סגור
מכוניות חשמליות BYD ממתינות להעמסה על אנייה  BYD Explorer No.1 בעיר יאנטאי סין
מכוניות חשמליות של BYD ממתינות להעמסה על אנייה (צילום: Tang Ke/Feature China/Future Publishing/Getty)

ביידן יקפיץ פי 4 את המכסים שהטיל טראמפ על רכבים סיניים

משיקולי ביטחון לאומי הממשל הפדרלי יעלה ל־100% את המיסוי על רכבים חשמליים מתוצרת סין. עוד על הכוונת: פאנלים סולריים במחירי רצפה ופלדה ואלומיניום שמציפים את השוק העולמי. הנשיא ביידן: "הסינים לא מתחרים, הם מרמים"

את המגמה שטראמפ התחיל בתקופת כהונתו כנשיא ארצות הברית, הנשיא ביידן יעצים. הממשל הפדרלי צפוי להודיע מחר על העלאת מכסי יבוא על מוצרים בתחום האנרגיה מסין, בראשם כלי רכב חשמליים. המס בגובה 25% שהשית טראמפ על רכבים חשמליים יזנק תחת ביידן פי ארבעה, ל־100%, כאשר יתר הרכבים המיובאים לארצות הברית ממוסים ב־2.5% בלבד.
מוצרים נוספים שצפויים להיות מושפעים מהמכסים החדשים קשורים למינרלים החיוניים לייצור סוללות של רכבים חשמליים, פאנלים סולאריים ומוצרי פלדה ואלומיניום.
העלאת התעריפים מגיעה בשנת בחירות בארצות הברית ובזמן שהמועמד הרפובליקני טראמפ כבר הבטיח שיקפיץ את המסים על סין ב־60% ויעצים את מלחמת הסחר שפתח בה בקדנציה הראשונה.
בתחילת מרץ הודיע ביידן על פתיחת חקירה סביב מכוניות חשמליות מתוצרת סין ש"אוספות כמויות גדולות של נתונים רגישים על הנהגים והנוסעים ומשתמשות במצלמות ובחיישנים כדי להקליט מידע מפורט על תשתיות ארצות הברית", כך בהצהרה של הבית הלבן. ביידן ציין כי "רוב המכוניות בימינו הן כמו טלפונים חכמים על גלגלים. המכוניות האלה מחוברות לטלפונים שלנו, למערכות ניווט, לתשתיות קריטיות ולחברות שיצרו אותן. כלי רכב מקושרים מסין יכולים לאסוף נתונים רגישים על האזרחים שלנו והתשתיות שלנו ולשלוח את הנתונים בחזרה לסין", והתריע, כי סין מעוניינת להציף את השוק המקומי בכלי הרכב שלה ובכך לסכן את הביטחון הלאומי. "לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי'', אמר. כמה מחוקקים ציינו בשבועות מאז ההודעה על פתיחת החקירה כי יש לאסור לחלוטין על כניסתם של רכבים חשמליים סיניים למדינה, תוך ציון שיקולים של ביטחון לאומי.


