סגור
קמלה האריס 3 בנאום בצפון קרוליינה 16.8.2024 בחירות בארה"ב
קמלה האריס בעצרת בראלי, צפון קרוליינה. "העלויות עדיין גבוהות מדי" (צילום: Photo by Allison Joyce / AFP)

התוכנית של האריס: איסור פדרלי ראשון על העלאת מחירי מזון

בעצרת בחירות בצפון קרוליינה הציגה המועמדת הדמוקרטית את תוכנית "כלכלת הזדמנות" שנועדה להוזיל את עלויות המחיה. בין המהלכים: הטלת קנסות על חברות שיעלו מחירי מזון, סיוע ברכישת בית ראשון והגדלת היצע השכירות המוזלת

בעצרת בחירות שקיימה בסוף השבוע בראלי, צפון קרוליינה, הציגה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס תוכנית כלכלית מפורטת תחת הסיסמה "כלכלת הזדמנות". בראש רשימת המהלכים שמתכננת האריס ב־100 הימים הראשונים לכהונתה: השתת האיסור הפדרלי הראשון אי פעם על העלאת מחירי מזון. במסגרת זו נציבות הסחר הפדרלית תקבל הנחיות להשית "קנסות כבדים" על חברות שמפרות את איסורי העלאות המחירים.
מלבד העלויות הגבוהות של סל המכולת, תוכניתה של האריס מתמקדת בהטבות לשוכרי בתים ולרוכשי בית ראשון. "העלויות עדיין גבוהות מדי. יותר מדי אנשים, וללא קשר להיקף שעות העבודה שלהם, מרגישים שקשה מדי להתקדם", אמרה האריס. "כנשיאה, אני אתמקד ביצירת הזדמנויות למעמד הביניים כדי לקדם את הביטחון הכלכלי שלו, היציבות והכבוד".
בין השאר, תוכניתה של האריס כוללת סיוע בהיקף של 25 אלף דולר עבור מקדמה לרכישת בית ראשון. עם זאת, להטבה יהיו זכאים רק מי ששילמו במועדם את דמי השכירות במשך שנתיים לפחות. כמו כן, בכוונתה להציע הטבות מס לחברות בנייה במטרה להגדיל את היצע הבתים בני־ההשגה לרוכשי בית ראשון ולהרחיב הטבת מס קיימת שמעודדת בניית דיור בר־השגה להשכרה. האריס תפעל גם לחידוש הטבת מס לילדים בגובה 3,600 דולר שתוקפה פג ב־2021 ולהוזלת מחירי תרופות מרשם.
"הוושינגטון פוסט" מתאר את תוכניתה כעליית מדרגה משמעותית בחזית הפופוליזם הכלכלי גם בהשוואה לנשיא ג'ו ביידן, שכבר הזיז את המפלגה הדמוקרטית שמאלה בסוגיות כלכליות לעומת נשיאים דמוקרטים בעבר. במסגרת המהלכים לשליטה במחירי המזון ושאר מוצרי צריכה יומיומיים, "ייקבעו כללים ברורים שימנעו מתאגידים גדולים לנצל לקוחות באופן לא הוגן כדי להקפיץ רווחים תאגידיים על מזון ומוצרי מכולת", כך בהודעת הקמפיין שלה.


