סגור
financial times

FT
אחרי היחלשות נטפליקס, גם אולפני הוליווד יתחילו לקצץ

ענקית הסטרימינג דיווחה לראשונה על ירידה במנויים, הודיעה שתפטר עובדים והכניסה את התעשייה כולה לכוננות. וורנר מדיה דיסקברי הממוזגות, שמחזיקות ב־HBO ו־CNN, כבר ביטלו שירות סטרימינג והמנכ"ל מבטיח קיצוץ של 3 מיליארד דולר

"בלעדיכם, נהיה פשוט נטפליקס", אמר מנכ"ל פוקס ספורטס אריק שאנקס למפרסמים בכנס שנערך בשבוע שעבר במנהטן, שבמסגרתו הציגו מנהלי פוקס את תוכניותיהם בזה אחר זה, ולא חסכו בבדיחות על חלוצת הסטרימינג.

העקיצה של שאנקס התייחסה לשינוי הדרמטי בביצועים של נטפליקס, שדיווחה לראשונה על ירידה במספר המנויים ורשמה צניחה חדה במחיר המניה. נטפליקס, שנחשבה עד כה לכוח משבש וחסין בהוליווד, הידרדרה לכדי שורת מחץ של בדיחה.
השינוי ביחס של וול סטריט כלפי נטפליקס גורם לאי־ודאות ברחבי הוליווד, ונראה כי מלחמות הסטרימינג עומדות בפני עידן חדש של צנע. "העולם התעורר פתאום ואמר: 'לא, אתם חייבים להרוויח כסף'", הגיב מנכ"ל לשעבר של רשת טלוויזיה גדולה בארה"ב. "עכשיו הגישה היא יותר: 'אנחנו לא יכולים פשוט להוציא 15 מיליארד דולר על תוכן ולהגיד שנוספו לנו 3 מיליון מנויים באינדונזיה, וזה יספיק כדי ששווי השוק יעלה ב־50 מיליארד דולר נוספים'".

חובות של 55 מיליארד דולר

מוקדם יותר החודש עדכנה נטפליקס את עקרונות התרבות התאגידית שלה עם סעיף לפיו היא "תוציא את כספי המנויים בתבונה". היתה זו למעשה הפעם הראשונה שבה התייחסה להגבלת ההוצאות. וורנר ברדרס דיסקברי, מענקיות התעשייה, הודיעה גם היא על תוכניות לקצץ את התקציב במיליארדי דולרים.
ספנסר ניומן, סמנכ"ל הכספים של נטפליקס, אמר שהחברה מתכוונת "לצמצם" את הצמיחה בהוצאות בשנתיים הבאות, זאת במטרה לשמור על שולי רווח של כ־20%.


בחברה סירבו לפרט באילו תחומים הם מתכוונים לצמצם את העלויות, אך בשבוע שעבר הודיעה נטפליקס כי בכוונתה לפטר 150 עובדים, כולל בכירים בחטיבת סדרות הטלוויזיה בארה"ב. החברה כבר פיטרה עובדים חיצוניים בערוצי המדיה החברתית ובכוונתה לקצץ 70 משרות בחטיבת האנימציה. לפי גורמים המעורים בנושא, חלק מאנשי הצוות יעברו לעבוד על תוכניות אחרות. במקביל, בתחילת החודש פיטרה נטפליקס מעל 20 כותבים שהועסקו עבור פרויקט שנועד להקים אתרי מעריצים לתוכניות שעולות בשירות.
וורנר ברדרס דיסקברי, אחד מאולפני הבידור הגדולים בעולם, שבבעלותו רשתות כמו HBO ו־CNN, סיפק יותר פרטים לגבי החיסכון המתוכנן בעלויות לאחר מיזוג בשווי 43 מיליארד דולר בין וורנר מדיה ודיסקברי, שיצא לפועל בחודש שעבר. המנכ"ל דיוויד זסלב הבטיח למשקיעים קיצוץ של 3 מיליארד דולר בהוצאות והשגת יעד רווח של 14 מיליארד דולר בשנה לפני ריבית, מסים, פחת ופיחות. לחברה חובות בהיקף של 55 מיליארד דולר.

3 צפייה בגלריה
כוכבת Stranger Things של נטפליקס נטליה דייר
כוכבת Stranger Things של נטפליקס נטליה דייר
כוכבת Stranger Things של נטפליקס נטליה דייר (בכחול), בפרמיירה בשבוע שעבר במדריד. "נוציא את כספי המנויים בתבונה"
(צילום: גטי אימג'ס)

