אמזון תיכנס לשוק היוקרה דרך המיזוג של סאקס ונימן מרקוס
אמזון תיכנס לשוק היוקרה דרך המיזוג של סאקס ונימן מרקוס
ארבע שנים אחרי שנחלצה מפשיטת רגל, רשת הכלבו נימן מרקוס תיבלע על ידי סאקס פיפת' אווניו בעסקה בשווי 2.6 מיליארד דולר. אמזון תקבל את דריסת הרגל שחיכתה לה במגזר היוקרה עם אחזקת מיעוט ותספק שירותי לוגיסטיקה וטכנולוגיה
אחרי חודשים ממושכים של משא ומתן, וברקע האטה במכירות היוקרה, רשת סאקס פיפת' אווניו תרכוש את המתחרה נימן מרקוס בעסקה בשווי 2.65 מיליארד דולר — כך לפי גורמים המעורים במגעים בין החברות שמסרו את הדברים ל"וול סטריט ג'ורנל". שתי הרשתות, מהוותיקות בארצות הברית ומהמובילות במגזר היוקרה, יתאחדו לישות קמעונאית אחת שתיקרא סאקס גלובל. שותפות נוספות בעסקה הן אמזון וסיילספורס, שיחזיקו כל אחת בנתח מיעוט.
העסקה יוצאת אל הפועל לאחר שמיזוג אפשרי בין שתי הרשתות נבדק בשנים האחרונות במספר הזדמנויות. סאקס הוקמה ב־1867 בניו יורק, ונימן מרקוס ב־1907, בטקסס. בתחילת דרכן הציגו שתי הרשתות מגוון מותגים אירופיים בפני אמריקאים אמידים. עם זאת, בשנים האחרונות הן התקשו לשמור על צמיחה, לאחר שלקוחות החלו לצמצם הוצאות על פריטי יוקרה, ומותגי אופנה מובילים ששווקו בחנויות של סאקס ונימן פתחו סניפי דגל עצמאיים.
היקף המכירות השנתי של הרשת המשולבת צפוי לעמוד על 10 מיליארד דולר, עדיין שבריר מ־94 מיליארד דולר שרשמה ענקית האופנה הבינלאומית LVMH בשנה שעברה.
אמזון תספק לסאקס גלובל שירותים טכנולוגיים ולוגיסטיים, וכך גם סיילפורס, ענקית התוכנה העסקית. שתי החברות כבר עובדות עם הרשתות הללו, כך שכעת רק יתהדק שיתוף הפעולה. עבור אמזון מדובר בכניסה חסרת תקדים לתחום היוקרה, זאת לאחר שכשלה בניסיונותיה בעשור החולף לזכות בדריסת רגל בפלח השוק הזה.
כלכלחברת האחזקות שרכשה את סאקס ב־2013, תממן את העסקה באמצעות 2 מיליארד דולר שגייסה ממשקיעים קיימים. אלה מונים, בין השאר, את רוהן קפיטל ומועצת ההשקעות של אבו דאבי. משקיעה נוספת היא NRDC אקוויטי פרטנרז המנוהלת על ידי ריצ'רד בייקר, יו"ר HBC, ובנו ג'ק בקר. מארק מטריק, מנכ"ל פעילות המסחר המקוון של סאקס יעמוד בראש החברה המשולבת.
נימן מגיעה לעסקת המיזוג לאחר שלאורך השנים היתה בבעלותן של מספר חברות השקעה פרטיות לאורך. ב־2020 היא הגישה בקשה להגנה מפני נושים, ומאוחר יותר באותה שנה נחלצה מהליך פשיטת הרגל עם חובות קטנים יותר ובעלים חדשים, בהם פסיפיק אינווסטמנט מנג'מנט ודיווידסון קמפנר קפיטל מנג'מנט.
בשנה שבה רכשה HBC את סאקס, עמדו המכירות של הרשת על כ־3 מיליארד דולר. בשנה שעברה, היקף המכירות הגיע לכ־6 מיליארד דולר. נימן מרקוס, לעומת זאת, רשמה מכירות בהיקף של 4.7 מיליארד דולר ב־2013, כך לפי מסמכים שהוגשו לרגולטור. לפי גורם המעורה בנושא, היקף המכירות שלה כעת קטן מעט מסכום זה, לאחר שסגרה מספר סניפים.
בשלב זה הרשתות אינן מתכננות סגירה של חנויות פיזיות. לסאקס 39 חנויות רגילות ו־95 סניפי עודפים. תחת המטריה של נימן מרקוס פועלות 36 חנויות כלבו, שתי חנויות ברגדורף גודמן וחמש חנויות מוזלות בשם לאסט קול. הרשתות פועלות תחת קורת גג אחת בשמונה קניונים בארצות הברית.
ברקע העלייה באינפלציה, מכירות פריטי היוקרה בארצות הברית נקלעו להאטה בשנים האחרונות, זאת לאחר תקופת פריחה שנרשמה עם תום סגרי הקורונה. הדכדוך הצרכני השתקף בסקר של מקינזי שפורסם בסוף מאי, לפיו נרשמה ירידה באופטימיות של הצרכן האמריקאי לגבי חוסנה של הכלכלה ורמות הפסימיות עלו מעט. הרקע לכך: חששות לגבי העלייה במחירי מוצרי בסיס, הירידה בהיקף החסכונות האישיים ומה שנתפס כחולשה בשוק התעסוקה. 37% משתתפי הסקר דיווחו כי בכוונתם לצמצם הוצאות בתחומי ההלבשה וההנעלה.
הירידה בפעילות הצרכנית גובה מחיר מרשתות ותיקות, חלקן גם יוקרתיות פחות. כך, לורד אנד טיילור, שהיתה גם היא בבעלות HBC עד 2019, הגישה בקשה להגנה מפני נושים ב־2020 וסגרה את הסניפים הפיזיים שנה לאחר מכן. כיום היא פעילה באופן מקוון. מייסי'ס סוגרת בימים אלה 150 סניפים ועומדת בפני השתלטות אפשרית מצד משקיעים אקטיביסטים, ואילו האחים אריק ופיט נורדסטרום, המחזיקים במשותף בכ־15% ממניות רשת נורדסטרום, מקדמים את הפיכתה לחברה פרטית. נורדסטרום, שהוקמה ב־1901 בסיאטל כחנות נעליים, הונפקה ב־1971. בעשור החולף נמצאת המניה במגמת ירידה, ומאז אפריל 2015 שווייה נחתך ב־74% לכ־21 דולרים.