שוק הרכב הסיני – טסלה בשיא, פורד וג'נרל מוטורס מדשדשות
שוק הרכב הסיני – טסלה בשיא, פורד וג'נרל מוטורס מדשדשות
כשברקע תמריצים ממשלתיים ויציאה מהסגרים הנוקשים, מפעל טסלה בשנגחאי מסר כמעט 80 אלף מכוניות בחודש החולף - יותר מכפול מיוני אשתקד. פורד וג'נרל מוטורס לעומת זאת רשמו את הרבעון הגרוע שלהן מאז פרוץ הקורונה, עם צניחה במכירות
נראה שטסלה לא התבדחה כשהצהירה שחודש יוני היה החזק שלה אי פעם, לפחות בסין. לפי נתונים שמפרסם איגוד מכוניות הנוסעים בסין (CPCA), טסלה ייצרה 78,906 כלי רכב ביוני – יותר מכפול מ-32,165 כלי הרכב שייצרה בחודש המקביל אשתקד, כאשר רק 968 מכוניות יוצאו מחוץ למדינה. במקביל פורד וג'נרל מוטורס הציגו רבעון חלש בסין (הרחבה בהמשך). בעקבות פרסום הנתונים החזקים של יוני מתחזקת מניית טסלה ביותר מ-3% במסחר בניו יורק.
לפי הארגון, טסלה הגיעה לתפוקה החודשית הגבוהה אי פעם במפעלה בשנגחאי בחודש שעבר. הייצור ביוני אף היה גבוה ב-145% מהייצור במאי, כשמפעל החברה בשנגחאי התאושש מסגרי הקורונה הנוקשים שהוטלו בעיר. לאחר שהיה סגור במהלך רוב חודש אפריל, במאי פעל המפעל במתכונת של "לולאה סגורה" של משמרות מתחלפות, שבמסגרתה עובדים נשארו ללון במפעל. המפעל חדל לעבוד במתכונת זו בתחילת יוני.
עם זאת, הזינוק בייצור בחודש יוני יהיה זמני בלבד, מכיוון שטסלה מתכוונת להשהות את הייצור של דגם Y ודגם 3 בשנגחאי למשך מספר שבועות ביולי, כדי להוסיף שיפורים לפס הייצור. סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת שלאחר שיבוצעו השיפורים במפעל, בסביבות 7 באוגוסט, תפוקת דגם Y תזנק ב-3,000 יחידות - ל-14 אלף בשבוע, וייצור דגם 3 יטפס ב-2,200 יחידות - ל-7,700 מכוניות בשבוע.
בסך הכל שוק הרכב הסיני התאושש ב-22% בחודש יוני לעומת השנה שעברה, עם מכירות של 1.97 מיליון כלי רכב. המכירות של כלי הרכב החשמליים זינקו בכמעט 131%, והן מהוות 27% מסך המכירות. המכירות הואצו לא רק בשל העלייה בביקוש, אלא גם בעקבות תמריצים ממשלתיים כמו הפחתת מסים וסובסידיות להגברת הביקוש. אתמול הבטיחה הממשלה בסין שתנקוט צעדים נוספים במטרה להגביר את הביקוש לרכבים חשמליים, כולל הארכת הטבת המס למכוניות חשמליות ובנייה של תחנות טעינה חדשות והפחתת עמלות הטעינה. בנוסף לכך הממשלה עשויה כעת לבטל את תוכניותיה להשבת מס המוטל על כלי רכב חשמליים באופן מלא וחלקי.
בתוך כך שתי יצרניות רכב אחרות - פורד וג'נרל מוטורס - רשמו את הרבעון הגרוע שלהן בסין מאז תחילת הקורונה: פורד מכרה 120 אלף רכבים במהלך הרבעון השני – צניחה של 22% לעומת הרבעון המקביל ב-2021. ברקע, העלייה במקרי ההידבקות בקורונה בסין שהובילו לסגרים חלקיים, לצד בעיות בשרשרת האספקה העולמית. מדובר ברבעון הגרוע מאז הרבעון הראשון של 2020, אז הוטלו בסין סגרים חריפים יותר. ג'נרל מוטורס במצב רע אף יותר – עם נפילה של 35.5% במכירות רכביה בסין במהלך הרבעון השני. החברה מכרה 484,200 כלי רכב, הרבעון הגרוע מאז הרבעון הראשון של 2020, אז מכרה 461,700 רכבים, כאמור בתקופה חריפה יותר של סגרים בתחילת המגפה.