בפגישת העובדים הראשונה שקיים זסלב, ב־14 באפריל, הוא התייחס למשימה העומדת לפניו. הוא הזמין את אופרה ווינפרי לראיין אותו והכריז כי המיזוג הוא "המפגש שלנו עם הגורל". בהמשך אותו "יום בהיר ושמשי", כפי שזסלב תיאר אותו, הוא וסגניו החליטו לבטל את CNN פלוס, פרויקט שאפתני לשירות סטרימינג לחדשות שהושק חודש אחד בלבד לפני כן. כעת עוסקים זסלב ואנשיו, בהובלת סמנכ"ל הכספים גונאר וידנפלס, במשימה לא פופולרית נוספת: בדיקת הוצאות וורנר־דיסקברי על מנת למצוא היכן לקצץ.
וידנפלס הגרמני, לשעבר יועץ בפירמת מקינזי שהצטרף לדיסקברי ב־2017, בנה לעצמו מוניטין כמי שמוכשר בצמצום הוצאות ומקסום רווחים. תחת הנהגתו של וידנפלס, מפיקים בחלק מהתוכניות של דיסקברי נאלצו לקחת הלוואות כדי לממן הפקות.
וידנפלס, שבשבועות האחרונים עוסק בבדיקת ספרי החשבונות של וורנר, הביע תסכול מההחלטות שקיבלו קודמיו בתפקיד, ואמר לעובדיו כי ההנהלה הקודמת של וורנר מדיה והבעלים הקודמים AT&T לא טרחו לחשב את ההחזר המצופה על ההשקעות הקודמות שלהם, כך לפי גורמים המעורים בנושא. לדבריהם, התרבות הזו של "קודם להוציא את הכסף ואז לבקש אישור" איננה לרוחו של וידנפלס.

להרוויח מהקניין הרוחני

הגישה הזו עמדה בלב פרשת CNN פלוס, שבמסגרתה הורה המנכ"ל היוצא ג'ייסון קילאר לבכירים לקדם השקעה של 350 מיליון דולר להקמת שירות הסטרימינג, זאת מבלי לברר אם הבעלים החדשים תומכים בפרויקט, כך לפי המקורבים.
וידנפלס מעוניין להפיק כמה שיותר רווח מהקניין הרוחני של החברה, אסטרטגיה שקידם גם בדיסקברי, כשהחברה קיצצה את זכויות השידור של התכנים המובילים בערוצים המסורתיים ובפלטפורמות הסטרימינג ובמקביל מכרה רישיונות לחברות אחרות.
בשלב זה, וידנפלס חס על התכנים — קו החיים של העסק — והם פטורים מקיצוצים. וורנר ברדרס דיסקברי תוציא השנה 22 מיליארד דולר על טלוויזיה וקולנוע, אך הצוות של זסלב עוקב מקרוב אחר האקלים הכלכלי, כך שאם יתפתח מיתון, כפי שחלק מהכלכלנים חוזים, וידנפלס עלול לשנות כיוון, מזהירים המקורבים.
בכל מקרה, מפיקים וראשי אולפנים שומרים על אופטימיות ומאמינים שהשגשוג בתכנים יימשך, זאת על אף הירידה הפתאומית במספר המנויים בנטפליקס. הם מציינים את הנוכחות המרחפת ממעל של אפל ואמזון, שאינן זקוקות להכנסות מטלוויזיה וקולנוע.
ג'ייסון קלות', המייסד של Creative Wealth Media המספקת מימון להפקות, אמר כי אפל גברה עליו לאחרונה בכמה עסקאות בהן הגישה הצעות גבוהות משלו בהיקף משמעותי, כמו על סרטו של מרטין סקורסזה רוצחי פרח הירח (Killers of the Flower Moon) ועל סרט האקשן בכיכובו של וויל סמית Emancipation. החברה שלו בשיתוף עם MGM הגישה את "מה שנתפסה בעינינו כהצעה חזקה במיוחד עבור רוצחי פרח הירח", אמר. "אם נטפליקס יפסיקו להגיש הצעות על פרויקטים, הקריסה שלהם תואץ", הוסיף, במיוחד אם שאר שירותי הסטרימינג ימשיכו במדיניות ההוצאות שלהם.
קלות' מציין את The Man from Toronto, קומדיית אקשן בכיכובו של קווין הארט שהוא מממן ביחד עם סוני, שנמכרה לאחרונה לנטפליקס עבור מעל 100 מיליון דולר. "העסקאות האלה נמצאות שם", אמר, והדגיש כי לא הבחין בירידה במחירים של התכנים.

האולפנים עושים סדר

1. נטפליקס מתכווצת: ענקית הסטרימינג מפטרת עשרות עובדים, בהם בכירים בחטיבת סדרות הטלוויזיה, צוותי אנימציה ועובדי רשתות חברתיות
2. וורנר ברדרס מתייעלת: בעקבות המיזוג עם דיסקברי, אולפני הענק הבטיחו למשקיעים קיצוץ של 3 מיליארד דולר בעלויות
3. התכנים נשארים במרכז: בכירים בתעשייה מדגישים כי לא נרשמה ירידה בהשקעה בתכנים, בעיקר ברקע תחרות חזקה מול אפל ואמזון


3 צפייה בגלריה
אינפו פייננשל טיימס 2022 FT
אינפו פייננשל טיימס 2022 FT
אינפו פייננשל טיימס 2022 FT