סגור
ספינת משא של מארסק בנמל ינגשאן
ספינת משא של מארסק בנמל ינגשאן. רווחים שמנים לחברות השילוח (צילום: Qilai Shen/Bloomberg)

סין נגד העולם
ההאצה ביצוא הסיני החריפה את משבר התובלה

הירידה בצריכה בשוק הסיני והחשש מהחרפת הסנקציות המערביות הביאו להגברת קצב היצוא מסין. התוצאה: העמקת משבר התובלה שיצר האיום החות'י וזינוק ברווחי חברות הספנות, בהן צים הישראלית 

סין אולי לא יכולה לייצא את הבעיות שלה, אבל היא בהחלט פועלת בכיוון ומפעילה לחצים כבירים על שוק ההובלה הימית, שמצוי ממילא בתעוקה גדולה. התוצאה: זינוק במחירי השילוח, מחסור חמור במכולות ורווחי שיא עבור חברות ההובלה. אם ללמוד ממשבר דומה שהתחולל בתקופת מגפת הקורונה העולמית, אפשר להניח שהסחרור יפגע בסופו של דבר בעיקר בכיסי הצרכנים, כשהשיא ודאי יירשם בעונת קניות החגים.
האירוע הוא אירוע מתגלגל, ואף שנראה כאילו ראשיתו במשבר בים האדום, מדובר בתוצר של תעשייה שטרם הצליחה לחזור לשגרה מאז פרוץ המגפה. באותה עת, הסגרים המחמירים שהשיתה סין שלחו את מחירי ההובלה הימית לשיא של כל הזמנים.
בשנה האחרונה התווספו לחצים נוספים. הראשון שבהם הוא המשבר בים האדום בעקבות הלחימה בעזה, תוצר התקיפות של הארגון התימני אנצאר אללה (הידוע בכינויו "החות'ים"). האיום המתמיד על ספינות בים האדום גרם להסטה של 90% מתעבורת כלי השיט באזור לנתיבי סחר ארוכים יותר לכיוון אירופה, סביב כף התקווה הטובה. נתיב זה מוסיף תשעה עד 14 ימים לזמני ההפלגה. חברת השילוח DHL הזהירה מפני מחנק במכולות עוד בינואר, זאת בגלל הנתיבים הארוכים. אלה לא רק משבשים את זמני האספקה, אלא פוגעים בשרשרת האספקה כולה משום שהמכולות נמצאות זמן רב יותר בים ואינן זמינות לטעינה מחדש. הקושי לייצר מכולות נוספות כדי לפצות על החוסרים הביא בחודשים האחרונים להתפתחות משבר מכולות.
ואם המצב לא היה מורכב מספיק, תנאי אקלים קשים באסיה ובאופן מיוחד בנמלים בסין, סינגפור ומלזיה מאריכים עוד יותר את זמני השילוח. בפנמה, המצב חמור במיוחד אחרי שבצורת וירידת פני המים אילצו את הרשות המקומית להפחית את מספר החציות היומי בין האוקיינוס האטלנטי והשקט ולהגביל את העומק המרבי שבו גוף הספינה נמצא מתחת למים — מה שמחייב את הפחתת כמות המכולות שנטענות על הספינות. לפי חברת ניתוח הנתונים הנורבגית Xeneta, אילוצים אלו בפנמה לבדם הכפילו את תעריפי הספוט למכולה באורך 40 רגל, ל־5,584 דולר בנתיב שבין אסיה לחוף המזרחי של ארצות הברית.
ואז הגיעה סין וליבתה את האש. סחר החוץ שלה במחצית הראשונה הגיע ל־2.98 טריליון דולר, עלייה שנתית של 2.9% במונחים דולריים, ויצר עודף סחר של 435 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 8.6%. צמיחה זו, לכאורה, מדגישה את הביצועים האיתנים של סין במציאות מורכבת של סחר עולמי, אבל בפועל מדובר בעדות לחוסר היכולת של הממשלה להגדיל את הצריכה המקומית. לפי הערכות, עודף הסחר נובע גם מהציפייה כי המתיחות הפוליטית מול ארצות הברית תביא להשתת עוד ועוד חסמים ומכסים על היצרנים הסיניים, ולפיכך יש להקדים ולייצא ככל הניתן.
הצפת העולם במוצרים סיניים משמעותה לחץ גבוה יותר על נפחי השילוח היומי, כמו גם על פעילות הנמלים הגלובליים שנדרשים לטפל בשטף עז של מכולות. כך למשל, בחודש יוני האחרון נרשם הנפח הגבוה ביותר של מכולות מסין לאירופה לעומת חודש זה בשנים עברו. יוני האחרון דורג גם כחודש השמיני הגדול בנפחו אי־פעם, כשהוא נופל רק מהיקפי השילוח החריגים במיוחד של מגפת הקורונה בסוף 2020 וב־2021.
דינמיקה זו דוחפת מעלה את מחירי התובלה הימית. לפי Xeneta, מאז אוקטובר האחרון טיפס מחיר העברת מכולה באורך 40 רגל מסין לחוף המערבי ולחוף המזרחי של ארצות הברית ב־144% וב־139%, בהתאמה, זאת בין 30 באפריל ל־1 ביולי. באותה תקופה זינק המחיר של השילוח מסין לצפון אירופה ב־166%.
המחירים הגבוהים מתרגמים בהתאם לרווחים שמנים עבור חברות השילוח הימי. כך למשל, צים הישראלית רשמה ברבעון שני השל השנה הכנסות של 1.9 מיליארד דולר ורווח נקי של 373 מיליון דולר — הרבה מעל כל תחזית. במהלך יוני, ענקיות התובלה מארסק הדנית והאפאג־לויד הגרמנית העלו את התחזיות רווח שלהן לשנה הנוכחית. למארסק — חברת השילוח השנייה בגודלה בעולם — היה זה העדכון השני השנה, והיא צופה כעת לרשום רווח תפעולי של 1־3 מיליארד דולר, לעומת התחזית המקורית שעמדה על הפסד העשוי להגיע ל־5 מיליארד דולר. חברת השילוח FedEx רשמה רווחים טובים מהצפוי, תוך שהיא מייחסת למשבר בהובלה הימית חלק מהביצועים העודפים, ואילו מניות חברות השילוח הימי Global Ship Lease, Danaos ו־Ardmore נסחרות היום בשיאים של כל הזמנים.
הרווחים הגבוהים של חברות ההובלה מתגלגלים בסופו של דבר לצרכן. במהלך מגפת הקורונה, הזינוק במחירים היה בין הגורמים שציין הבנק הפדרלי המרכזי כגורם משמעותי לאינפלציה שהיכתה בארצות הברית, הגבוהה ביותר ב־40 שנים.
עד שההשפעות הללו יתבטאו אולי במדדי האינפלציה בעולם, סוחרים מנסים לתכנן קדימה לקראת עונת הכריסמס. ביוני האחרון התריע מנכ"ל מארסק וינסנט קלרק, כי מדובר בעומסים חריגים על השוק. "כדי למנוע עיכובים, אתה מקבל יותר עיכובים", אמר. "נראה שכולם מזמינים יותר ממה שהם צריכים". האנליסט הראשי של Xeneta ציין כי באופן חריג החלו קמעונאים לייבא סחורות לחג המולד כבר במאי. "הם הוציאו הרבה יותר ממה שהם רצו, אבל סברו שזה מחיר ששווה לשלם כדי להוריד את רמת הסיכון בשרשרת האספקה", סיכם.