סגור
מטה קבוצת אדאני בעיר אחמדאבאד הודו
מטה אדאני בהודו (צילום: Prashanth Vishwanathan/Bloomberg)

חקירה בשוויץ נגד קבוצת אדאני, הבעלים של נמל חיפה: "310 מיליון דולר הוקפאו"

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", החקירה מתנהלת בחשד לפעילות פלילית והלבנת הון; הכספים שהוקפאו הוחזקו בשישה בנקים מקומיים על ידי אדם שלפי ההערכות מייצג את הקבוצה; אדאני: "ההאשמות מגוחכות"

הרשויות בשוויץ חוקרות את קבוצת אדאני ההודית, הבעלים של נמל חיפה, בחשד לפעילות פלילית והלבנת הון. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", החקירה החלה כבר בדצמבר 2021, ובמסגרתה הקפיאו בשבוע שעבר הרשויות 310 מיליון דולר שהוחזקו בשישה בנקים מקומיים על ידי אדם שלפי ההערכות מייצג את הקבוצה.
החקירה החלה לפני פרסום הדו"ח של חברת השורטיסטים הינדנבורג בינואר 2023, שבו הואשמה הקבוצה בראשותו של המיליארדר גואטם אדאני בניהול "ההונאה הגדולה ביותר בהיסטוריה התאגידית", הכוללת הטיית שווי השוק של מניית הקונגלומרט.
לפי החשדות בשוויץ, בעל חשבונות הבנק שהוקפאו אינו "הבעלים הממשי" שלהם, אלא שהכספים הועברו אליו על ידי קבוצת אדאני, ונועדו להשקעה בחברות הנסחרות של הקבוצה וזאת תוך הפרה של חוקי שוקי ההון האוסרים על ניפוח מלאכותי של שווי מניות, כך לפי פסיקת בית המשפט שדחה את הערעור נגד הקפאת החשבונות.
בקבוצת אדאני הכחישו את ההאשמות, ומסרו כי לא קיבלו שום בקשה לקבלת מידע או הבהרות מטעם הרשויות בשוויץ, וכי "מבנה ההחזקות שלנו שקוף, מדווח ועומד בכל החוקים הרלוונטיים". עוד הוסיפו: "אין ספק כי ההאשמות הללו מגוחכות לגמרי ולא הגיוניות. אנחנו יכולים להגיד בלב שלם כי זהו ניסיון נוסף ומתוכנן היטב מצד אותם גורמים הפועלים לפגוע במוניטין של הקבוצה ובשווי השוק שלה".
בבית המשפט הפלילי בשוויץ לא חושפים את שמות המעורבים בתיקים, אך בהתבסס על ההתייחסויות לדו"ח הינדנבורג ודיווחים נוספים, ההערכה היא כי בעל החשבונות החשוד הוא איש העסקים צ'אנג צ'ונג-לינג מטייוואן. עורך הדין המייצג את החברה של צ'אנג לא הגיב על הדיווח.
ב"פייננשל טיימס" חשפו עוד קודם כי צ'אנג מקורב לקבוצת אדאני וכי הוא אף סחר במניות הקבוצה תוך שימוש בחברות אופשור כדי להסתיר את הזהות שלו, הליך עליו היה אחראי אדם שעובד עבור וינוד אדאני, אחיו של גואטם. כמו כן, בעיתון דיווחו כי בשנים האחרונות מכר ת'אנג פחם בשווי 2 מיליארד דולר לאדאני, במחיר הגבוה ממחיר השוק.