שיבושי ה-GPS של המלחמה מפריעים לטיסות ברחבי העולם: "עלולים לאבד מטוס"
שיבושי ה-GPS של המלחמה מפריעים לטיסות ברחבי העולם: "עלולים לאבד מטוס"
לפי הוול סטריט ג'ורנל, באוגוסט הושפעו יותר מ-1,100 טיסות מדי יום משיבושי GPS, כשבמרבית המקרים המקור הוא משדרים של לוחמה אלקטרונית ברוסיה, אוקראינה וישראל. עד כה השיבושים הללו לא היוו סיכון בטיחותי משמעותי, אך הם מסיחים את דעת הטייסים באופן שעלול להקשות עליהם לתפקד במקרה חירום
תעשיית התעופה מתמודדת בתקופה האחרונה עם אתגר חדש: שיבושי GPS. מדובר באותות מזויפים שנשלחים לרוב על ידי כוחות צבאיים, ומטרתם להפריע לפעילות של כטב"מים או טילים. אולם, לדברי טייסים ובכירים בתעשיית התעופה השיבושים הללו מתפשטים מעבר לאזורי מלחמה פעילים בסמוך לאוקראינה או ישראל, ומבלבלים את מערכות הניווט והבטיחות של מטוסים מסחריים, בנוסף להיותם הסחת דעת עבור הטייסים.
לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, השיבושים הללו החל להשפיע על מספר גדול של טיסות מסחריות לפני כשנה, ומספר הטיסות המושפעות בכל יום זינק מכ-20 בפברואר ליותר מ-1,100 באוגוסט, כך לפי ניתוח שערכו ב-SkAI Data Services ביחד עם אוניברסיטת ציריך. לדבריו של טוד המפריס, מרצה להנדסת תעופה באוניברסיטת טקסס באוסטין, מרבית השיבושים בחצי השנה האחרונה מקורם במשדרים של לוחמה אלקטרונית ברוסיה, אוקראינה וישראל.
התלות הגדולה של המטוסים בימינו על מערכות ה-GPS פירושה שמידע שגוי עלול לחלחל לאורך כל מערכות המטוס וליצור שיבושים הנמשכים בין מספר דקות עד לאורך הטיסה כולה. כך, טייסים דיווחו על שעונים שכוונו מחדש לשעות מוקדמות יותר, אזהרות כוזבות ומסלולי טיסה לא מדויקים.
אחת התקריות משיבוש GPS אירעה בספטמבר אשתקד, אז אותות שגויים כמעט וגרמו למטוס פרטי להיכנס לשטח האווירי של איראן, ואילו ביולי מטוס 787 של בואינג נטש שני ניסיונות נחיתה לאחר שקיבל נתונים לא נכונים.
עם זאת, בתעשיית התעופה טוענים כי עד כה השיבושים יצרו הפרעות אך לא היוו סיכון בטיחותי משמעותי. אם כי יש לקחת בחשבון שהמעבר למערכות גיבוי וניהול האותות הכוזבים מחייב תשומת לב מוגברת מצד הטייסים, דבר שהם עלולים להתקשות לעשות במקרה שיצוצו מקרי חירום נוספים במהלך הטיסה. "אם נאבד מטוס בגלל הבעיות האלה בשילוב עם מקרה חירום, זה יהיה אירוע מחריד", אמר קן אלכסנדר ממינהל התעופה הפדרלי (FAA). בדומה, פלוריאן גוילרמה מסוכנות הבטיחות בתעופה של האיחוד האירופי ציין כי עד כה שיבושי ה-GPS לא סיכנו מטוסים, אך "הסיכון גדל בעקבות העלייה באירועים".
לנוכח התקלות הללו, חברות התעופה מנסות ביחד עם יצרניות המטוסים, הספקים והרגולטורים לפתח מעקפים קצרי טווח לבעיה ופתרונות ארוכי טווח. אולם, לפי אנשים המעורים בנושא תקנות חדשות לציוד שמטרתן להקשות על שיבושים ב-GPS במטוסים אזרחיים יפורסמו רק בשנה הבאה לכל המוקדם. בינתיים הטייסים מקבלים תדרוכים לפני טיסות כיצד לזהות שיבושים פוטנציאליים ואיך להגיב להם. ההנחיות הללו כוללות כיבוי מאפיינים מסויימים והתעלמות מהוראות להעלות גובה מטעם מערכות הבטיחות. "הטייסים עושים עבודה כפולה בקוקפיט", הוסיף המפריס, והזהיר כי יש לפעול במהירות כדי להימנע מתאונה. "זה מביך עבור תעשיית התעופה, עבור חברות התעופה ועבור ה-FAA".