סגור
ג'ו ביידן
הנשיא ביידן עם בורגר ומילקשייק של רשת "קוק אאוט". "לא נשאיר איש מאחור" (צילום: SAUL LOEB / AFP)

העלאות המחירים של הקמעונאיות יפגעו בסיכויי ביידן להיבחר

עם פתיחת שנת הבחירות, סקרים בארה"ב מצביעים על רגישות מיוחדת של הצרכנים לעליית מחירי המזון. יו"ר הפד של אטלנטה: "כולם שמו לב שאותו סכום כסף כבר לא קונה את אותה כמות מצרכים בסופרמרקט"

שנת הבחירות יצאה לדרך, ובממשל ביידן חוששים כי חוסר הנכונות של חברות להוריד מחירים לרמות שקדמו למגפה, עלול לפגוע במאמצים לצנן את האינפלציה ובסיכוייו של הנשיא ג'ו ביידן להיבחר לכהונה שנייה - על כך מדווחים ב"פייננשל טיימס".
השלכות הקורונה על הכלכלה העולמית אומנם שככו, אך החשש בקרב כלכלנים ובנקים מרכזיים הוא שהחברות התרגלו לגלגל ללקוחות את עליות המחירים התכופות. לפי סקר שערכו הבנק הפדרלי של ריצ'מונד ואוניברסיטת דיוק, שפורסם בנובמבר, כמעט 60% מהחברות מתכננות להעלות מחירים השנה בשיעור גבוה יותר מכפי שעשו לפני 2020. בהתאם, במהדורה האחרונה של ספר הבז' של הפד, שפורסמה בשבוע שעבר, צוין כי הצרכנים רגישים כעת יותר לתנודות מחירים.

הדו"ח, שמתפרסם שמונה פעמים בשנה, נועד לספק הצצה על מצב הכלכלה האמריקאית, ומתבסס על סקר שנערך בקרב כלכלנים ונתונים שאוספים 12 סניפי הבנקים הפדרליים. במהדורה האחרונה דיווחו שמונה מהם על עליות מחירים קלות עד מתונות באזוריהם. עוד ציינו, כי רגישות הצרכנים הובילה לכך שקמעונאיות נאלצו לצמצם את שולי הרווח ולנסות להתנגד להעלאות מחירים מצד הספקים. אולם, מומחים מציינים כי כוח המיקוח של הקמעונאים מוגבל, זאת, בין השאר, בשל עלויות השילוח והעבודה הגבוהות. ענקית מוצרי הצריכה פרוקטר אנד גמבל הודיעה באוקטובר בעת פרסום הדו"חות הרבעוניים, כי "אינפלציית העבודה ממשיכה להכות ברחבי שרשרת האספקה והעלויות". אחת הדרכים שבהן מנסות הקמעונאיות להחזיר אליהן את השליטה, היא באמצעות הרחבת מגוון המותגים הפרטיים.
בבנק הפדרלי המרכזי קרוב לוודאי ימשיכו לבחון את רגישות הצרכנים, כאשר תגובתם תשפיע על החלטת הורדת הריבית, זאת לאחר שעלתה לשיא של 23 שנים, 5.25%-5.5%. יו"ר הפד של ריצ'מונד תומאס ברקין אמר ל"פייננשל טיימס", כי אם הצריכה הפרטית תימשך ללא הפרעה, הוא לא יתמוך בהורדות ריבית. בדומה, חבר מועצת הנגידים כריסטופר וולר הכריז בשבוע שעבר, כי אין סיבה להיחפז ולהוריד את הריבית. "הפעילות הכלכלית ושוקי העבודה במצב טוב והאינפלציה יורדת בהדרגה לקראת היעד של 2%, כך שאינני רואה שום סיבה למהר ולהוריד את הריבית כפי שעשו בעבר", אמר. דבריו נאמרו אף שהאינפלציה עלתה במפתיע בדצמבר ל־3.4% בחישוב שנתי. במקביל, המכירות הקמעונאיות עלו בדצמבר בשיעור גבוה מהמצופה של 0.6%, לאחר שהתחזקו בנובמבר ב־0.3%.
הכלכלה, ובאופן מיוחד האינפלציה, צפויות לתפוס מקום מרכזי בקמפיינים לנשיאות. על פי סקר שערך ה"פייננשל טיימס" בשיתוף עם מישיגן רוס, מעל 40% מהנשאלים טענו כי המדיניות של הדמוקרטים היא אחת משלוש הסיבות העיקריות לעליות המחירים. הסיבה הראשית, להערכתם, היא התנהלות התאגידים הגדולים, שמנצלים את האינפלציה הגבוהה. בדומה, בסקר של ABC, רק 31% מהמשתתפים הביעו תמיכה באופן שבו מנהל ביידן את הכלכלה. "כולם שמו לב שאותו סכום כסף כבר לא קונה את אותה כמות מצרכים בסופרמרקט", סיכם יו"ר הפד של אטלנטה רפאל בוסטיץ'.
בניסיון להטות אליו את דעת הקהל לקראת הפריימריז, הנשיא ביידן ביקר בשבוע שעבר בראלי, צפון קרוליינה, ובהמלצת מארחו המושל רוי קופר עצר בסניף של רשת קוק אאוט, שם הזמין צ'יזבורגר עם בייקון ומילקשייק וניל עם סירופ שוקולד. "הבטחתי להיות הנשיא של כל ארצות הברית, גם של מי שלא הצביע עבורי", אמר. "ההשקעות שלנו יסייעו לכל האמריקאים, גם במדינות הרפובליקניות וגם במדינות הדמוקרטיות. לא נשאיר איש מאחור".
בתוך כך דווח בשבוע שעבר, כי ענקית הקמעונאות וולמארט, המעסיקה הפרטית הגדולה בארצות הברית עם כ־1.6 מיליון עובדים, תעלה את שכר המנהלים לראשונה זה עשור, בכ־9%. השכר הממוצע החדש יעמוד על 128 אלף דולר בשנה. במקביל, החברה תשנה את הרכב תוכנית הבונוסים, כך שתשקף את רווחי החנויות נוסף להיקף המכירות. "הבונוס יוכל להוות עד 200% משכר הבסיס", ציינה בהודעתה. המהלך מתבצע ברקע ניסיונות הרשתות למשוך ולשמר עובדים ולהתמודד עם גל גדל והולך של התאגדויות.
וולמארט ורשתות מוזלות אחרות בארצות הברית הרוויחו מניסיונות משקי הבית לחסוך, כאשר גם בעלי הכנסה גבוהה יותר החלו לפקוד אותן.