נייר במקום פלסטיק: ההימור של ענקית אריזות אמריקאית
נייר במקום פלסטיק: ההימור של ענקית אריזות אמריקאית
גרפיק פקג'ינג, המייצרת חומרי אריזה לחברות כמו קוקה־קולה, קלוג ונסטלה, משיקה פרויקט בעלות של 600 מיליון דולר שיהפוך קרטון ממוחזר לאריזות נייר ידידותיות לסביבה. אלא שמחיר ההסבה גבוה ויצרני הפלסטיק טוענים: אנחנו ירוקים יותר
ענקית האריזות האמריקאית גרפיק פקג'ינג הולדינג תשיק החודש פרויקט ירוק ויוצא דופן בהיקף של 600 מיליון דולר, שבמהלכו, מכונה חדשה בגודל בניין תהפוך הררי קרטון ממוחזר לקרטון המתאים לשיטות אריזה ירוקות יותר.
גרפיק, שבסיסה בסנדי ספרינגס, ג'ורג'יה, מייצרת חומרי אריזה עבור כמה מחברות המזון, המשקאות ומוצרי הצריכה הגדולות ביותר בארה"ב, ביניהן קוקה־קולה, פפסיקו, קלוג, ג'נרל מילס נסטלה, מארס, קימברלי קלארק ופרוקטר אנד גמבל. החברה מוכרת כ־13 מיליארד כוסות קרטון בשנה ועסקי אריזות הבירה שלה לבדם מגלגלים כמיליארד דולר בשנה.
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", במסגרת הפרויקט, יוקם - לראשונה זה עשרות שנים בארה"ב - קו ייצור חדש של קרטון. הרעיון הוא להציע אריזות ידידותיות יותר לסביבה, כך שחברות מוצרי הצריכה שרוכשות את המוצרים של גרפיק יוכלו להציג שרשרת אספקה נקייה יותר למשקיעים ולצרכנים שלהן. לדברי החברה, במסגרת הפרויקט יושבתו ארבע מכונות קטנות ופחות יעילות, ובכך היא תצמצם משמעותית את צריכת המים והחשמל ותפלוט 20% פחות גזי חממה.
השקעות ירוקות צברו תאוצה
העיתון מדווח כי השקעות ב־ESG (סביבה,חברה וממשל) הכניסו עד כה טריליוני דולרים לקרנות הייעודיות, וכי יש בכך משום תמריץ לחברות להקטין את טביעת הרגל הפחמנית שלהן. לפי גרפיק, ההשקעות הירוקות יצרו שוק בשווי של יותר מ־6 מיליארד דולר בשנה שיביא בסופו של דבר להחלפת פלסטיק בנייר על מדפי החנויות, וזאת למרות שמחירו עשוי להיות מעט גבוה יותר.
כאשר גרפיק הכריזה ב־2019 על כוונתה להקים מפעל קרטון ירוק חדש, המשקיעים הטילו ספק בנחיצותו. אלא שמאז, ההשקעות הירוקות צברו תאוצה, ומשקיעים חדשים התייצבו מאחורי הפרויקט. בספטמבר שעבר מכרה גרפיק אג"ח ירוקות ב־100 מיליון דולר כדי לסייע במימון הפרויקט. בחודש יולי שילמה גרפיק 280 מיליון דולר עבור שבעה מתקנים שמקפלים קרטון לאריזות, ובנובמבר רכשה מתחרה אירופית ב־1.45 מיליארד דולר.
השימוש בפלסטיק הפך לנפוץ מאוד לאחר מלחמת העולם השנייה, אז מחסור בחומרים טבעיים גרם למרוץ אחר תחליפים סינתטיים, כולל ניילון ופרספקס. הבעייה המרכזית היא שתהליך ייצור הפלסטיק מדלקי מאובנים גורם לפליטה משמעותית של גזי חממה. לפי דו"ח משותף של הפורום הכלכלי העולמי, קרן אלן מקארתור ומקינזי, רק 14% מאריזות הפלסטיק נאספים למיחזור ורק חלק מאלה הופך למוצרים חדשים, בעוד שכשליש לא מגיע לידי מיחזור. לפי מחקר של גולדמן זאקס מ־2019, עד שנת 2050 יהיה משקל הפלסטיק בים גבוה מזה של הדגים.
מחקר שציטטה רשת בי.בי.סי, שנערך עבור הפרלמנט של צפון אירלנד לפני יותר מעשור, מציין כי "כמות האנרגיה הדרושה לייצור שקית נייר גדולה פי ארבעה מזו הדרושה לייצור שקית ניילון". בניגוד לתעשיית הניילון, ייצור שקיות הנייר גם כרוך בכריתת יערות. עוד עולה מהמחקר, כי תהליך ייצורן אחראי לפליטה גבוהה יותר של כימיקלים רעילים. שקיות נייר גם שוקלות יותר מפלסטיק והמשמעות היא כי שינוען דורש יותר אנרגיה, משמע - הגדלת טביעת הרגל הפחמנית שלהן.
עכשיו, כשבכל העולם יוצאים למאבק בפלסטיק, אנליסטים מגדירים את השימוש בו כאחד האיומים הגדולים ביותר הניצבים בפני חברות שסחורותיהן נארזות. בהתאם, חברות מובילות, ביניהן ענקיות המשקאות קוקה־קולה ו־Anheuser־Busch InBev הזכירו בדו"חות הקיימות שלהן, כי בכוונתן לעבור מפלסטיק לנייר.
שינוע יקר יותר לנייר
ועם זאת, גרפיק לקחה כאן הימור שהוא גם מבחן משמעותי להשקעות ה־ESG וליכולתן להביא לשינוי בשרשראות האספקה. בכירי החברה טוענים שהסיכוי שלקוחותיהם יעמדו ביעדי פליטות ופסולת ללא הפיכת שרשראות האספקה לנקיות יותר באופן משמעותי הוא נמוך. ואולם, הוויכוח ארוך השנים בין תומכי הנייר לבין אלה שאינם מוכנים עדיין לוותר על הפלסטיק רחוק מהכרעה: יצרני הפלסטיק טוענים כי גם הם משקיעים בטכנולוגיות מיחזור ואיסוף פסולת, וכי ברגע שמשקללים גורמים כמו את משקל המשלוח, הרי שהמוצרים שלהם עדיפים על נייר.