל כבדיחה"
לפי ברוקרים בתחום הספנות, עלות ההובלה היומית עבור הספינות הקטנות יותר הנשכרות על בסיס חד־פעמי עשויה להגיע ל־140 אלף דולר ביום, פי כמה וכמה לעומת הרמות שקדמו למגפה, כאשר הפלגות כאלה היו נדירות מאוד ממילא בגלל המחיר הגבוה. "לפחות הם יודעים שהמלאים יגיעו בזמן לעונת הקניות של חג המולד", אמרה לוול סטריט ג'ורנל ויקי זרבו, מנהלת מכירות בחברת הובלת המכולות אריטראנס, שבסיסה באתונה.
בחודש מאי האחרון, כאשר בכירים בהום דיפו החלו לבדוק דרכים לשנע סחורה בפרק זמן סביר, הם הגו את הרעיון לחכור ספינה לשימושם הפרטי, דבר שלא עשו בעבר. "זה התחיל כמו סוג של בדיחה", ציינה שרה גאליקה, סגנית נשיא הובלות בחברה. "בואו נחכור ספינה". מוצרים המגיעים בספינות חכורות מהווים אמנם נתח קטן מכלל היבוא של הום דיפו, היא ציינה, אבל השינוי יאפשר לחברה לשלוט יותר בזמני ההגעה של הסחורה לחנויות ולתת עדיפות למוצרים המבוקשים ביותר. עבור הום דיפו, הספינות הללו משמשות, בין השאר, להובלת כלי עבודה חשמליים, ציוד לשרברבות, קישוטים לחג ותנורי חימום.
ענקית הקמעונאות קוסטקו חכרה שלוש ספינות על מנת להוביל סחורה מאסיה, כאשר כל אחת תבצע כעשרה משלוחים עבורה בשנה הקרובה. לפי סמנכ"ל הכספים של הרשת, ריצ'רד גלנטי, הספינות הללו ייצגו פחות מ־20% מכלל היבוא של הרשת מאסיה בתקופה הזו. גם קוסטקו מעוניינת לתעדף מוצרים שנמכרים היטב בעונת החגים, הוא ציין.
זינוק דו־ספרתי בהכנסות
וולמארט, הקמעונאית הגדולה בארה"ב, עם הכנסות שנתיות בגובה כ־500 מיליארד דולר, חכרה ספינות עוד קודם למשבר הקורונה, בתקופה שבה התקיימו שביתות בנמל לוס אנג'לס ב־2012. כעת, בגלל הפקקים בנמלי לוס אנג'לס, יוסטון וסוואנה, הספינות שמובילות סחורה עבור וולמארט מנותבות לנמלים הקטנים יותר, כמו מובייל, אלבמה, כך לפי דובר הרשת. בשבועות האחרונים, וולמארט שלחה גם עובדים לנמלים העמוסים כדי לסייע בניהול הפריקה.
בינתיים, העיכובים בנמלים הגדולים ממשיכים להתרבות. למעלה מ־60 ספינות משא המתינו להיכנס לנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ' באחרונה, כך לפי נתונים רשמיים של הבורסה הימית בדרום קליפורניה, זאת לעומת כ־25 ספינות חודש קודם לכן. גם בחוף המזרחי נרשמו פקקים.
הכנסות הרשתות הגדולות, שמסיטות עתה סכומי עתק לייעול השינוע, צמחו בשנת הקורונה. טארגט דיווחה ב־2020 על זינוק של 19.8% בהכנסות ל־93.5 מיליארד דולר לאחר שהוכרה כעסק חיוני והורשתה להפעיל סניפים פיזיים. הרשת משווקת מנעד רחב של מוצרים, מתרופות ומזון ועד בגדים, צעצועים, חומרי ניקיון ואביזרים לבית. ברבעון השני דיווחה טארגט על עלייה של 9.5% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל־25.2 מיליארד דולר. רשת וולמארט רשמה הכנסות של 524 מיליארד דולר בשנה שעברה, עלייה של 1.9% לעומת שנה קודם לכן ואילו הכנסות הום דיפו ב־2020 הסתכמו ב־132.1 מיליארד דולר לעומת 110.2 מיליארד דולר ב־2019, עלייה של 20%.