כלכלנים רבים משני צידי הקשת הפוליטית מתייחסים להגבלות מחירים מסוג זה כאל התערבות ממשלתית לא יעילה שתוצאתה צמצום היקפי ייצור לרמה שאינה תואמת את הביקושים. "מדובר כאן בחזרה למדיניות כלכלית עצלה וכושלת של שנות השבעים, כאשר פיקוח על מחירים התברר כאסון לכלכלה", כך לפי בריאן רידל, עמית בכיר במכון מנהטן, צוות חשיבה שמרני, שאמר את הדברים ל"וושינגטון פוסט". "זה מראה שהאריס מחפשת פתרונות קלים בנושא הכלכלי, אפילו באופן אגרסיבי יותר מביידן. ביידן דיבר על העלאות מחירים אבל הוא לא היה עד כדי כך אגרסיבי ולא ביקש להשית רפורמות שיאסרו זאת".
עם זאת, באופן כללי, גישתה של האריס מציגה בעיקרה המשכיות למדיניות של ביידן, כולל בחירתה לסגנה המיועד, מושל מינסוטה טים וולץ, שהציג במדינתו זיכויי מס לילדים וארוחות חינם בבתי הספר, זאת נוסף למהלכים ליברליים נוספים. מעבר לתוכניתה לקדם הטבות למשפחות עם ילדים, כמו חופשות בתשלום ומעונות יום מסובסדים, האריס גם ממצבת את עצמה כבת ברית של איגודי העובדים.
הסקרים מצביעים על עלייה בפופולריות של האריס — 46.2% לעומת 43.6% ליריבה הרפובליקני. בהופעתה בצפון קרוליינה, האריס ביקשה למנף את ההישג הזה במגרש הכלכלי, זאת אחרי שמצביעים העניקו לביידן ציונים נמוכים על מדיניותו הכלכלית, אך מתבררים כסלחניים יותר עמה, לפחות לעת עתה.
תוכניתה של האריס מגיעה ברקע תנאים כלכליים מאתגרים. שוק התעסוקה מתקרר ובנקים מובילים, כמו ג'יי.פי מורגן צ'ייס וגולדמן זאקס, מעלים את תחזיותיהם לגבי הסיכון למיתון. במקביל, יותר ויותר אמריקאים מתקשים לפרוע חובות כרטיסי אשראי והלוואות רכב, והצפי לחדלויות פירעון הגיע לרמות הגבוהות ביותר מאז שיאם של סגרי הקורונה.
בה בעת, על פי נתונים אחרונים, האינפלציה טיפסה בשיעור שנתי של 2.9% בחודש שעבר, קרוב ליעד הפד העומד על 2%. בעקבות ההאטה בקצב עליית המחירים במחצית הראשונה של השנה, שיעור המצביעים הרשומים שהגדירו את האינפלציה כנושא המרכזי בבואם לקלפי ירד מ־14% ל־6%, כך לפי סקר של NYT/סיינה. שיעור גבוה יותר של מצביעים ציינו כי הם מוטרדים יותר ממצבה של הכלכלה הרוחבית, כולל שוק התעסוקה ושוקי ההון.
אף כי צינון המחירים נמצא עדיין בעדיפות גבוהה, קובעי המדיניות של הפד מעבירים את המיקוד להשפעה שהיתה לריביות הגבוהות בשנתיים האחרונות, במיוחד על בעלי ההכנסה הנמוכה או הבינונית, כמו גם על עסקים ושוק התעסוקה. אם הפד יוריד את הריבית בספטמבר, המהלך עשוי להיתרגם במהירות לירידה בעלות חובות כרטיסי האשראי ומשכנתאות חדשות. הורדת הריבית גם עשויה לאפשר לעסקים להתרחב אחרי שנתיים שבהן נמנעו מכך בגלל העלויות הגבוהות — כך על פי הערכות שפרסם האתר "פוליטיקו". במידה שנתוני התעסוקה של אוגוסט יהיו חלשים, כפי שאירע ביולי, השווקים יצפו כי הפד יוריד ריבית בשיעור של עד 0.5%, פי שניים מהקצב המקובל בבנק המרכזי.
"האינפלציה ירדה אל מתחת ל־3% ואינפלציית הליבה ירדה לרמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2021", אמר ביידן בהודעה רשמית השבוע. "יש לנו עוד עבודה לעשות כדי להוריד את עלויות המחיה עבור האמריקאים העובדים, אבל אנחנו מתקדמים בכך באופן משמעותי", סיכם.