סגור
פיסקר Ocean
פיסקר Ocean. לא עמדה בציפיות (צילום: יצרן)

סופה של פיסקר? היצרנית שניסתה להתחרות בטסלה הגישה בקשה לפשיטת רגל

בשנה שעברה הוציאה פיסקר לשוק את המכונית החשמלית הראשונה שלה, שנתפסה בשעתו כמתחרה פוטנציאלית לטסלה, אך בסופו של דבר מכרה רק 4,700 יחידות וייצורה הופסק. כעת הגישה החברה לביהמ"ש בארה"ב בקשה לצ'אפטר 11 במסגרתה היא מבקשת לאשר לה לצאת לדרך חדשה בהליך הבראה שיכלול מכירת נכסים

סופה של פיסקר (FIsker)? יצרנית המכוניות החשמליות שנתפסה בשעתו כמתחרה פוטנציאלית עתידית לטסלה הגישה לביהמ"ש בארה"ב בקשה לצ'אפטר 11 במסגרת הליך פשיטת רגל.
פיסקר מתמודדת עם פגמים במכוניות, קשיי גיוס וירידה בהיקף הביקוש לרכב חשמלי בארה"ב. החברה הוציאה בשנה שעברה לשוק את המכונית החשמלית הראשונה שלה, ה-Ocean, דגם שלא הצליח לספק לה מספיק הכנסות ומזומנים (לפיסקר אין נציגות ישראלית ומכוניותיה אינן משווקות בארץ). פיסקר ייצרה ב-2023 מעל 10,000 מכוניות, רבע מהתחזיות המוקדמות שלה, וגרוע עוד יותר – היא מכרה רק 4,700 מכוניות מאלה שהצליחה לייצר. ייצורה של ה-Ocean הופסק השנה עקב הקשיים אליהם נקלעה. הכישלון מחק לחלוטין את שווי השוק של פיסקר – החברה נכנסה לוול סטריט ברבעון האחרון של 2020 בהנפקת ספאק, שהעניקה לה שווי של 2.9 מיליארד דולר.
בשנה שעברה הצהירה פיסקר כי תשווק מכוניות בסין, שנחשבת כיום לשוק הגדול בעולם לרכב חשמלי עם מעל 60% מהמכירות, אך מגבלות הסחר שהטילה ארה"ב על יצרני רכב סינים סתמו את הגולל בפני כל ניסיון של פיסקר לשווק מכוניות חשמליות אמריקאיות בסין.
"בדומה לחברות אחרות בתחום הרכב החשמלי, מצאנו עצמנו מתמודדים עם מספר שינויים ואתגרים בשוק שהשפיעו על יכולתנו לפעול ביעילות", מסרה החברה. "לאחר הערכת כל האפשרויות העומדות בפנינו הוחלט על פשיטת רגל ומכירת נכסי החברה".
פיסקר מבקשת מבית המשפט בדאלוור לאשר לה לצאת לדרך חדשה בהליך הבראה שיכלול מכירת נכסים. לדבריה, שווי הנכסים שלה עומד בטווח שבין 500 מיליון דולר למיליארד דולר, כשהיקף החוב שלה עומד על בין 100 ל-500 מיליון דולר.
פיסקר הוקמה ב-2016 ע"י הנריק פיסקר, שעיצב את המודל S של טסלה. בגלגול הקודם של החברה, פיסקר אוטומוטיב, היא ייצרה את הקארמה - מכונית פלאג אין הייבריד שהובילה להגשת תביעה נגד מצד טסלה בטענה כי גנבה את העיצוב של המודל S. פיסקר יצא למלחמה נגד טסלה, ובסופו של דבר זכה ואפילו פוצה על ידי טסלה בשנת 2009 ב-1.1 מיליון דולר. פיסקר אוטומוטיב פשטה רגל ב-2013, והקארמה מיוצרת כיום על ידי קארמה אוטומוטיב, שרכשה את זכויות הייצור.