סגור
לוחמים חות'ים
לוחמים חות'ים (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

דיווחים: חברות הספנות הגדולות מנהלות מגעים עם החות'ים

על פי דיווח בתקשורת הדנית, חלק מחברות הספנות, ביניהן מארסק, הגיעו להבנות עם החות'ים שיאפשר להן לשוט בבטחה יחסית מהים הערבי לים האדום ומשם לים התיכון

דיווחים בעולם לפיהם חלק מחברות הספנות הגדולות מנהלות מגעים עם המורדים החות'ים בתימן לקראת הסכם שלפיו הם לא יפגעו באוניותיהן באזור מצר באב אל-מנדב.
על פי חלק מהדיווחים, אחד מהם של האתר הדני ShippingWatch, חלק מחברות הספנות אף הגיעו להבנות עם החות'ים באופן שאמור לאפשר להן לשוט בבטחה יחסית מהים הערבי לים האדום ומשם להיכנס לים התיכון דרך תעלת סואץ. חלק מהחברות, בהן מארסק שנחשבת לחברה הגדולה בעולם בהובלה של סחורות במכולות, הבהירו כי השיגו הבנות כאלה עם החות'ים.
הדיווחים על הבנות כביכול עם החות'ים באים לאחר שבתחילת השבוע ענקית הספנות הסינית קוסקו הודיעה על השעיית פעילותה בישראל, ושאוניותיה יפסיקו לעגון בנמלי הים שלה. עיקר הפעילות של קוסקו היה עם נמל המפרץ שבבעלות סינית, ומדובר בחברה הראשונה שהעתיקה את פעילותה אליו מנמל חיפה עם פתיחתו. עם זאת, גורמים בענף הספנות אמרו כי ההחלטה של קוסקו אינה מהותית למשק הישראלי שכן היא היוותה 5% בלבד מהיקף המכולות שנפרקות בנמל. להערכת אותם גורמים, החלטת החברה הסינית לא תוביל לגל התייקרויות חריג במשק, פרט להתארכות זמני האספקה של תוצרת מיובאת.
קוסקו מצדה מתכוונת לפרוק מכולות המיועדות למשק הישראלי בנמל פיראוס שביוון שנמצא בבעלותה, ממנו ישונעו לישראל באמצעות חברות אחרות. גורמים בענף הספנות אמרו כי בעקבות המהלך של החברה הסינית צים תגביר את הקווים לישראל וזאת כדי לספק מענה לצרכי המשק.
המורדים החות'ים, "פרוקסי" של איראן, החלו לתקוף את ישראל זמן קצר לאחר תחילת המלחמה בעזה ב- 7 באוקטובר במטרה להביע סולידריות עם חמאס. התקיפות שהם מכוונים באמצעות כלי טיס בלתי מאויישים וטילים לעבר כלי שיט שמנסים להיכנס אל הים האדום אילצו את חברות הספנות שמשנעות סחורות מסין ומהמזרח לאירופה להאריך בשבועיים את משך ההפלגה שלהן במסלול שעוקף את יבשת אפריקה, מה שהוביל בשבועות האחרונים לזינוק במחירי התובלה הימית. צים העלתה את מחירי השינוע שלה בכ-200%, לרמה של כ-6,000 דולר למכולה.