בשנה האחרונה, יצרניות הרכב החשמליים הסיניים, בראשן BYD, התחילו להציב אתגר משמעותי על יצרניות רכב בעולם. אחרי שנים של פיגור והודות לשליטה מלאה בשרשרת האספקה והייצור בשילוב סובסידיות ממשלתיות כבדות והלוואות מבנקים בניהול המדינה, הצליחו היצרניות הסיניות לשווק מכוניות במחירים זולים במיוחד. היום BYD מציעה דגם שמחירו ההתחלתי עומד על כעשרת אלפים דולר, מחיר זול משמעותית לעומת היצרניות האמריקאיות והאירופיות. כך למשל טסלה, אחת מהיצרניות הפופולריות בעולם, מציעה היום את דגם הזול ביותר שלה תמורת כ־39 אלף דולר. צרכנים ברחבי העולם לא מתעלמים מהמחירים הזולים וברבעון האחרון של 2023 BYD מסרה לראשונה יותר מכוניות מטסלה. בשבוע שעבר הנפיקה היצרנית הסינית Zeekr בשוק האמריקאי בהנפקה הגדולה ביותר של חברה סינית מאז 2021. בשיחה עם משקיעים עם פרסום תוצאות הרבעון ושל השנה כולה ציין מנכ"ל טסלה אילון מאסק, כי "אם לא ייקבעו חסמי סחר, היצרניות הסיניות יוכלו להרוס את מרבית חברות הרכב האחרות בעולם".
גם באירופה שותפים לחשש האמריקאי מפני היצף של סחורות סיניות, שמחירן זול בתמיכת המדינה במטרה להשתלט על נתחי שוק. "המוצרים המסובסדים האלה, כמו כלי רכב חשמליים או פלדה, מציפים את השוק האירופי", אמרה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין בשבוע שעבר על רקע ביקורו הראשון של נשיא סין שי ג'ינפינג ביבשת מזה חמש שנים. "העולם לא יכול לספוג את עודפי הייצור של סין", סיכמה. בביקור של שרת האוצר האמריקאית ג'נט ילן בסין בחודש שעבר היא הציפה חששות דומים מפני "ההשלכות השליליות שעודף קיבולת יכולות לייצר לכלכלה העולמית".
ממשל טראמפ התחיל את מתיחות הסחר בשנתו הראשונה לנשיאות, אז הטיל מכסים כבדים בהיקף של כ־370 מיליארד דולר בשנה על יבוא סין. ממשל ביידן הותיר את המכסים הללו על כנם, ואף הוסיף והגדיל מסים במגזר הרכבים החשמליים. מסים אלה, לכאורה, עומדים בסתירה למדיניות ממשל ביידן לקדם מעבר לרכבים חשמליים ואנרגיה ירוקה, אך מתקפים את מחוייבותו לחיזוק הייצור המקומי. בהתאם, גם הסובסידיה שהעמיד ממשל ביידן לרכבים חשמליים כדי לעודד את ייצורם ורכישתם בנויה כך שהרכבים כולם צריכים להישען על מוצרים וטכנולוגיה מקומית, ולא על כאלה שהוגדרו "ישויות מעוררות דאגה", כלומר, יצרניות סיניות.
מאז נבחר לתפקיד, הנשיא ביידן, בדומה לטראמפ לפניו, מתבטא רבות על קידום הייצור והגנת התעשיות הכבדות האמריקאיות. בנאום בפני חברי איגוד United Steelworkers בפיטסבורג, ציין ביידן בחודש שעבר כי הוא רוצה להעלות את המכסים על יבוא פלדה ואלומיניום מסין. יצוא הפלדה של סין עמד על קרוב ל־90 מיליון טונה בשנה שעברה, כמות המשתווה לתפוקה המשולבת של בריטניה, גרמניה, צרפת, איטליה וספרד. "מכיוון שחברות פלדה סיניות מייצרות הרבה יותר פלדה ממה שסין צריכה, בסופו של דבר הן זורקות את הפלדה הנוספת לשווקים הגלובליים במחירים נמוכים בצורה לא הוגנת", אמר ביידן לעובדי הפלדה, "והמחירים נמוכים בצורה לא הוגנת מכיוון שחברות הפלדה הסיניות לא צריכות לדאוג לרווחים, כי ממשלת סין מסבסדת אותן בכבדות. הם לא מתחרים. הם מרמים". בחודש שעבר הודיע הממשל הפדרלי, כי המחירים הממוצעים ליבוא מסין ירדו ב־2.6% במרץ לעומת שנה קודם לכן.
בסין דוחים את ההאשמות. "המטרה האמיתית היא לעכב את הפיתוח האיכותי של סין ולשלול מסין את זכותה הלגיטימית לפיתוח", אמר דובר משרד החוץ הסיני בשבוע שעבר. "אין יכולת יתר של סין, אלא יכולת יתר של חרדה מצד ארצות הברית הנובעת מחוסר אמון והכפשות נגד סין", ציין. המספרים מעידים על מצב מורכב הרבה יותר. במהלך 2023 זינק היצוא הסיני בתחום הרכב ב־84% בחישוב שנתי. אחת הדוגמאות שהפכו סמל לתופעת היצף השוק במוצרים סיניים הם הפאנלים הסולריים. מחירם היום כה זול, עד שהם משמשים לבניית גדרות בהולנד ובגרמניה.
הדחיפה בממשל הסיני לעודפי ייצור הביאה לפחות לתוצאה טובה אחת מיידית - ברבעון הראשון של השנה צמחה הכלכלה הסינית ב־1.6%, נתונים שמצביעים על צפי לקצב צמיחה שנתי של כ־6.6% לעומת יעד של 5.2% שהציבה בייג'ינג בתחילת השנה. הנתונים שפרסמה סין חושפים מציאות כלכלית מורכבת יותר, שכוללת קיפאון בהוצאות הצרכנים וגם במגזר שהיה קטר צמיחה משמעותי - הדיור. מכירות הדירות החדשות יורדות ברצף מאז 2022, ההשקעות בפרויקטי בנייה צנחו ב־9.5% ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ויזמים רבים, לרבות ענקית הבנייה אוורגרנד, נמצאים היום בהליכי פשיטת רגל. מה שתרם בעיקר לצמיחה הוא היצוא, שערכו הכולל טיפס ב־7% במונחים דולריים וב־20% במונחים פיזיים לעומת התקופה המקבילה שנה שעברה. במקביל, גם השקעות המדינה בתחום הייצור גדלות וכך גם יחס החוב־תוצר שהסתכם ב־2023 ב־287.8%.
בעיית חוב זו צפויה לזנק בעשור הקרוב ליחס של עד 450% אם תמשיך סין בסובסידיות הגדולות לתמיכה בייצור. בעיית החוב זו צפויה להאיץ התפתחות משבר בסין, אלא אם לפני כן לא תיפתח מלחמת סחר עולמית בתגובה להיצף הסיני, שגם היא צפויה בסופו של דבר להוביל למשבר. נכון להיום, נראה כי בממשל הסיני בוחרים עדיין באופציה של מלחמת סחר.